Hjälp oss att bli bättre!

Delta gärna i vår webbundersökning och berätta vad du tycker om 1177.se. Undersökningen tar några minuter att göra och svaren är anonyma.

Du hittar undersökningen här.
Vården i Örebro län

Färdtjänst i Örebro län

Innehållet gäller för Örebro län

Du kan få färdtjänst om du har en funktionsnedsättning som gör att du har stora svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att resa med kollektivtrafik.

Uppdaterade regler från 1 februari 2026

Från den 1 februari 2026 gäller nya regler för färdtjänst i Region Örebro län. Reglerna har beslutats av kollektivtrafiknämnden och innebär förändringar kring ledsagare, bagage och avgifter. Mer information kommer att finnas tillgänglig inom kort.

Vi har skickat ut ett informationsbrev till alla som har ett giltigt färdtjänsttillstånd. På grund av ett misstag kan brevet även ha skickats till dig som nyligen har ansökt om färdtjänst och väntar på ett beslut, eller till dig som nyligen fått ett avslagsbeslut. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär för dig och hoppas på din förståelse.

Observera att möjligheten att ansöka om ledsagare öppnar upp först i mitten av december.

Ansök via e-tjänst

Du som är folkbokförd i någon av Örebro läns 12 kommuner ansöker om färdtjänst hos Region Örebro län.

Via 1177.se e-tjänst kan du ansöka om:

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna logga in i e-tjänsten. Om du saknar e-legitimation kan du be en anhörig eller vän som har e-legitimation att hjälpa dig med att logga in och ange dina uppgifter i ansökan.

Ansök via blankett

Du som hellre vill skriva ut en ansökningsblankett, fylla i och skicka in kan använda dig av följande blanketter:

Vill du få ansökningsblankett skickad till dig kan du ringa till Färdtjänstenheten på telefonnummer 0771-92 00 00 (knappval 5) helgfria måndagar, onsdagar och fredagar klockan 10-12. Hit kan du också vända dig om du har frågor om färdtjänst eller färdtjänsttillstånd.

Just nu är det väldigt långa väntetider för färdtjänstansökningar, så det kan dröja längre tid än vanligt innan du får återkoppling på din ansökan.

Medicinskt utlåtande

Du kan behöva skicka in ett medicinskt utlåtande när du ansökt om färdtjänst. Då kommer du få information om detta efter att du skickat in ansökan. Om du som vårdnadshavare ansöker om färdtjänst första gången för ditt barn kan det vara bra att skicka in ett medicinskt utlåtande tillsammans med ansökan direkt.

Du behöver i så fall vända dig till din vårdgivare som kan skriva ut detta. Det behöver inte vara en läkare som fyller i det medicinska utlåtandet, annan vårdpersonal går också bra. 

Appen Serviceresan

Du som har tillstånd till färdtjänst kan hantera dina resor direkt i din dator eller smartphone. 

I appen kan du exempelvis:

  • Boka, ändra och avboka dina färdtjänstresor själv dygnet runt.
  • Utse ombud som hjälper dig med dina resor
  • Se fordon på karta och när de beräknas komma fram till dig

Läs mer på lanstrafiken.se/serviceresan.

Betalning

För att göra din resa med Serviceresor smidigare har vi infört faktura som förvalt betalsätt. Det betyder att egenavgifterna för de färdtjänst-, riksfärdtjänst och sjukresor du genomför kommer att samlas på en faktura som skickas ut månaden efter resorna gjorts. Här hittar du blankett för autogiromedgivande (pdf) om du önskar det. 

Du som fortsatt vill betala kontant eller med kort kan meddela detta till Beställningscentralen vid bokning av din resa.

1 februari 2026 höjs avgifterna för färdtjänst och sjukresor. På Länstrafikens webbplats kan du få mer information om pris samt vilka regler som gäller för dig som är beviljad färdtjänst i region Örebro län.

Avgift för ej bokad resa

Sedan februari 2025 tar Region Örebro län ut en avgift för uteblivna färdtjänst- och sjukresor som inte avbokas minst 60 minuter före avresetiden. Region Örebro län gör detta för att minska på antalet resor som inte genomförs och för att på så sätt använda fordonen på bästa sätt.

Om en resa inte avbokas 60 minuter före avresetiden och sedan inte genomförs, är avgiften 220 kronor. Denna avgift kommer att faktureras i efterhand.

Månadskort för färdtjänst

Du som har tillstånd till färdtjänst och regelbundet reser till och från något av följande kan ansöka om färdtjänstens månadskort:

  • Arbete
  • Studier
  • Förtroendeuppdrag

Månadskort innebär att du reser för samma kostnad som i kollektivtrafiken. Du får faktura för dina resor en gång i månaden. När du ansöker om månadskort behöver du också skicka in ett intyg. Intyget ska innehålla uppgifter om när och i vilken omfattning du är på skolan, arbetet eller förtroendeuppdraget.

