Graviditet

Livsstil och hälsa under graviditeten

Här kan du läsa mer om livsstil och hälsa under graviditeten.

Innehåll - Livsstil och hälsa under graviditeten

Visa innehåll som:
Läkemedel vid graviditet och amning

Du kan ibland behöva använda läkemedel när du är gravid och ammar. Många läkemedel är säkra att använda, men det är bra att alltid vara försiktig. Det gäller även receptfria läkemedel, naturläkemedel och växtbaserade läkemedel. Det är viktigt att ta reda på vad som gäller för de läkemedel du använder eller brukar ta vid tillfälliga besvär.

Resa när du är gravid

Du kan för det mesta resa som vanligt när du är gravid, även om det kan vara lite obekvämt i en del situationer.

Oro under graviditeten

Det är vanligt att vara extra känslig under en graviditet. Du kanske funderar mycket och känner oro. Det kan finnas olika orsaker till oron. Det finns saker som du kan göra för att må bättre. Du kan också behöva prata med någon om oron, till exempel en barnmorska.

Bra mat när du är gravid

När du är gravid behöver din kropp extra näring, vitaminer och mineraler. Du kan äta det mesta och det är bra att äta varierat. Mat som innehåller mycket näring är till exempel fullkornsprodukter, gröna bladgrönsaker, rotfrukter, bönor, fet fisk, ägg, mejeriprodukter, frukt, frön och nötter. Du kan behöva tillskott av folsyra och järn.

Tobak och graviditet

Fostret utsätts för skadliga ämnen om du röker eller snusar när du är gravid. Det innebär risker för fostret och för graviditeten. Så fort du slutar med tobak minskar riskerna. Alla kan sluta använda tobak. Du kan få hjälp om det är svårt. Men undvik nikotinplåster, nikotintuggummi och e-cigaretter.

Alkohol och graviditet

Fostret utsätts för skadliga ämnen om du dricker alkohol när du är gravid. Därför bör du avstå helt från alkohol under graviditeten. Det kan vara svårt att sluta om du är beroende, men det finns hjälp att få.

Fysisk aktivitet under graviditeten

Det är bra att du tränar och rör på dig när du är gravid. Då mår du bättre. Det kan också förebygga och behandla vissa graviditetsbesvär. Dessutom är fysisk aktivitet ett bra sätt att förbereda kroppen inför förlossningen. Du kommer också lättare i form efter graviditeten.

Sex under graviditeten

Det är inte farligt att ha sex eller att onanera om graviditeten är normal.

Bäckenbottenträning

Bäckenbottenträning kan minska eller bota besvär med att det läcker urin eller avföring. Det kan till exempel vara när du hostar eller anstränger dig fysiskt, eller om du plötsligt får svårt att hålla dig och hinna till toaletten. Du kan också träna för att förebygga besvär. Träningen är bra oavsett vilket kön du har.

Mer på 1177.se

Sunda vanor

Här finns tips på vad du kan göra för att leva hälsosamt och minska risken att bli sjuk. Du kan bland annat läsa om hur du bäst tvättar händerna och hur du bedömer din vikt.

Stresshantering och sömn

Här kan du läsa mer om stresshantering och sömn. Du som har sömnsvårigheter kan läsa om tips och råd om vad du kan göra själv och hur du kan få hjälp. Du kan också läsa om olika typer av avslappningsövningar och lyssna på avslappningsövningar.

Så fungerar kroppen

Här kan du läsa om hur kroppen fungerar. Du kan till exempel läsa om olika delar av kroppen, såsom muskler, leder, celler, könsorgan och urinvägar. Du kan också läsa om klimakteriet, om mens och om hur kroppen åldras.

Till toppen av sidan