ÄTA FÖR ATT MÅ BRA

Bra mat vid förstoppning

Innehållet gäller Skåne

En trög mage kan bero på många olika saker, exempelvis:

  • oregelbundna matvanor
  • att du äter för lite kostfiber
  • att du dricker för lite vätska
  • att du rör dig för lite
  • vissa mediciner
  • oregelbundna toalettvanor.

Bra kostråd

  • Fördela maten över dagen. En bra vana är att äta frukost, lunch, middag och 1-3 bra mellanmål på regelbundna tider varje dag.
  • Välj fiberrikt bröd, mjukt eller hårt. Hela linfrön, havre och vetekli är också bra och går utmärkt att lägga i gröt, exempelvis molinogröt, se recept.
  • Ät gärna grönsaker, rotfrukter, frukt och bär. Rekommendationen är 500 g dagligen och det kan du lätt uppnå genom att äta grönsaker och frukt vid varje måltid.
  • Fibrer suger åt sig vätska i tarmen och gör avföringen mjuk. Det är därför viktigt att dricka mycket varje dag, cirka 1,5-2 liter. Vatten är den bästa drycken.

Motion

Tarmens rörelser stimuleras när du rör dig. Motionera dagligen, men gör det efter egen förmåga.

Toalettvanor

Regelbundna toalettvanor är bra. Då vänjer du tarmen vid att tömmas på bestämda tider. Bästa tiden är efter frukost, men även efter andra huvudmåltider. Ta god tid på dig och försök att koppla av på toaletten.

Laktobaciller och bulkmedel

Livsmedel med laktobaciller som du äter dagligen, till exempel vissa fil- och yoghurtsorter och vissa fruktdrycker har positiv inverkan på tarmfloran. Ett bra bulkmedel kan vara ett komplement till fiberrik mat. Dessa är helt ofarliga och ger avföringen bättre konsistens. För mer information, fråga på apoteket.

Till toppen av sidan