Blomstermåla hälsocentral


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Av- eller omboka tid

  • Begär intyg

  • Beställa tid

  • Beställ journalkopior

  • Beställ svar på provtagning

  • Beställ tid för resevaccination

  • Boka/avboka tid för provtagning

  • Boka tid

  • Fråga sjuksköterskan

  • Förlänga sjukskrivning

  • Förnya diabeteshjälpmedel

  • Förnya inkontinenshjälpmedel

  • Förnya recept

  • Hjälp oss att bli bättre!

  • Kontakta oss

  • Rådgivning

  • Stöd och behandling

  • Vill du ha stöd att ändra dina levnadsvanor (mat, tobak, motion och alkohol)?

  • Välj hälsocentral

Telefonnummer och Öppettider

0499-209 30
Telefontid idag:
08–16:30
Öppet idag:
07:30–16:30

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-tor 08–16:30
Fre 08–15
Öppettider:
Mån-tor 07:30–16:30
Fre 07:30–15

ADRESS

Besöksadress
Stationsgatan 2, Blomstermåla
Län, kommun
Kalmar län, Mönsterås
Postadress
Blomstermåla hälsocentral
Stationsgatan 2
384 31 Blomstermåla

Vårt utbud

Här hittar du öppettider och kontaktuppgifter till våra mottagningar.

Alkoholmottagningen

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Astma/KOL-mottagningen

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Astmasköterskan utför spirometri som en del i utredning av sjukdomar i andningsvägarna och som uppföljning av insatt medicinering. Hon bedriver även individuell undervisning om astma samt instruerar i handhavandet av olika inhalationer och inhalationsteknik.Till astmasköterskan kommer du via remiss från din läkare.

Asyl- och flytinghälsovården

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen.

Läs mer om:

Barnhälsovårdsmottagningen

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Demensmottagningen

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Demenssköterskans uppdrag är att göra utredningar, läkemedelsuppföljning och att vara ett kontinuerligt stöd för patienter och dess anhöriga.

Demenssköterskan är en länk mellan patienten och dess anhöriga gentemot sjukvården samt vara språkrör mellan patienten och anhöriga vid vårdplanering.

Demenssköterskan håller i anhörigutbildningar, dessa utbildningar innehåller bland annat:

  • information angående demenssjukdomar
  • information om vad kommunen kan hjälpa till med
  • bemötande och förhållningssätt

Diabetesmottagningen

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Diabetessköterskan ansvarar för diabeteskontrollerna.

Här erbjuds du:

  • undervisning om diabetessjukdomen, kost, fysisk aktivitet och fotvård
  • undervisning i självtest och stickteknik
  • förskrivning av hjälpmedel
  • informationsbroschyrer
  • hjälp med eventuell justeringar av tabletter och insulin
  • vid behov hjälp med remiss till medicinsk fotvård

 

Distriksläkarmottagningen

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Distriktssköterskemottagningen

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Till distriktssköterskan vänder du dig när du önskar hjälp med blodtrycksmätning, bedömning av sår eller hudbesvär m.m. Distriktssköterskan har en bred kompetens med olika spetsutbildningar.

 

Hörselmottagningen

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Inkontinensmottagningen

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:


Urininkontinens är ett vanligen förekommande problem som man kan få god hjälp och behandling för hos oss. Om du har besvär med urininkontinens kan du kontakta inkontinenssköterskan eller din distriktsläkare.

Inkontinenssköterskan gör en första bedömning och kan förskriva olika kostnadsfria inkontinensskydd. Hon går också råd och stöd samt följer upp behandling. Om besvären kräver utredning får du en tid till din distriktsläkare.

Livsstilmottagningen

På livsstilsmottagningen jobbar hälsokordinatörer och tobaksterapeuter. Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Hälsokoordinatorn arbetar med kostrådgivning, fysisk aktivitet på recept, alkoholproblem och rökavvänjning.

Här erbjuds du:

  • viktminskning
  • kostrådgivning
  • rökavvänjning
  • fysisk aktivitet på recept
  • stresshantering
  • alkoholvanor


En viktig förutsättning för att nå resultat är att du själv är motiverad att göra förändringar i ditt dagliga liv.

Provtagningsmottagningen

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Psykolog/socionom-mottagningen

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Du kommer i kontakt med vår psykolog/socionom antingen genom remiss från din distriktsläkare eller via ett telefonsamtal.

Läs mer om:

Rehabkoordinator

Rehabkoordinatorn är ett stöd för dig som är sjukskriven eller riskerar att bli det. Rehabkoordinatorn samarbetar med arbetsgivare, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och kommunen.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Vaccinationsmottagning

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Vaccinationsformulär inför din resa.pdf

Om oss

Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet.

Hos oss träffar du distriktsläkare och distriktssköterskor. För dig som har diabetes, demens, inkontinens, eller astma/KOL finns dessutom specialistutbildade sjuksköterskor. På laboratoriet tar undersköterskan hand om dina prover. Här finns också en psykolog, kurator och en barnhälsovårdssjuksköterska. I receptionen/kassan träffar du våra kunniga medicinska sekreterare.


Influensavaccination 2016, dropin:

Onsdagar den 9 november, 16 november, 23 november, 30 november, kl. 13.00 - 16.30.


Välkommen till oss!

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Blomstermåla hälsocentral.

Telefon- & läkartillgänglighet

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

85 %

Det aktuella värdet är
85%
Mätningen genomfördes
2017-01-01 - 2017-01-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

81 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

77 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
77 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

60 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
60 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

75 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
75 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

85 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
85 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

86 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
86 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

81 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information