LAGAR OCH BESTÄMMELSER

Vårdgaranti

Vårdgarantin anger hur länge du som längst ska behöva vänta på att få kontakt med vården. Den anger också hur länge du som längst ska behöva vänta på att få den vård som du behöver.

Vårdgarantin styr inte om du ska få vård eller vilken vård du ska få. Vård ges först till den som har störst behov av vård.

När du kontaktar vården görs en bedömning av vilket behov av vård du har och hur du kan få hjälp. Utifrån bedömningen kan du erbjudas till exempel ett besök eller så kan du bli hänvisad till en annan sorts vårdmottagning, som passar bättre. Du kan också få råd om vad du kan göra själv.

Den nationella vårdgarantin

Detta gäller enligt den nationella vårdgarantin:

  • Kontakt med primärvården samma dag
    Samma dag som du söker vård ska du få kontakt med till exempel en vårdcentral. Kontakten kan ske till exempel genom ett telefonsamtal, ett besök eller ett videosamtal.

  • Inom tre dagar ska du få en medicinsk bedömning av en legitimerad vårdpersonal
    Du ska få en medicinsk bedömning av en läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal i primärvården inom högst tre dagar. Det är den vårdpersonal som du först har kontakt med som avgör om den medicinska bedömningen ska göras av en läkare eller av till exempel en sjuksköterska, psykoterapeut eller fysioterapeut. Den medicinska bedömningen kan göras vid ett fysiskt besök eller genom till exempel ett videosamtal.

  • Besök på en specialistmottagning inom 90 dagar
    Du ska få en tid för ett första besök på en specialistmottagning inom 90 dagar, om du har fått en remiss för det. Till vissa specialistmottagningar kan du söka själv, utan remiss från en läkare. Då gäller samma tidsgräns. Ibland kan specialistmottagningen i stället välja att hänvisa dig till någon annan vårdmottagning. 
  • Behandling påbörjad inom 90 dagar
    Du ska få tid för behandling inom 90 dagar, räknat från det att läkaren tillsammans med dig beslutade om behandlingen. En behandling kan till exempel vara en operation.

Regionerna kan ha andra tidsgränser än vad som gäller enligt den nationella vårdgarantin. Tidsgränserna kan vara kortare. De kan inte vara längre.

Halland

I Halland gäller även följande

  • Du ska få besked om tidpunkt för besök i den specialiserade vården inom 14 dagar efter att din remiss togs emot. Det gäller även om du sökt vård utan remiss.
  • Du ska samtidigt med beslut om behandling få besked om tidpunkt för behandling.
  • I Region Halland omfattar vårdgarantin även utredningar såsom röntgen, tester och prover. Det innebär att undersökningar, till exempel röntgen och provtagning, ska ske inom vårdgarantin som i Halland är 60 dagar. 
  • Du ska få besked om besök hos den specialiserade vården senast 14 dagar efter att du fått din remiss. 
  • Du ska få tid för besök hos den specialiserade vården inom 60 dagar. 
  • Vid beslut om operation ska du erbjudas tid för operation inom 60 dagar. 
  • Om du känner stark oro eller om läkaren befarar en allvarlig sjukdom ska du erbjudas besök inom en månad.
Person pratar med vårdpersonal på en vårdmottagning. Fotografi.
Du ska få information om vårdgarantin. Du ska också få veta hur dina beslut påverkar hur länge du kan få vänta på vård.

Du kan få vård på en annan mottagning

Om din mottagning inte kan ge dig vård inom tidsgränserna för vårdgarantin, ska du erbjudas vård på en annan mottagning. Den nya mottagningen kan finnas i din egen region, eller i en annan. Du kan inte välja vilken mottagning du ska hänvisas till om du vill använda dig av vårdgarantin.

Du kan tacka nej till erbjudandet om vård på en annan mottagning. Då avstår du från vårdgarantin. Det kan göra att du får vänta längre på vård. Kontakta mottagningen där du väntar på vård om du ångar dig och vill ha vård på en annan mottagning. Då börjar vårdgarantin räknas på nytt från det datum du meddelade att du ändrade dig.

Du kan få ersättning för de extra kostnader du kan få om du blir hänvisad till en annan mottagning. Det gäller till exempel vissa resor. Kontakta din region för att få veta vad som gäller för dig.  

Du ska få information om vårdgarantin

Fråga om vårdgarantin på mottagningen där du väntar på att få vård. Du ska få information om hur vårdgarantin fungerar och vilka följder det kan bli för dig beroende på vilka val du gör.

I vissa regioner finns det också ett väntetidskansli eller liknande som du kan kontakta.

Vårdgarantin gäller bara i din region

Vårdgarantin gäller bara i den region där du är folkbokförd. Du som väljer att söka vård i en annan region är inte garanterad att få vård inom någon bestämd tid. Det som avgör hur fort du ska få vård är ditt behov av vård. Den person som har störst behov får vård först, oavsett var personen är folkbokförd.

Några regioner har särskilda överenskommelser. Det gör att vårdgarantin kan gälla även i andra regioner än där du bor. Fråga vårdpersonalen för att få veta om det är så i din region.

När gäller inte vårdgarantin?

Vårdgarantin gäller inte för exempelvis följande situationer:

  • Vårdgarantin gäller inte för återbesök.
  • Vårdgarantin gäller inte om du av medicinska skäl bör vänta längre än garantins tidsgränser.
  • Vårdgarantin gäller inte för medicinsk service, till exempel laboratorieundersökningar.
  • Vårdgarantin gäller inte för utredningar och undersökningar som till exempel röntgen, provtagningar och tester.
  • Vårdgarantin gäller inte när du ska få ett hjälpmedel, med undantag för utprovning av hörapparater.
  • Vårdgarantin gäller inte om du väljer att söka vård hos en privat vårdgivare som inte finansieras med skattemedel eller som saknar avtal med en region. Fråga vårdgivaren om du är osäker på om vårdgarantin gäller.

Väntetider i vården

Det finns en nationell webbplats för uppföljning av vårdgaranti och väntetider. På webbplatsen kan du se väntetiderna inom alla regioner i Sverige.

Halland

Om du behöver hjälp – kontakta Vårdgarantiservice

Om vi i Halland inte kan erbjuda dig vård inom vårdgarantins tidsgränser har du rätt att få hjälp hos annan vårdgivare inom Region Halland eller i annan region. Vårdgarantiservice hjälper dig till en ny vårdgivare med kortare väntetid. Du kan också kontakta oss om du vill veta mer om regler för valfrihet och vårdgaranti, väntetider, vård utomlands och olika typer av operationer och behandlingar i Halland och övriga Sverige.

Vårdgarantiservice ansvarar för det vårdgarantiintyg som du måste ha med dig som betalningsförbindelse från Region Halland. Intyget ger dig också rätt till reseersättning.

Kontakta Vårdgarantiservice genom att logga in i 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Vill du ringa så är våra öppettider måndag-fredag kl 08:00-14:30, tfn: 0771-900 600

Vårdgarantiservice 
Box 517
30180 Halmstad

Vårdgivare som har avtal med Region Halland

Till toppen av sidan