Så minskar du risken för plötslig spädbarnsdöd
Så minskar du risken för plötslig spädbarnsdöd - svenska lättlästPlötslig spädbarnsdöd innebär att barnet slutar att andas och dör, oftast i sömnen. Det är mycket ovanligt. Det viktigaste för att minska risken är att barnet sover på rygg.
Det är vanligt att barn tar små pauser i andningen.
Ibland kan det vara en paus i flera sekunder.
Det är helt naturligt och leder inte till plötslig spädbarnsdöd.
Du kan läsa en längre version av texten här.
Vad är plötslig spädbarnsdöd?
Plötslig spädbarnsdöd innebär att barnet slutar att andas och dör oväntat. Det är vanligast att det sker när barnet sover.
Barnet brukar inte visa några tecken på att må dåligt innan.
Plötslig spädbarnsdöd händer oftast före barnet är sex månader.
Det är mycket ovanligt
I Sverige är det väldigt ovanligt att barn dör i plötslig spädbarnsdöd.
Det är inte helt klart vad plötslig spädbarnsdöd beror på.
Men vissa råd minskar risken. Här nedan kan du läsa om råden.
Låt barnet sova på rygg
Det allra viktigaste rådet är att låta barnet sova på rygg. Att det hjälper kan bero på att det då är lättare att få luft.
Barnet ska inte sova på magen.
Att sova på sidan är inte säkert, barnet kan då hamna på magen.
När barnet själv kan rulla över på sidan eller magen
Risken för plötslig spädbarnsdöd minskar när barnet blir äldre.
När barnet kan vända sig själv i sömnen är risken för plötslig spädbarnsdöd mindre.
Rök inte
Nikotin och rökning skadar barnet. Det ökar också risken för plötslig spädbarnsdöd.
Det gäller både när man är gravid och när barnet är fött.
Nikotin finns till exempel i cigaretter, vattenpipa, e-cigaretter eller snus som man stoppar under läppen.
Om du ammar förs nikotin över till barnet.
Försök att sluta röka
Det är bra att alla som finns i barnets närhet försöker att sluta röka. Minska rökningen så mycket som möjligt om du inte kan sluta helt.
Kontakta en vårdcentral eller en barnavårdscentral om du vill ha hjälp att sluta.
Se till att ingenting ligger i barnets ansikte
Barnet får svårare att andas om ansiktet täcks av något. Se till att barnets ansikte är fritt från till exempel täcken, kuddar och stora gosedjur.
Det är även bra att barnet inte är för varm.
Barnet behöver också kunna röra sig i sömnen.
Barnet sover säkrast i egen säng
Barn under tre månader sover säkrast i egen säng i samma rum som dig.
Om ni sover i samma säng kan barnet få en arm eller sängkläder över sitt ansikte.
Barnet kan också lättare hamna på sidan eller magen.
Lyft över barnet till egen säng
Barnet kan vara hos dig när du ammar eller matar med flaska. Lägg sedan barnet på rygg i en egen säng.
Om barnet somnar någon annanstans kan du lyfta över barnet till sin säng.
Drick inte alkohol
Barnet påverkas om du dricker alkohol eller använder lugnande medel.
Bland annat kan det här hända:
- Du får svårare att vakna om barnet behöver dig.
- Du kanske inte märker om barnet inte får luft.
- Du kan råka lägga dig på barnet.
- Barnet kan lättare hamna på magen eller på sidan.