Hiv och aids
Hiv och aids - svenska lättlästHiv är ett virus som kan spridas mellan människor. Om du får hiv finns bra behandling. Med behandling sprider du inte viruset vidare. Du blir heller inte sjuk i aids. Sök vård och testa dig om du tror att du har fått hiv.
En längre version av texten kan du läsa här.
Den här texten finns översatt till flera språk.
Symtom
De flesta märker inte att de har fått hiv.
En del personer kan få tidiga symtom på hiv efter cirka två veckor. De visar sig som feber och ont i kroppen. Symtomen går över av sig själv.
Det tar oftast många år innan obehandlad hiv gör att man blir sjuk i aids. Det är olika vilka symtom man får då. Aids kan ge olika infektioner och sjukdomar.
Behandling
Det finns inget sätt att helt bli av med hiv. Men det finns bra läkemedel. När du får behandling för hiv händer det här:
- Viruset minskar i kroppen.
- Du sprider inte viruset vidare.
- Du får inte aids.
Med behandling kan du leva som vanligt. Det gäller även barn med hiv.
När och var ska jag söka vård?
Om du tror att du kan ha fått hiv ska du kontakta någon av dessa mottagningar:
- en vårdcentral
- en hudmottagning
- en mottagning för sexuell hälsa.
Du som är under 25 år kan oftast kontakta en ungdomsmottagning.
Det är alltid gratis att testa sig för hiv på alla mottagningar.
Ring och få råd på telefonnummer 1177
Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp . De som svarar är sjuksköterskor. De pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.
Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.
Om det är bråttom
Om du vet att du har blivit utsatt för viruset ska du genast kontakta en infektionsmottagning på ett sjukhus. Det kan till exempel vara om kondomen gick sönder när du hade sex med någon som har obehandlad hiv.
Kontakta en jouröppen mottagning eller en akutmottagning om infektionsmottagningen är stängd.
Hur kan jag minska risken för att få hiv och aids?
Så här kan du skydda dig mot hiv:
- Använd kondom om du har samlag eller oralsex med någon som har en penis.
- Sätt en kondom på sexleksaker om du använder dem tillsammans med någon annan.
- Dela inte sprutor med någon annan.
Behandling med Prep
Det finns en behandling som minskar risken att du får hiv. Den kallas Prep. Prep är tabletter som du får utskrivna av en läkare.
Behandlingen är för dig som har högre risk att bli smittad med hiv. Det kan till exempel vara att du är man eller transperson och har sex med män utan kondom.
Du kan få Prep på en mottagning för sexuell hälsa eller en infektionsmottagning på ett sjukhus. Även om du får Prep så behöver du fortsätta testa dig för hiv och andra sjukdomar.
Så överförs hiv
Hiv överförs genom de här kroppsvätskorna:
- sekret från slidan
- sperma
- blod
- bröstmjölk.
Hiv överförs vid följande situationer:
- när man har sex utan kondom
- när man delar sprutor
- vid graviditet, förlossning eller amning.
Hur överförs inte hiv?
Här är olika exempel på situationer där hiv inte överförs:
- Att ha sex med någon som har hiv men får behandling för det.
- Att krama eller kyssa någon.
- Att använda samma handduk eller dricka ur samma glas som någon.
Smittskyddslagen
Enligt smittskyddslagen måste du som har hiv följa de här reglerna:
- Du behöver berätta att du har hiv för den som du ska ha sex med.
- Du behöver använda kondom.
Det kallas informationsplikt.
Läkaren kan ta bort informationsplikten om behandlingen fungerar bra. Då väljer du själv vad du berättar för andra. Du väljer även om du använder kondom.
Texten finns översatt – other languages
Texten finns översatt till följande språk:
HIV and aids – engelska
فيروس نقص المناعة البشرية والإيدز – arabiska