ÄTA FÖR ATT MÅ BRA

Bra mat vid illamående

Innehållet gäller Skåne

Det är väldigt individuellt vad som fungerar bäst att äta vid illamående. Prova dig fram till vad som fungerar för just dig. Även om det känns jobbigt att äta är det viktigt att du får i dig så mycket energi och näring som möjligt.

Bra kostråd

  • Ät små och täta måltider under dagen. Frukost, lunch och middag samt 2-3 mellanmål är en bra fördelning.
  • Ät långsamt och tugga maten väl.
  • Drick mer mellan måltiderna och lite mindre till maten. Välj klara drycker som juice, måltidsdryck, läsk och citronvatten. Tänk på att ersätta den vätska som du förlorat om du har kräkts.
  • Prova att äta torr mat som exempelvis rostat bröd eller en skorpa innan du stiger upp på morgonen och före dina måltider.
  • Salt mat kan dämpa illamåendet. Prova till exempel ansjovis, kaviar, buljong, salta kex eller nötter.
  • Kall mat är oftast lättare att äta än varm mat.
  • Fet, rökt, starkt kryddad och stekt mat kan förvärra illamåendet.
  • Vila före och efter maten, gärna med upphöjd huvudända.
  • Undvik stekos som av många upplevs förvärra illamåendet.
Till toppen av sidan