Vaccination mot covid-19
Vaccination mot covid-19 - svenska lättlästCovid-19 är en smittsam sjukdom. En del har en högre risk att bli allvarligt sjuka och dö av sjukdomen. De rekommenderas att vaccinera sig.
På den här sidan får du veta om du rekommenderas vaccination mot covid-19. Du får veta hur du gör för att få vaccinet.
Det finns en längre version av den här texten.
Du bestämmer själv om du ska vaccinera dig.
Vaccinationen är gratis för dig om du rekommenderas att vaccinera dig. Det gäller även om du söker asyl eller är i Sverige utan tillstånd.
Här kan du läsa mer om sjukdomen covid-19.
Vaccinera dig mot covid-19 i Sörmland
Boka tid för vaccination via karta.
Du kan ta en påyllnadsdos när det gått tre månader sedan din förra dos.
Det går bra att ta vaccination mot influensa och covid-19 samtidigt. Du kan även vaccinera dig samtidigt mot pneumokocker om du rekommenderas det.
Du behöver inte ha någon e-legitimation för att boka tid. Du måste dock ha ett svenskt personnummer för att kunna boka tid digitalt.
Drop in
Vårdcentralen Achima Care Eskilstuna i Ekeby
- tisdagar klockan 13-15
Bokningstelefon
Du som inte kan boka tid via länkarna ovan kan ringa 016-10 40 44 för att få hjälp att boka en tid. Telefonlinjen är öppen måndag – fredag från och med 16 september 2024.
Tänk på att:
- Vi inte kan svara på medicinska frågor utan endast hjälpa till med tidsbokning.
Saknar du personnummer?
Saknar du svenskt personnummer men har ett samordningsnummer? Ring till vår bokningstelefon på telefonnummer 016-10 40 44 för att få hjälp att boka en tid.
Om du även saknar samordningsnummer behöver du kontakta den vårdcentral eller vaccinationsmottagning där du vill vaccinera dig för att boka en tid. Det går också bra att komma när vi har drop in.
Om du får förhinder
Här kan du avboka eller omboka din tid.
Information in other languages
- احجز موعدًا للقاح المضاد للإنفلونزا وكوفيد-19 والمكورات الرئوية في مقاطعة سورملاند
- Book an appointment for vaccination against influenza, COVID-19 and pneumococcus in Sörmland
- Varaa aika influenssa-, covid-19- ja pneumokokkirokotukseen Sörmlannissa
- Ballan ka qabso Sörmland si lagaaga tallaalo hargabka, covid-19 iyo pneumococcus
- ንጸረ ኢንፍሉዌንዛ፡ ኮቪድ-19ን ፕኔውሞኮከር(ነድሪ ሳምቡእ፡ እዝንን ሶርኖን ዝፈጥር ባክተርያ) ንዝኸውን ክታበት ኣብ ዞባ ሰርምላንድ ንምውሳድ ቆጸራ ሓዝ
Vem rekommenderas att vaccinera sig hösten 2024?
De flesta har en liten risk att bli allvarligt sjuk. De behöver inte vaccinera sig. Men en del har en hög risk att bli allvarligt sjuk. De rekommenderas att vaccinera sig.
Du rekommenderas att vaccinera dig i höst om något av det här stämmer:
- Du är 65 år eller äldre.
- Du är gravid efter vecka 12.
- Du är 18 till 64 år och har en ökad risk att bli allvarligt sjuk. Det kan bero på en sjukdom, en behandling eller något annat.
En del kan avstå vaccinationen, fast de egentligen rekommenderas att få vaccin. De har redan ett bra skydd. Men det gäller bara om båda de här sakerna stämmer:
- Du vet säkert att du har haft covid-19 efter den 1 augusti 2024.
- Ditt immunförsvar är bra.
Se till att vaccinera dig om du är osäker på att båda sakerna i listan stämmer in på dig.
När och var kan jag vaccinera mig?
De flesta kan vaccinera sig från och med mitten av oktober.
Det är din region som ansvarar för vaccinationen. Välj region högst upp på sidan för att få mer information.
Du kan vaccinera dig samtidigt mot covid-19 och vissa andra sjukdomar, till exempel influensa och pneumokocker. Du kan behöva betala.
Så här går vaccinationen till
Du får vaccinet med en spruta i armen.
Det räcker med en spruta, oavsett hur många sprutor du har fått förut.
Men om du har mycket svagt immunförsvar kan du behöva flera sprutor. Då får du sprutorna vid olika tillfällen.
Fråga vårdpersonalen om du undrar något om din vaccination.
Kan jag vaccinera mig om jag är sjuk?
Du ska inte vaccinera dig om du har feber eller känner dig sjuk. Vänta tills du mår bra igen.
Hur mår jag efteråt?
Du kan få ont i armen, ont i huvudet eller bli trött det första dygnet efter vaccinationen. Du kan också frysa, få feber eller få ont i lederna och musklerna. Det kallas biverkningar och är vanligt.
Biverkningarna brukar försvinna inom några dagar.
Säg till personalen om du känner dig yr eller mår dåligt efter vaccinationen. Risken är liten för allvarliga biverkningar. Det kan vara en större risk att bli allvarligt sjuk om man inte vaccinerar sig.
Andra som kan vaccinera sig
Du kan vaccinera dig mot covid-19 om du vill, eller för att en läkare tycker det. Du kan behöva betala för vaccinationen. Även barn kan vaccinera sig.