Vaccinläget för covid-19 i Stockholms län vecka 24

14 juni: Nu kan du som är född 1986 eller tidigare boka tid för vaccination via appen Alltid öppet. Läs mer om hur du bokar här.

Aktuellt

Bedragare påstår att de är från 1177 Vårdguiden

Flera personer runt om i landet har utsatts för bedrägeriförsök av personer som säger att de är från 1177 Vårdguiden. Skulle någon okänd kontakta dig ska du aldrig lämna ut dina bankuppgifter eller e-legitimation, som exempelvis bank-id..

Nyligen har det framkommit att flera personer har fått sms som  ser ut att komma från 1177 Vårdguiden. Sms:en innehåller en länk.

Tryck inte på några länkar om du är osäker på om ett sms eller mejl kommer från 1177 Vårdguiden. Du ska inte heller ge ut personlig information.

Det är alltid säkrast att söka upp 1177.se i en webbläsare och logga in istället för att klicka på länkar i sms eller mejl.

Falska länkar kallas för nätfiske eller phishing.

Läs mer om nätfiske hos polisen.se.

När kan du bli kontaktad av 1177.se?

Det enda tillfället du kan bli uppringd av 1177 Vårdguiden är om du nyligen varit i kontakt med dem och har en överenskommelse om att 1177 Vårdguiden ska ringa upp dig på nytt. Övrig kommunikation från 1177 Vårdguiden sker via sms eller email.

Blir du kontaktad utan att ha varit i kontakt med 1177 Vårdguiden kan det vara ett försök till bedrägeri.

Det här kan du tänka på om någon sms:ar eller ringer och säger att de är från 1177 Vårdguiden:

  • 1177 Vårdguiden på telefon ber dig aldrig att identifiera dig med e-legitimation i samtal om vaccination mot covid-19.
  • 1177 Vårdguiden på telefon tar aldrig betalt med Swish.
  • Det är gratis att vaccinera sig mot covid-19.
  • 1177 Vårdguiden skickar inte kallelser till provtagning.

Liknande bedrägeriförsök har även gjorts där andra myndigheter påstås vara avsändare, till exempel Folkhälsomyndigheten.

Läs mer:

Konsumentverket har in formation om hur du kan minska risken att drabbas av bluffmejl och bluff-sms. Det finns också information om vad du kan göra om du upplever att du har blivit lurad eller utsatt för någon form av bedrägeri.

Läs om telefonbedrägerier hos Polisen.se.

Stockholms län

Vårdcentralen och smittspårningsenheten ber aldrig om e-legitimation

Vårdcentralerna i Stockholms län ber dig aldrig att identifiera dig med e-legitimation i samtal om vaccination mot covid-19. Om du väntar besök av personal som ska vaccinera dig är det värt att tänka på att vårdgivarna alltid ska visa tjänstelegitimation.

Smittspårning

Om du har covid-19 ska du enligt smittskyddslagen medverka i smittspårning. Därför kan du som har en pågående infektion bli kontaktad av smittspårningsenheten i region Stockholm de kan behöva ditt personnummer för att ge ett provsvar. De kommer inte att be dig legitimera dig med bank-id eller liknande e-legitimation och det kostar inget att få del av deras rådgivning och information.

Ibland ber de om personnummer till dina hushållskontakter. Det är för att kunna skicka information om vilka skyldigheter de har. Informationen skickas via appen Alltid Öppet. Smittspårningsteamet kan också hjälpa din hushållskontakt att få ett beslut om smittbärarpenning, då behöver de känna till personnumret.

Till toppen av sidan