Nu förändras de digitala kontaktvägarna till vårdcentralerna
Innehållet gäller Örebro länI mars startade en ny digital ingång till vården: 1177 direkt. Här kan invånare med nytillkomna besvär kontakta oss digitalt. Nu ersätter den nya tjänsten vårdcentralernas e-tjänst ”Kontakta oss vid symtom och besvär”.
Med 1177 direkt kan du påbörja ditt vårdärende när som helst på dygnet och få en automatisk bedömning av dina symtom. Du kan få råd om vad du kan göra själv och om det behövs får du kontakt med vårdpersonal via chatt eller video under tjänstens öppettider. Detta gäller de vårdcentraler som drivs av Region Örebro län, inte privata vårdcentraler i länet.
1177 direkt - så funkar det (1177.se)
"Kontakta oss" och "Kontakta oss vid symtom och besvär" ersätts av 1177 direkt
Du som har nya besvär och symtom som behöver bedömas ska nu använda tjänsten 1177 direkt. Du hittar den på din vårdcentrals webbsida eller när du har loggat in på 1177.se.
Har du pågående vårdkontakt kan du fortfarande skicka meddelande via 1177
För dig som redan har ett pågående vårdärende hos din vårdcentral kan du fortfarande skicka meddelande via 1177 som vanligt. Då använder du e-tjänsten ”Skicka meddelande i pågående vårdärende”.
Visste du förresten att du kan se om din remiss är skickad från vårdcentralen i e-tjänsten Journalen på 1177? Du behöver alltså inte ringa eller skicka meddelande för att fråga.