Hjälp oss att bli bättre!

Delta gärna i vår webbundersökning och berätta vad du tycker om 1177.se. Undersökningen tar några minuter att göra och svaren är anonyma.

Du hittar undersökningen här.
Kostnader och ersättningar

Frågor och svar om e-faktura Värmland

Innehållet gäller Värmland

Här nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna om e-faktura.

Vad är e-faktura?

E-faktura innebär att fakturan skickas till dig via din Internetbank, där fakturan går att titta på elektroniskt.

Hur anmäler jag mig till e-faktura?

Via din Internetbank letar du upp listan över företag och organisationer som är anslutna till e-faktura. Välj Region Värmland
och fyll i anmälningsformuläret.

Kan jag betala någon annans e-faktura via min Internetbank, till exempel make eller makas?

Du kan inte begära att göra det via anmälningsformuläret. Kontakta din bank i ärendet.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Via din Internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min Internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några e-fakturor som ska betalas. Vissa banker erbjuder
avisering av e-faktura via SMS.

Får jag pappersfaktura också?

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Region Värmland.

Vilken information får jag på e-fakturan?

E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din e-faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen. Du kan också välja att
e-fakturan betalas automatiskt på förfallodagen och då behöver du inte godkänna varje enskild faktura.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?

Ja, om du är ansluten för autogiro och anmäler dig för e-faktura så behåller du ditt autogiro men fakturan (aviseringen)
skickas som en e-faktura till din Internetbank. Om du har autogiro idag och vill gå över till e-faktura istället, måste du
avsluta ditt autogiro först och därefter anmäla dig för e-faktura.

När får jag e-fakturan?

Du får e-fakturan vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?

Det flesta fakturor från Region Värmland är så kallade saldofakturor, vilket innebär att om du missar att betala din e-faktura, så förs det kvarvarande beloppet över till nästa saldofaktura som skickas till dig. Du ska då endast betala den senaste e-fakturan du mottagit.

Om du missar att betala din e-faktura, som inte är en saldofaktura (se ovan), skickar Region Värmland en betalningspåminnelse på papper med vanlig post. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Region Värmland.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan kontakta den referens som
finns angiven på fakturan. Behöver du ytterligare information om e-faktura, kontakta Region Värmland via e-post till
ekonomiservice@regionvarmland.se eller via telefon till 010-831 40 10.

Till toppen av sidan