ÄTA FÖR ATT MÅ BRA

Bra mat för äldre

Innehållet gäller Skåne

Med åldern minskar kroppens behov av energi från maten. Det är en del av det naturliga åldrandet och beror på att ämnesomsättningen i kroppen sjunker och att den fysiska aktiviteten ofta blir mindre.

Det är ändå lika viktigt att du får i dig alla de näringsämnen som kroppen behöver för att fungera, även om portionerna blir mindre. Ibland kan man behöva komplettera med en vitamin- och mineraltablett.

Bra kostråd

  • Ät allsidigt och varierat. Det betyder att måltiderna innehåller flera sorters livsmedel.
  • Fördela maten över dagen; frukost, middag och kvällsmat och 1–3 mellanmål är en bra fördelning för de flesta.
  • Tallriksmodellen är en god hjälp att få rätt proportioner på maten vid varje måltid.
  • Ät gärna grönsaker, rotfrukter, frukt och bär eftersom det ger dig kostfiber, vitaminer och mineraler. Låt grönsaker finnas med vid varje huvudmåltid. Lagom mängd frukt är 2–3 frukter per dag.
  • Fett behövs som energikälla och för att det ger din kropp viktiga fettsyror och vitaminer. Välj gärna olja eller flytande margariner till matlagning.
  • Drick mer vatten. Förmågan att känna törst minskar med stigande ålder och det blir lätt en risk att kroppen får för lite vätska och blir uttorkad.
Till toppen av sidan