HANTERA ORO I KRIS - STÖD OCH HJÄLP I SKÅNE

Barn och ungas oro och rädsla för coronaviruset

Innehållet gäller Skåne

Många personer är oroliga just nu på grund av det nya coronaviruset covid-19. En del är rädda för att bli sjuka eller att någon i familjen ska bli det. Andra kanske oroar sig för att inte få träffa kompisarna som vanligt eller att mamma eller pappa ska förlora jobbet. Men även coronaviruset kommer försvinna. Vi vet inte när, men det kommer inte alltid att vara så här.

Det är naturligt att känna oro

Det är naturligt att känna oro och rädsla. Oro och rädsla är hjärnans sätt att reagera på nya, osäkra och skrämmande saker.

Alla reagerar olika när de är rädda eller oroliga. En del blir arga eller ledsna. Andra kan få svårt att koncentrera sig eller få svårt att sova. Man kan också få ont i kroppen.

En del bekymrar sig inte alls så mycket och det är också helt okej.

Saker du kan göra för att må bättre

Känner du dig orolig eller rädd? Du kan göra mycket själv för att må bättre. Här finns några råd och tips som kan hjälpa.

Gör saker som du brukar, även när vardagen är annorlunda

Försök att göra saker som du brukar, även om din vardag ser annorlunda ut. Det hjälper när mycket känns osäkert. Du får då en känsla av att livet är som vanligt trots att det inte är så. Gå upp på morgonen, ät mat och gå och lägg dig samma tider som du brukar.

Gör saker som du mår bra av

Gör gärna saker som du mår bra av och som gör att du tänker på något helt annat. Lyssna på musik, ta en promenad med en kompis eller gör något annat. Du mår ofta bättre om du rör på dig, tar en promenad eller tränar.

Prata med någon

Det hjälper ofta att prata med någon som du tycker om, om hur du känner. Till exempel dina föräldrar, en kompis, ett syskon eller kanske någon som jobbar på din skola.

Men ibland kan det vara skönt att prata med någon helt annan. Då kan du ringa en stödlinje eller chatta med en vuxen, utan att berätta vem du är.

Stödlinjer och chattar (umo.se)

Läs lagom mycket och pålitlig information

Det är bra att läsa om vad som händer med coronaviruset, men det kan också lätt bli för mycket jobbig information. Stäng av notifieringar på mobilen och ta bort eller sluta följa konton i sociala medier om informationen gör dig orolig.

Du kan istället hålla dig informerad här på 1177.se och på de här webbplatserna:

Bris: Frågor och svar om coronaviruset (bris.se)

Rädda barnen: Bra att känna till om du är orolig för coronaviruset (raddabarnen.se)

Umo: Vill du veta det senaste om coronaviruset? (umo.se)

Om du har det jobbigt hemma

En del familjer har det jobbigt just nu. Många vuxna blir stressade över förändringarna i samhället och deras problem kan då bli värre.

Kom ihåg att det aldrig är ett barns fel om vuxna mår dåligt, blir arga, bråkar eller slåss. Det är också viktigt att veta att det finns hjälp att få.

Tips och råd till barn och ungdomar som har det jobbigt hemma just nu (raddabarnen.se)

Information om våld från vuxna i familjen (umo.se)

När behöver jag söka vård?

Är du väldigt orolig och har svårt att fungera i vardagen på grund av oron? Till exempel svårt att sova, inte kan släppa orostankarna och mår mycket dåligt. Då kan du behöva söka hjälp.

Så här kan du söka hjälp:

  • För barn under sex år är det första steget att ta kontakt med en barnavårdscentral, BVC.
  • För äldre barn och dig som är ung, kan ett första steg vara att prata med din skolkurator eller vända dig till en ungdomsmottagning.
  • Du som är under 18 år kan även ringa En väg in, barn- och ungdomspsykiatrins telefonrådgivning. Där kan du få råd och stöd och om det behövs bokar de en tid åt dig på en mottagning. Även du som är förälder kan höra av dig dit för att få råd och hjälp. En väg in når du på 020-51 20 20. De svarar varje vardag klockan 8-17.

Information till dig som är vuxen

Barn och unga kan reagera på olika sätt i kriser. Ont i magen, ilska eller koncentrationssvårigheter kan vara exempel på oro. Det är viktigt att du som vuxen ger barnet trygghet och försöker ha en så vanlig vardag som möjligt även när den är väldigt annorlunda. Inte minst för små barn är det viktigt med fasta rutiner.

Ett par råd och tips för att hjälpa barn att hantera oron:

Svara på barnets frågor och ställ gärna egna frågor

Bemöt barnets oro genom att svara sanningsenligt och sakligt med fakta. Det kan också vara bra att själv ställa frågor till barnet. Fråga gärna vad hen själv vet om det som händer just nu, och om hen har några frågor eller vill veta något mer.

Hantera en annorlunda vardag med fantasi

Ett bra sätt att hantera situationen på är att vara kreativa tillsammans. Kanske kan ni tillsammans hitta nya sätt att hålla kontakten med dem ni saknar, till exempel skicka paket eller spela in en film.

Det finns mycket stöd och råd till dig som har barn som kan hjälpa dig att stötta barnet.

Tips till dig som är hemma med barn (raddabarnen.se)

Prata med barn om corona-viruset och förändringar i vardagen

Digifritids – fritids för barn mellan sex och tolv år på nätet

Till toppen av sidan