Blomstermåla hälsocentral


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Av- eller omboka tid

  • Begär intyg

  • Beställa tid

  • Beställ journalkopior

  • Beställ svar på provtagning

  • Beställ tid för resevaccination

  • Boka/avboka tid för provtagning

  • Boka tid

  • Fråga sjuksköterskan

  • Förlänga sjukskrivning

  • Förnya diabeteshjälpmedel

  • Förnya inkontinenshjälpmedel

  • Förnya recept

  • Hjälp oss att bli bättre!

  • Kontakta oss

  • Rådgivning

  • Stöd och behandling

  • Vill du ha stöd att ändra dina levnadsvanor (mat, tobak, motion och alkohol)?

  • Välj hälsocentral

Telefonnummer och Öppettider

0499-209 30
Telefontid idag:
08–16:30
Öppet idag:
07:30–16:30

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-tor 08–16:30
Fre 08–15
Öppettider:
Mån-tor 07:30–16:30
Fre 07:30–15

ADRESS

Besöksadress
Stationsgatan 2, Blomstermåla
Län, kommun
Kalmar län, Mönsterås
Postadress
Blomstermåla hälsocentral
Stationsgatan 2
384 31 Blomstermåla

Vårt utbud

Här hittar du öppettider och kontaktuppgifter till våra mottagningar.

Alkoholmottagningen

Till oss kan du vända dig om du har funderingar kring dina alkoholvanor eller om du behöver stöd för att minska din alkoholkonsumtion. Hos oss kan du få hjälp genom rådgivning och information, motiverande samtal och träning i att förebygga återfall. Vi erbjuder även läkemedelsbehandling mot alkoholsug. Behandlingen är individuell och planeras vid ditt första besök hos oss.

Vi erbjuder även stöd till närstående, som också är välkomna att följa med vid besök hos oss.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Astma/KOL-mottagningen

Till oss kommer du som har allergiska besvär, astma eller kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL). Hit kommer du för utredning, behandling och uppföljning. Vi utför bland annat pricktest och lungfunktionsundersökningar. Hos oss får du också information om hur du själv kan hantera din sjukdom på bästa sätt och träning i att använda medicin och hjälpmedel. Dessutom kan du få hjälp och stöd med kost, motion och att sluta röka.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Demensmottagningen

Till oss kommer du som har eller misstänker att du har någon form av demenssjukdom. Till oss är också dina närstående välkomna. Vi kan bland annat hjälpa till med:

  • utredning av misstänkt demenssjukdom
  • regelbunden uppföljning vid demenssjukdom
  • information och rådgivning om konsekvenser av sjukdomen
  • hänvisa dig rätt om du är i behov av hjälpmedel.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

 

Diabetesmottagningen

Du som har diabetes eller misstänker att du har diabetes kan vända dig till oss. Vi kan bland annat hjälpa till med:

  • kontroller av blodsockervärden
  • råd om livsstilsförändringar kring kost, motion, tobak, högt blodtryck och stress
  • information och användning av hjälpmedel
  • justering och insättning av insulin.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Distriktsläkarmottagningen

Hos oss får du råd och hjälp med sjukdomar och din hälsa. När du besöker oss träffar du en distriktsläkare som kan hjälpa till med:

  • undersökning, utredning och bedömning av skada eller sjukdom
  • behandling av skador och sjukdomar som inte kräver sjukhusvård
  • information och råd om skadan eller sjukdomen.
  • Vid behov kan du också få en remiss till en annan specialist eller vårdgivare.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Distriktssköterskemottagningen

Hos oss får du råd och hjälp med sjukdomar och din hälsa. När du besöker oss får du träffa en distriktssköterska som kan hjälpa till med bland annat:

  • vård av sår och infektioner
  • recept på kostnadsfria hjälpmedel
  • råd och tips för egenvård och läkemedel
  • blodtryckskontroller
  • bedömning av hudproblem
  • halsundersökning
  • vaccinationer
  • råd om kost och motion
  • borttagande av stygn efter operation och omläggningar
  • skötsel av olika centrala venkatetrar inklusive provtagning
  • injektioner och infusioner
  • utredning och hjälp vid inkontinensproblem.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

