ÄTA FÖR ATT MÅ BRA

Bra mat vid regelbunden träning

Innehållet gäller Skåne

Du som motionerar 4-5 träningspass varje vecka, med hög intensitet, bör tänka på att det är viktigt att få i dig tillräckligt med energi och näring. Om kroppen får för lite bränsle blir träningen mindre effektiv. För att du ska orka träna och hålla dig koncentrerad hela dagen så behöver du fylla på förråden med jämna mellanrum.

Bra kostråd

  • Ät allsidigt och varierat. Med allsidigt menas att måltiden innehåller flera olika livsmedel.
  • Tallriksmodellen är en bra hjälp att få rätt fördelning på olika livsmedel.
  • Fördela maten över dagen. En bra vana är att äta frukost, lunch, middag och 2-3 bra mellanmål på regelbundna tider varje dag.
  • Äter du allsidigt och varierat, behövs inga extra tillskott.

När bör du äta?

  • Inför träningen - helst två timmar innan.
  • Under träningen - om den varar längre än en timme, behöver du fylla på med energi och vätska
  • Efter träningen - till exempel frukt, juice/saft eller mjölk med smörgås till. Avsluta med middag lite senare.

Kroppen behöver vätska

Kroppen behöver mycket vätska och speciellt när du tränar. Vatten är bästa drycken. Vid långvarig fysisk aktivitet måste vätskeförråden fyllas på både före, under och efter träningen. Det är bara under mycket hård eller långvarig träning, över en timme, som sportdryck kan behövas.

Till toppen av sidan