Vården i Värmland

Att besöka akutmottagningen för barn och unga i Karlstad

Innehållet gäller Värmland

Vanliga frågor och svar för dig som besöker akutmottagningen för barn och unga i Karlstad.

Till akutmottagningen ska du vända dig vid allvarlig sjukdom eller skada. Patienter med störst behov av vård tas om hand först. Ring helst 1177 före ditt besök. Vid livshotande tillstånd ska du ringa 112.

Följeslagare

Hur många får följa med in på mottagningen?
För att det inte ska bli fullt i väntrummet ser vi helst en följeslagare per patient.

Telefon

Jag behöver ladda min telefon. Kan jag låna en laddare?
Vi har några få laddare att låna ut, men vi kan inte garantera att de är lediga eller passar din telefon. 

Kö och prioritering

Varför kan ingen säga hur länge jag ska vänta?
Det första vi gör när du kommer till oss på akutmottagningen är en bedömning av ditt behov av vård i förhållande till andra patienter på akuten. Prioritering kan komma att ändras allteftersom nya patienter söker vård hos oss. Vi tar alltid hand om patienter med störst vårdbehov först.

Får jag lämna mottagningen under tiden jag väntar?
Ja, det får du. Men det är viktigt att meddela oss innan du lämnar mottagningen. Vi behöver veta var du är för att inte behöva lägga tid på att leta efter dig.

Varför får vissa patienter gå före mig i kön?
Vi tar alltid hand om patienter med störst vårdbehov först. Prioritering kan komma att ändras allteftersom nya patienter söker vård hos oss. 

Varför måste jag vänta så länge på en röntgen?
Röntgenmottagningen hjälper patienter med störst behov av vård först. Det går därför inte att säga hur länge du behöver vänta.

Jag orkar inte vänta längre. Kan jag gå hem? 
Om du väljer att gå hem är det på eget ansvar. Vi önskar att du meddelar oss så att vi inte behöver lägga tid på att leta efter en patient. Det är också viktigt att du lämnar tillbaka medicinsk utrustning.  

Det är tomt i väntrummet, varför måste jag vänta?
Det är mycket som händer hos oss som inte märks i väntrummet. Patienter i ambulans kommer direkt in och patienter finns ofta redan i behandlingsrum eller på övervakningsplatser.

Mående

Vad ska jag göra om jag börjar känna mig sämre än när jag kom?
Vi vill att du säger till direkt om du känner dig sämre så att vi kan göra en ny bedömning av dig.

Jag har jätteont. Vad ska jag göra?
Kontakta oss i personalen.

Toalett

Jag behöver gå på toaletten, vart finns den?
Toalett finns i väntrummet och i korridoren. Om vi har sagt att du ska lämna ett urinprov kontaktar du oss innan ditt toalettbesök.

Mat och dricka

Jag är hungrig och törstig, får jag äta och dricka?
Fråga oss om du får äta och dricka. I vissa fall kan att du äter eller dricker förvärra ditt tillstånd och innebära att du måste vänta längre på en eventuell operation.

Om du får äta och dricka finns en varuautomat vid receptionen där du anmälde dig. Vid lång väntetid finns även möjlighet att få fika av mottagningen, fråga oss så hjälper vi dig.  

Kontakta oss

Hur kontaktar jag personalen?
Tryck på en larmknapp när du vill kontakta oss. Larmknappar finns i alla behandlingsrum. I väntrummet finns en larmknapp på väggen vid dörren till receptionen.

Synpunkter

Vart kan jag vända mig om jag har synpunkter på vården?
Har du beröm, förslag till förbättringar, synpunkter eller klagomål kan du framföra dem till oss på flera olika sätt.

Så här gör du för att lämna synpunkter

Till toppen av sidan