 

Inkontinensmottagningen

Du som har problem med urinläckage eller att tömma blåsan är välkommen till oss för utredning och behandling. Inkontinensproblem kan uppstå av många olika anledningar, oavsett ålder, och det är viktigt att undersöka orsaken. Om du behöver hjälpmedel kan vi ge råd och hjälp för att hitta något som passar dig.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Livsstilmottagningen

Funderar du på att ändra din livsstil? Hos oss får du råd och tips om hur du kan komma igång med fysisk aktivitet eller förändra dina vanor kring mat, alkohol och tobak. Vi hjälper dig även att hantera stress. Ibland kan vi erbjuda dig fysisk aktivitet på recept (FaR), vilket är ett recept på någon rörelseaktivitet.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Mottagning för psykisk hälsa

Till oss kommer du när du behöver någon att prata med. Hos oss kan du få stöd, vägledning och behandling i livets alla situationer. Det kan handla om oväntade förändringar i ditt liv eller annat som skapar en obalans i din tillvaro. Du kan bland annat få behandling vid:

  • kriser och sorg
  • nedstämdhet
  • stress och oro
  • lindrig depression och ångest
  • sömnsvårigheter
  • fobier.

Den här mottagningen vänder sig till dig som är vuxen. Barn 6-17 år hänvisas istället till Barn- och ungdomshälsan i Kalmar eller Västervik. Vid måttlig till svår depression eller psykisk ohälsa, vänd dig till en öppen psykiatrimottagning.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen.

Läs mer om:

Provtagningsmottagningen

Till oss kommer du för provtagning. För ett säkrare resultat är det bra om du sitter ned och vilar i minst 15 minuter före provtagningen. Om du ska fasta före provtagningen får du inte äta, röka eller snusa från klockan 22.00 dagen innan. Det går bra att dricka lite vatten.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Rehabkoordinator

Du som är eller riskerar att bli sjukskriven på grund av ångest, depression eller stressrelaterade sjukdomar och symtom är välkommen att träffa vår rehabkoordinator. När du träffar en rehabkoordinator kan du få hjälp med:

  • Att kartlägga vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.
  • Att förebygga att du blir sjukskriven.
  • Att återgå till ditt arbete, studier eller liknande efter sjukskrivning.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Vaccinationsmottagning

Du som ska ut och resa är välkommen till oss för vaccinationer och råd om insektsskydd. Ta med ditt vaccinationskort för snabb bedömning av vilka vaccinationer som du behöver. Vi erbjuder bland annat vaccin mot kolera, ETEC, hepatit A och B. Då vissa vaccinationer måste göras i flera omgångar är det viktigt att du tar kontakt med oss i god tid före din resa.

För andra vaccin och resevaccinationer för besök i mer tropiska länder, vänd dig till Vaccinationsmottagningen Kalmar län.

Hälsocentralens telefon- och öppettider gäller för mottagningen. Du kan även kontakta mottagningen via hälsocentralens e-tjänster.

Läs mer om:

Vaccinationsformulär inför din resa.pdf

Om oss

Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet.

Hos oss träffar du distriktsläkare och distriktssköterskor. För dig som har diabetes, demens, inkontinens, eller astma/KOL finns dessutom specialistutbildade sjuksköterskor. På laboratoriet tar undersköterskan hand om dina prover. Här finns också en psykolog, kurator och en barnhälsovårdssjuksköterska. I receptionen/kassan träffar du våra kunniga medicinska sekreterare.


Välkommen till oss!

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Blomstermåla hälsocentral.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

95 %

Det aktuella värdet är
95%
Mätningen genomfördes
2018-07-01 - 2018-12-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

80 %

Det aktuella värdet är
80%
Mätningen genomfördes
2018-10-01 - 2018-10-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

78 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
78 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

74 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
74 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

57 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
57 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

74 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
74 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

86 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
86 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

86 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
86 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

79 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information