Beställa tolk i Sörmland
Du kan få hjälp med tolkning om du har en hörselnedsättning, dövhet eller dövblindhet. Du kan få tolkning i alla vardagssituationer. Det kan till exempel vara vid besök i vården, vid familjesammankomster, vid fritidsaktiviteter, i föreningsmöten och i arbetslivet.
NYHET - Beställa tolk via 1177.se
Informationen gäller dig som är primär tolkanvändare, det vill säga till dig som är döv, har en hörselnedsättning eller en dövblindhet.
Du loggar in på 1177.se med ditt bankID eller Freja+. Det är en säker inloggning. Under övriga tjänster lägger du till Tolkcentralen Region Sörmland. Därifrån kommer du automatisk in på BokaTolk portal.
Lägg in dina kontaktuppgifter och välj tolkmetod i din profil.
I BokaTolk portal kan du beställa tolk och se dina kommande tolkbeställningar. Här kan du bifoga dokument, göra justeringar och även avboka din tolkbeställning.
Du kommer att få en bekräftelse på din tolkbeställning via mejl eller SMS.
- Logga in på 1177.se Övriga tjänster
- Under ”Övriga tjänster” hittar du Tolkcentralen, Region Sörmland.
- Klicka på stjärnan till höger om länken ”Boka teckenspråkstolk, dövblindtolk, skrivtolk”.
- Nu lägger sig länken på din startsida under ”Genvägar”.
- Klicka på ”Boka teckenspråkstolk, dövblindtolk, skrivtolk” och boka tolk.
Så här beställer du tolk via 1177.se
Tolk vid akuta situationer
Behöver du tolk till en akut situation? Till exempel till polis, sjukvård eller skada på egendom när tolkcentralen är stängd?
Ring 08-454 20 17 (tal- och texttelefon). Samtalet kopplas till SOS Alarm. De hjälper dig att söka tolk.
Beställ tolk på Tolkcentralen
När det inte är en akut situation beställer du tolk på Tolkcentralen.
Öppettider
Vi har öppet klockan 8.00–16.00 helgfri måndag–fredag.
Telefontid: 9.00–12.00
Efter kl 12.00 är du välkommen att kontakta oss via SMS och e-post. Du kan också lämna meddelande på vår telefonsvarare (tal/text eller bildtelefon).
Dag före helgdag kan andra öppettider förekomma.
Kontaktuppgifter
- Telefon: 016-10 30 70
- Sms: 076-686 98 32
Obs! Tar enbart emot textmeddelande, ej foto eller annan bilaga. - Texttelefon: 019-17 11 80
- E-post: tolkcentralen@regionsormland.se
- Bildtelefon: tolkcentralen.sormland@mymmx.se
När du beställer tolk behöver du uppge
- Datum för tolkning
- Start- och sluttid på din tolkbeställning
- Adress, inklusive eventuell portkod, våning, mötesplats etc.
- Tolkmetod (teckenspråks-, dövblind- eller skrivtolkning)
- Kontaktuppgifter till dig som beställare
- Namn och kontaktuppgifter till den/de som behöver tolk
- Namn och personnummer på den primära tolkanvändaren (klienten/patienten)
- Vad som ska tolkas. Till exempel hälso- och sjukvårdsbesök, besök hos socialtjänsten, myndighetsbesök, samtal med arbetsgivaren, fritidsaktiviteter etc.
Vi tar gärna emot så mycket information som möjligt inför tolkningen för att kunna ge bästa möjliga service och tolktjänst.
Distanstolkning
Distanstolkning innebär att du kan få tolkning via dator eller surfplatta. Distanstolkning passar bra i sammanhang med tydlig struktur, till exempel hälso- och sjukvårdsbesök, föreläsningar och möten. Fråga Tolkcentralen om du är osäker på om distanstolkning kan fungera för just ditt behov.
Det här behöver du vid distanstolkning
- Dator/surfplatta
- Bra internetuppkoppling
- Webbkamera (vid teckenspråkstolkning)
- Bra ljudupptagning
Besökstider
Du är välkommen att kontakta oss för att beställa tid för besök.