Ledsagare och medresenär

Den som har tillstånd till färdtjänst i Örebro län har rätt att medta en person utan kostnad, en så kallad ledsagare. Utöver detta kan vanligtvis också en medresenär medtas, vilken betalar samma egenavgift som den färdtjänstberättigade.

Ändrade regler från 1 februari 2026

Från och med 1 februari 2026 krävs ett särskilt beslut för den som har behov av ledsagare vid färdtjänstresor. Tidigare har alla som rest med färdtjänst kunnat ta med sig en ledsagare, helt utan prövning. De nya reglerna innebär att behovet av att ta med ledsagare utan kostnad ska prövas genom en ansökan.

Från 1 februari 2026 gäller följande:

  • Ledsagare beviljas endast för hjälp under resan i fordonet.
  • Den som behöver hjälp på resmålet får ta med sig en medresenär. För medresenären får färdtjänstresenären betala en extra egenavgift för.
  • För att få ta med sig ledsagare måste färdtjänstresenären göra en ansökan. Det kan krävas medicinska underlag för att styrka behovet av ledsagare.
  • Vuxna och barn över 12 år som har behov av ledsagare behöver ansöka om detta.
  • Barn under 12 år får ta med ledsagare vid behov utan ansökan.
  • Barn under 7 år måste alltid ha ledsagare med sig vid färdtjänstresor om inte resan sker mellan hem och skola eller fritidshem. Barn under 7 år behöver inte ansöka om ledsagare.

Barn i färdtjänsten

Från 1 februari 2026 kommer barn som har färdtjänsttillstånd betala halv egenavgift, fram till det datum de fyller 20 år.

Du som har färdtjänsttillstånd kan ta med dig egna barn:

  • Fram till det att barnet fyllt 7 år kan barnet följa med utan kostnad.
  • Barn över 7 år fram till det datum de fyller 20 år betalar halv egenavgift.
  • Du får inte ta med dig fler barn än vad som ryms i fordonet tillsammans med dig och eventuell ledsagare och medresenär.

Resor till vården

Resor till vården med ett serviceresefordon är en sjukresa och inte en färdtjänstresa. Det är inget krav att ha färdtjänsttillstånd för att göra en sjukresa med serviceresefordon. Den som är beviljad färdtjänst får dock också ett tillstånd för sjukresa. Du som inte har ett färdtjänsttillstånd och behöver resa till hälso- och sjukvårdsbesök kan läsa mer om sjukresor här.

Ansökan om Riksfärdtjänst

Du som är folkbokförd i någon av Örebro läns 12 kommuner kan ansöka om riksfärdtjänst hos Region Örebro län. Du behöver skicka in en ansökan om riksfärdtjänst inför varje resa. Det gäller även dig som rest med riksfärdtjänst tidigare.

Din ansökan om riksfärdtjänst behöver komma in minst 21 dagar före önskad avresedag.

Viktiga datum för riksfärdtjänst inför jul och nyår

Sista dag att ansöka om riksfärdtjänst inför jul och nyår var 10 november.

Vid jul och andra storhelger behöver ansökan komma in tidigare. Detta för att vi ska hinna utreda din ansökan i tid innan resedatumet. Varje höst finns information här samt på lanstrafiken.se om när sista ansökningsdag för julresor är.

Du som hellre vill skriva ut en blankett och skicka in kan använda dig av följande blankett:

Vilka regler som gäller dig som blivit beviljad riksfärdtjänst med serviceresefordon finns att läsa mer om på Länstrafikens webbplats.

Vill du få ansökningsblankett skickad till dig kan du ringa till Färdtjänstenheten. Dit kan du också vända dig om du har frågor om riksfärdtjänst eller riksfärdtjänsttillstånd.

Kontaktuppgifter

Färdtjänstenheten

Region Örebro län
Box 1613
701 16 Örebro

Telefonnummer: 0771-92 00 00 (knappval 5), helgfria måndagar, onsdagar och fredagar klockan 10-12.

E-post: fardtjanstenheten@regionorebrolan.se

Om du mejlar ska du inte bifoga filer till ditt mejl, då Färdtjänstenheten inte öppnar dessa av säkerhetsskäl. Det går bra att skicka in dokument via post eller via 1177.se.

Beställningscentralen 

Telefonnummer: 0771–92 00 00
Texttelefon: 0196702507@tc.bokatolk.se

Till toppen av sidan