Efter förlossningen

Matvanor och vikt efter en graviditet

Innehållet gäller Skåne

Här får du råd om bra matvanor och fysisk aktivitet, så du mår bra efter din förlossning.

Det är bra för både dig och ditt barn att du har goda matvanor och är fysiskt aktiv.

Din vikt efter en graviditet

De första sex veckorna efter förlossningen är det vanligt att gå ner snabbt i vikt, till exempel för att ansamling av vätskor i kroppen minskar.

Efter det så är det bra om viktminskningen inte går för fort. Om du ammar bör du inte gå ner mer än ett halvt kilo i vikt per vecka. Du som inte ammar kan gå ner i vikt i den takt du vill.

Det är bra om du har som mål att gå ner till den vikt du hade innan graviditeten inom ett år. Bra måltider tillsammans med att du är fysiskt aktiv, hjälper dig att få en hälsosam vikt och livsstil efter graviditeten. Det minskar även risken för diabetes eller hjärt- och kärlsjukdomar.

Om du vill ha fler barn

Om du planerar att få fler barn är det särskilt viktigt att du går ner till en hälsosam vikt och har en hälsosam livsstil innan nästa graviditet. Det minskar risken för komplikationer under en kommande graviditet och förlossning.

Ät regelbundet och varierat

Det är viktigt att du får i dig den näring du behöver, därför är det bra om du försöker äta regelbundet, varierat och fördelat över dagen. Försök att minska mängden söta drycker, godis, kakor, glass och annat med mycket socker.

Du som inte ammar kan följa de vanliga rekommendationerna för att äta hälsosamt.

Så äter du hälsosamt

Att tänka på om du ammar

Om du ammar har du ett större behov av vitaminer och mineraler. Välj livsmedel som innehåller mycket vitamin D, omega 3-fett, folsyra och järn, som till exempel fet fisk, produkter med fullkorn, baljväxter och gröna bladgrönsaker. Ibland kan du behöva komplettera genom att äta extra kosttillskott.  

Du behöver ungefär en liter extra vatten per dygn, eftersom det går åt vätska till bröstmjölken. 

Livsmedelsverket har mer information om bra matvanor och livsmedel till dig som ammar. Prata med din barnmorska för råd om vad du behöver. 

Råd om bra mat för dig som ammar

Rörelse efter en förlossning

Det är bra om du rör dig på det sätt som passar dig. Rörelse i vardagen kan göra att du orkar mer och mår bättre, både psykiskt och fysiskt. Det är också viktigt att du tränar bäckenbotten efter din förlossning.

Rörelse efter en graviditet och förlossning

Behöver du mer råd och stöd?

Om du fött barn och har övervikt, så kan du få hjälp av en dietist. Du som har svårt att gå ner till den vikt du hade innan graviditeten kan också få hjälp.

Dietisten kan ge dig råd och stöd i att förändra dina matvanor och levnadsvanor.

Du kan även få stöd till en hälsosam livsstil efter en graviditet genom LEVA-metoden. Det är en kostbehandling för viktminskning efter en graviditet. Du får först träffa en dietist för att göra en kostplan som passar dig och dina behov. Därefter har du digital kontakt med dietisten under en tid och följer sedan upp resultaten.

Kontakta din vårdcentral för att få hjälp av en dietist.

Hitta din vårdcentral

Till toppen av sidan