Kostnader och ersättningar

Digitalt frikort i Örebro län

Innehållet gäller Örebro län

I Region Örebro sparas det du har betalat för din vård och behandling digitalt. Du kan logga in på 1177.se och se hur stor summa du har kommit upp i. När du har uppnått summan för ett frikort så visas det när du checkar in eller anmäler dig på din mottagning. Då behöver du inte betala för ditt besök. Du behöver inte ha med dig något frikort på dina vårdbesök inom regionen eftersom vårdgivaren kan se det i sina system.

Högkostnadsskyddet

Högkostnadsskyddet innebär att du under en period på tolv månader sammanlagt betalar högst 1400 kronor för besök i öppenvården. Efter det får du ett så kallat frikort. Öppenvård är all vård som inte kräver att du blir inlagd på sjukhus, till exempel om du gör ett besök på en vårdcentral eller en mottagning på sjukhus.

Hur gör jag för att ta reda på mitt saldo?

Om du vill veta saldot på ditt högkostnadsskydd, eller om du vill veta hur länge ditt frikort gäller, så kan du logga in på din sida på 1177.se. Under Övriga tjänster kan du se dina patientavgifter och ditt frikorts giltighetstid.

  1. Logga in på 1177.se med ditt BankID.
  2. Välj Övriga tjänster.
  3. Gå till rubriken Högkostnadsskydd.

Du kan också få svar på det av personalen i kassan på din vårdcentral och i centralkassorna på våra sjukhus. Om du inte har möjlighet att besöka oss kan du ringa Kontaktcenter.

Hur gör jag om jag besöker en vårdgivare i Region Örebro som inte är ansluten till frikortstjänsten?

Om du har varit på besök hos en vårdgivare inom Region Örebro som ännu inte anslutit sig till frikortstjänsten kan du registrera det du har betalat i efterhand. Spara då ditt kvitto och ta med det till någon av våra kassor så hjälper de dig. Om du inte har möjlighet att besöka oss kan du ringa Kontaktcenter

De allra flesta mottagningar är anslutna till tjänsten.

Hur gör jag om jag besöker en annan region?

Om du har varit på besök i en annan region måste dina patientavgifter registreras där. Det går inte att registrera patientavgifter från en annan region i efterhand i Region Örebro.

De flesta regioner är anslutna till den digitala frikortstjänsten och då behövs ingen efterregistrering.

Hur gör jag om jag är på besök i Örebro och söker vård?

Du som tillfälligt söker vård i Region Örebro måste få dina avgifter registrerade här. Du kan inte efterregistrera dina kostnader i din region när du kommer hem.

Frikort att visa upp

Du kan logga in på din sida på 1177.se med din mobil och visa upp ditt frikort för vårdgivaren.

Vid behov kan du beställa ett frikort på papper. Det kan du behöva om du söker vård hos en privat vårdgivare med avtal i Örebro som ännu inte är ansluten till det digitala systemet. Du kan också behöva det om du söker vård i en annan region.

Det är upp till vårdgivaren att avgöra hur de vill se ditt frikort.

Skyddad identitet

Du har inte möjlighet att ankomstregistrera och betala dina patientavgifter i våra självincheckningsterminaler. Du får uppsöka en kassa där du ankomstregistreras och där dina patientavgifter registreras.

Dina betalningar sparas i det digitala frikortssystemet men detaljer om vart du har gjort betalningarna syns enbart för den personal som du har gett behörighet till.

Så hanteras dina personuppgifter

När du anmäler dig på din mottagning kan personalen se:

  • Hur mycket du har betalat hittills. 
  • Hur länge ditt frikort gäller. 
  • Frkortsnummer.

Alla uppgifter om ditt högkostnadsskydd behandlas i enlighet med patientdatalagen. Det betyder bland annat att:

  • endast behörig personal har tillgång till dina högkostnadsuppgifter och
  • du har rätt att avstå från att vara med i den elektroniska hanteringen. Du behöver då själv ha koll på ditt högkostnadsskydd och visa upp kvitton vid varje besök när du har kommit upp i frikort. För att begära utträde ur tjänsten får du ringa Kontaktcenter

Uppgifterna som sparas elektroniskt är summan av dina patientavgifter och giltighetstiden på ditt frikort. Med ditt godkännande kan behörig personal också svara på frågor om vilka besök och belopp som ligger till grund för högkostnadsskyddet.  

Frågor om betalning

Om du har allmänna frågor om betalning, högkostnadsskydd eller frikort kan du prata med personalen i någon av våra kassor eller receptioner. Vid frågor om ditt frikort och vilka besök som ingår i din aktuella frikortsperiod, vänligen logga in på 1177, övriga tjänster. Välj Frågor om frikort.

Om du önskar bestrida din faktura kan du vända dig till den mottagning som har utfärdat fakturan. 

Kontaktcenter svarar på frågor om betalning och avgifter

Har du frågor om en faktura, betalning eller frikort? Då kan du höra av dig till oss på Kontaktcenter.

Till toppen av sidan