Ser du inte din bokade tid?.Det här meddelandet avser Dalarna

Vissa bokade tider på vårdcentraler visas inte i vår e-tjänst. Felet kommer att rättas inom kort.

Att ta hand om barn

När små barn skriker

När små barn skriker - svenska lättläst

Alla små barn skriker ibland. Det är ett av barns viktigaste sätt att förklara vad de vill och behöver. När du tröstar och försöker förstå vad barnet menar lär du också känna ditt barn.

En vuxen person tröstar ett litet barn genom att hålla barnet mot sin bröstkorg.
Ofta hjälper det att hålla barnet nära.

Den här texten handlar om barn från att de är nyfödda, och upp till cirka ett år.

Du kan läsa en längre version av texten här.

Varför skriker barnet?

Det är vanligt att små barn skriker någon timme varje dag. En del barn skriker mer, andra mindre.

Här är några vanliga orsaker till att barnet skriker:

  • Barnet vill få närhet.
  • Barnet är hungrig eller törstig.
  • Barnet behöver få vara ifred och få lugn och ro.
  • Barnets blöja är full av kiss eller bajs.
  • Barnet fryser eller är för varm.

Så kan du göra när barnet skriker

Här är några råd när ditt barn skriker:

  • Lugna, trösta och håll barnet nära.
  • Bär barnet, prata lugnt eller sjung med låg röst.
  • Gå undan med barnet om barnet verkar vara trött av det som händer runt omkring.
  • Amma eller mata.
  • Gå ut och gå. Barnet kan bli lugn av att det vaggar.

Barn känner sig trygga av att få vara nära och umgås. De kan bli lugna av att känna igen dofter och röster.

Du kan använda en bärsele eller en bärsjal för att bära barnet.

Dela på ansvaret att trösta och lugna barnet, om det är möjligt.

Pröva dig fram

I början kan det vara svårt att förstå vad skriket betyder. Du får pröva dig fram.

En del barn har lätt för att själva komma till ro. Andra barn behöver mer hjälp.

När barnet inte slutar att skrika

Barnet kan fortsätta att skrika även fast du försöker trösta och hjälpa. Det kan till exempel bero på att barnet är väldigt trött.

I vissa perioder kan barn skrika extra mycket. Fortsätt att trösta barnet och ge barnet lugn och ro.

När det känns jobbigt och svårt

Det kan kännas jobbigt om barnet skriker mycket. Du kan känna dig ledsen och orolig.

Försök att äta och sova tillräckligt för att orka.

Bli inte arg på barnet

Det kan hända att man blir arg på barnet. Tänk på att inte skälla eller skrika på barnet.

Du får aldrig skaka eller hålla i barnet för hårt. Då kan du skada ditt barn allvarligt.

När och var ska jag söka vård?

Kontakta barnavårdscentralen, BVC, om något av detta stämmer:

  • Du är orolig för att ditt barn skriker mycket.
  • Du behöver stöd för att orka med barnets skrik.

Du kan få en tolk

Du kan få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska.

När det är bråttom

Det är mer bråttom att söka vård om något av detta stämmer:

  • Barnet skriker intensivt eller i perioder som återkommer, och det går inte att trösta.
  • Barnet skriker eller gråter stora delar av dagen.
  • Barnet skriker på ett annat sätt än vanligt, till exempel gnyr eller jämrar sig.

Sök vård på en vårdcentral eller en jouröppen mottagning.
Om det är stängt eller de inte kan hjälpa dig, sök vård på en akutmottagning.

Ring och få råd på telefonnummer 1177

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra.

De som svarar är sjuksköterskor. De pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.

Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan