Problem att nå 1177 på telefon
Innehållet gäller Gävleborg

På grund av telefoniproblem kan det ta lång tid att komma fram till sjukvårdsrådgivare via 1177 på telefon. Du kan också bli bortkopplad. Försök då att ringa igen. Om du inte kommer fram kontakta din hälsocentral.

Tandvård

Tandvård om du är asylsökande eller inte har tillstånd att vara i Sverige

Tandvård om du är asylsökande eller inte har tillstånd att vara i Sverige - svenska lättläst

Du som är vuxen och söker asyl i Sverige har rätt att få tandvård som inte kan vänta. Det gäller även dig som är i Sverige utan tillstånd. Du som är under 18 år har alltid rätt att få tandvård.

Tandvård som inte kan vänta betyder att du behöver tandvård för att dina besvär inte ska bli akuta. Tandläkaren avgör om du behöver tandvård som inte kan vänta.

Du som kommer från ett annat land och söker tandvård i Sverige kan läsa här

Hur söker jag tandvård?

Sök hjälp på en tandvårdsmottagning om du eller någon i din familj får ont i tänderna.

LMA-kort om du är asylsökande

Du får ett särskilt kort av Migrationsverket när du söker asyl. Det kallas för ett LMA-kort. Du ska visa kortet när du söker tandvård.

Barn får också ett LMA-kort när de söker asyl.

Vad ska jag som kommer från Ukraina göra?

Registrera dig hos Migrationsverket om du är på flykt från Ukraina. Då får du samma tandvård som personer som söker asyl.

Visa UT-kortet när du söker tandvård

Du får ett särskilt kort när du registrerar dig hos Migrationsverket. Det kallas uppehållstillståndskort eller UT-kort. Du ska visa kortet när du söker tandvård. Det gäller både barn och vuxna.

Du som inte är registrerad hos Migrationsverket

Du som inte är registrerad hos Migrationsverket kan få tandvård som inte kan vänta, men du får betala själv.

Vad kostar tandvård?

Barn under 18 år ska få tandvård på samma villkor som andra barn som bor i regionen. Tandvården är avgiftsfri.

Vuxna betalar för tandvård

Du som har fyllt 18 år betalar en mindre avgift för tandvård som inte kan vänta.

Bidrag från Migrationsverket

Du kan ansöka om bidrag från Migrationsverket för utgifter för sjukvård, tandvård och receptbelagda läkemedel. Du ska ha haft kostnader som överstiger en viss summa inom sex månader för att få bidraget.

Tolkning till ditt språk

Du kan få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska. Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök.

Texten finns översatt – Other languages

Texten finns översatt till följande språk: 

Українська – Ukrainska

Pусский – Ryska

English – Engelska

Mer innehåll på lättläst och andra språk

Lättläst svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lättläst svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan