Ser du inte din bokade tid?.Det här meddelandet avser Dalarna

Vissa bokade tider på vårdcentraler visas inte i vår e-tjänst. Felet kommer att rättas inom kort.

Att ta hand om barn

Ta hand om ett nyfött barn

Ta hand om ett nyfött barn - svenska lättläst

Ett nyfött barn är helt beroende av att bli omhändertagen. Du behöver sköta om barnet, skydda barnet och ge trygghet.

En person som håller ett nyfött barn i famnen.
Barn behöver trygghet och säkerhet på många sätt.

Barnet känner sig trygg när vuxna bryr sig och förstår vad barnet behöver.

Läs en längre version av texten här.

Om du har frågor

Fråga på barnavårdscentralen, BVC, om du har frågor och funderingar.

Lyfta och bära barnet

Ge stöd åt barnets kropp.

Det är viktigt att barnet får stöd för huvudet och blir buren på ett säkert sätt.

Lyft upp och lägg ner barnet lugnt och försiktigt.

Prata gärna med barnet under tiden. Då kan barnet känna sig trygg.

Gör så här när du lyfter upp barnet

  • Lägg dina händer och armar under barnets kropp medan barnet ligger kvar.
  • För in din ena hand under nacken och huvudet på barnet. Låt underarmen glida in under barnet.
  • För in den andra handen under stjärten. Låt underarmen följa med.

När barnet är i din famn

Håll den ena handen och armen om nacken och ryggen. Håll den andra handen under barnets stjärt.

Gör så här när du lägger ner barnet

  • Ha din ena hand under nacken och huvudet på barnet. Ha underarmen under barnet.
  • Ha den andra handen under stjärten. Låt underarmen följa med.
  • Låt barnet få känna underlaget innan du tar bort dina armar.

Bärsele eller sjal

I en bärsele eller sjal kan du bära barnet på ryggen, höften eller magen.

Ha barnets ansikte vänt mot dig. Annars får barnet för mycket intryck av sådant barnet ser.

Byta blöja

Att byta blöja är ett bra tillfälle att ha kroppskontakt. Du kan också prata, sjunga eller leka med barnet.

Nyfödda fryser lätt

Låt inte barnet ligga naken där det är kallt.

Ha gärna en filt eller handduk att lägga på barnets kropp.

Så byter du blöja

  • Öppna flikarna på blöjan utan att ta bort den smutsiga blöjan.
  • Torka av eventuellt bajs med blöjan eller med papper. Vik sedan upp den smutsiga blöjan på mitten under barnet.
  • Det är smidigt att hålla barnets fötter med tre fingrar när du torkar och tvättar stjärten. Håll fötterna med tumme, pekfinger och långfinger.
  • Tvätta med en mjuk, tunn tvättlapp som är fuktad med vatten eller barnolja.
  • Snippan tvättar du framifrån och bakåt. Då kommer det inte in bakterier från ändtarmen i urinröret. Tvätta försiktigt bort bajs som har kommit innanför blygdläpparna.
  • På snoppen är det viktigt att inte dra tillbaka förhuden för att göra rent. Förhuden kan då skadas.

Lufta huden

Det är bra att barnet får ligga utan blöja och kläder så mycket som möjligt. Det kallas för att lufta huden.

Du behöver inte använda salvor och puder i förebyggande syfte.

Om huden blir röd eller irriterad

Tvätta med olja eller tvättkräm som inte innehåller någon parfym. Smörj sedan in barnets stjärt med en salva. Fråga på BVC eller på apotek vilka salvor som är bra.

Använd inte färdigpreparerade våtservetter.

Ibland kan barnet få utslag där blöjan sitter.

Ta hand om och tvätta huden

Nyfödda barn har ofta torr hud. Det är vanligt att den fjällar.

Huden kan lätt bli irriterad. Vanliga ställen är under armarna, bakom öronen, i ljumskarna och i vecken på halsen.

Det är bra att lufta huden genom att låta barnet vara utan kläder och blöja.

Tvätta med bara vatten i början

De första veckorna brukar det räcka att tvätta med vatten. Tvätta försiktigt med en mjuk tvättlapp fuktad med ljummet vatten.

Sedan behövs ibland en mild barntvål eller barnolja.

Badda torrt med en handduk. Lufta sedan.

Om barnet får besvär eller utslag

Läs mer om olika utslag och besvär med huden. I den texten finns också information om när du behöver söka vård med barnet.

Att bada barnet

Håll ena armen under barnets huvud och handen runt barnets överarm.

Barnet behöver bada en eller några gånger i veckan. Det behövs för att barnet ska bli tillräckligt ren.

Gör så här

Vattnet ska vara ljummet, ungefär 37 grader.

Kontrollera temperaturen genom att känna med armbågen. Du kan också använda en termometer.

Gör det tryggt för barnet genom att berätta vad ni ska göra.

Sänk ner barnet försiktigt i vattnet.

Håll ena armen under barnets huvud och handen runt barnets överarm.

Det kan vara lite halt om du har haft olja i vattnet. Ha därför en handduk i närheten och ett bra grepp om ditt barn.

Se film om att bada ett nyfött barn

Här kan du se en film om att bada ett nyfött barn. Den finns på svenska och engelska, och även textad till flera språk.

Filmen finns på Karolinska sjukhusets webbplats.

Vara utomhus

Nyfödda barn har svårare att styra kroppstemperaturen än vad vuxna har. Var därför försiktig med att vara ute både i hög värme och i stark kyla.

På sommaren och i sol

Barn under ett år ska inte vara direkt i solen. Ha barnet i skuggan.

Använd en solhatt och tunna kläder som täcker hela barnets kropp.

Tänk på att det blir väldigt varmt i en barnvagn.

På vintern

Nyfödda barn är mycket stilla. De behöver ha varma kläder och åkpåse för att inte frysa.

Barn i bärsele fryser snabbt i de kroppsdelar som sticker ut.

Att skydda barnet från skador

Barnet kan förflytta sig genom att sprattla med armar och ben. De kan därför ramla ner från skötbordet eller en säng.

Gå därför aldrig ifrån barnet. Vänd dig inte bort utan att hålla en hand på barnet.

Drick inte något hett eller varmt med barnet i famnen. Det är lätt att spilla.

Rökning skadar barn

Undvik att någon röker i närheten av barnet.

Du bör inte röka, snusa eller använda nikotinersättningsmedel när du ammar. Skadliga ämnen passerar över till bröstmjölken.

Drick inte alkohol eller använd droger

Barnet påverkas om du dricker alkohol eller använder lugnande medel.

Bland annat kan det här hända:

  • Du får svårare att ta hand om barnet.
  • Barnet blir rädd och skrämd.
  • Du kan råka lägga dig på barnet om ni sover i samma säng.

Om du ammar

Drick inte alkohol om du vill vara helt säker på att barnet inte får i sig alkohol. Alkohol passerar över till bröstmjölken.

Skaka aldrig ett barn

Att skaka eller ta hårt i barnet är absolut livsfarligt. Barnet kan få mycket allvarliga skador.

Ett par sekunders skakning kan göra att barnet får skador som inte försvinner.

Gå undan om du är arg

Du kan gå undan en stund om du blir arg för att barnet exempelvis skriker.

Skrik aldrig på barnet.

Be någon att ta hand om barnet under tiden. Om ingen finns nära kan barnet ligga själv en liten stund.

Se först till så att barnet ligger säkert och inte kan rulla ner på golvet eller göra sig illa på annat sätt.

Sök stöd om det är jobbigt

Försök få stöd från närstående och vänner om barnet skriker mycket. Personalen på BVC kan ge stöd och råd.

Läs mer om varför barn skriker och vad du kan göra.

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan