Kontakta vården på nätet

Digitalt vårdmöte - Min Hälsa

Innehållet gäller Jönköpings län

Du som fått en kallelse till ett digitalt vårdmöte kan ansluta till mötet på olika sätt. Du som är ombud för barn under 13 år kan enbart ansluta till det digitala vårdmötet via webbsidan 1177.se. Här kan du läsa mer om hur du gör.

Förberedelser inför ditt digitala vårdmöte

Du behöver göra en del förberedelser för att koppla upp dig till ett videomöte. Därför är det bra att du förbereder dig i god tid innan mötet.

För ett digitalt vårdmöte behöver du:

  • en smartmobil eller surfplatta (lägst iOS 9) eller en dator med webbkamera och mikrofon (om du har en Android så fungerar inte appen. Du får istället en länk till mötet när du har loggat in)
  • stabil internetuppkoppling
  • mobilt BankID.

Tips inför ditt digitala vårdmöte

  • Tänk igenom vad du vill ta upp på mötet. Skriv gärna ner frågorna i förväg 
  • Fråga om du inte förstår. Be om att kortfattat få återberättat det ni kommer överens om
  • Koppla upp dig i god tid innan mötet börjar, så att du hinner testa så att bild och ljud fungerar
  • Använd gärna hörlurar för bättre ljud
  • Sitt i en lugn miljö, med bra belysning, så ni som är i mötet hör och ser varandra bra. Se också till att inga utomstående kan höra samtalet - för att skydda din integritet.
  • Håll mobilen eller surfplattan stilla för en bättre bild
  • Efter mötet kan du ta del av informationen i din journal, som du hittar på 1177.se.

Det är alltid bra att förbereda sig inför ett besök i vården. Det gäller även vid ett videomöte. Läs mer om hur du kan förbereda ditt läkarbesök: Så blir du delaktig i din vård

Olika sätt att ansluta till ett digitalt vårdmöte

Du kan genomföra ditt digitala vårdmöte med vårdpersonalen på flera sätt:

  • via 1177.se i webbläsaren i din dator, mobil eller surfplatta
  • via appen Min Hälsa i din mobil eller surfplatta (lägst iOS 9. I Android fungerar inte appen Min hälsa).

Du som är ombud till barn under 13 år

Du som är ombud till barn under 13 år måste ansluta till videomötet via 1177.se i webbläsaren i dator eller telefon. Appen Min Hälsa fungerar inte för dig som agerar ombud. Du som är vårdnadshavare får då agera ombud för barnet, men i övrigt fungerar anslutningen på samma sätt som för vuxna. Läs mer:

Ungdomar över 13 år

Ungdomar som har Mobilt BankID kan ansluta via 1177.se i webbläsaren eller via appen Min Hälsa. Funkar det inte? En del banker delar ut något som kallas Mobilt SäkerhetsID som riktar sig till unga. Med den typen av begränsad e-legitimation kan du inte logga in i appen Min Hälsa. Kontakta banken för ett skaffa ett Mobilt BankID eller logga in och starta videomötet via 1177.se med Freja eID Plus.

Läs mer: Att logga in på 1177.se

Så ansluter du dig via 1177.se i webbläsaren i dator eller telefon

Det här behöver du:

  • stabil internetuppkoppling
  • en dator med webbkamera (finns ofta inbyggd i bärbar dator) eller smarttelefon
  • hörlurar med mikrofon för bäst ljudkvalitet
  • bankID på datorn, Mobilt BankID eller Freja eID Plus på din telefon.

1. Logga in 

Logga in på 1177.se med BankID, Mobilt BankID eller Freja eID Plus.

Läs mer om hur du loggar in: Att logga in på 1177.se

2. Lägg till din mottagning

För att hitta ditt bokade videomöte behöver du söka upp den vårdmottagning som du har ett inbokat möte med. Klicka på Hitta och lägg till under Mottagningar och sök upp din mottagning.

Lägg sedan till mottagningen. Den sparas då på din startsida och är lättillgänglig nästa gång du loggar in i e-tjänsterna.

3. Se ditt planerade videomöte

När du har lagt till din mottagning hittar du ditt bokade videomöte under Bokade tider.

För att gå vidare klickar du på länken Klicka här för att ansluta till videomötet.

4. Anslut till videomötet

Du hamnar i väntrummet tills vårdpersonalen släpper in dig i mötet. När personalen ansluter sig kommer bild och ljud att kopplas upp. Det här kan ta en liten stund.

Se till att slå på ditt ljud och din kamera genom att klicka på symbolerna. Är symbolerna täckta med ett streck är de avaktiverade. Använd hörlurar för bäst ljudkvalitet.

Vid avbrutet samtal kommer du åter till bokningen och kan ansluta på nytt om du behöver.

5. Avsluta videomötet

Avsluta videomötet genom att klicka på knappen Lämna.

Så ansluter du dig via appen Min Hälsa

Appen Min Hälsa samlar olika mottagningar inom specialistsjukvård. Vårdpersonalen bokar in videomötet och du ansluter via mobil, surfplatta eller dator.

Om du har en Android så fungerar inte appen. Du får istället en länk till mötet när du har loggat in.

Du som är ombud för barn under 13 år använder inte appen Min Hälsa utan ansluter till det digitala vårdmötet via 1177.se i webbläsaren.

Det här behöver du:

  • stabil internetuppkoppling
  • iPhone/iPad (lägst iOS 9)
  • appen Min Hälsa installerad (gäller inte Android)
  • mobilt BankID
  • hörlurar med mikrofon, för bästa ljudkvalitet.

1. Installera appen Min Hälsa

Du behöver först installera appen Min Hälsa på din mobil eller surfplatta.

Ladda ner appen via:

2. Starta appen Min Hälsa

  • Öppna appen Min Hälsa och välj Region Jönköping. Det här kommer att sparas till nästa gång du använder appen.
  • Logga in med BankID för att se ditt inplanerade videomöte.

3. Koppla upp dig till videomötet

När du har loggat in ser du dina kommande videomöten. När det är tid för ditt inplanerade vårdmöte väljer du Anslut i båda stegen för att starta videomötet.

4. Videomötet

  • Nu ska videomötet starta upp, och du hamnar i väntrummet tills vårdpersonalen släpper in dig i mötet. När personalen ansluter sig kommer bild och ljud kopplas upp. Det här kan ta en liten stund.
  • Se till att slå på ditt ljud och din kamera genom att klicka på symbolerna. Är symbolerna täckta med ett streck så är de avaktiverade. Använd hörlurar för bästa ljudkvalitet.
  • Under mötets gång döljs knapparna, men visas igen när du rör mobilens skärm.
  • Vid avbrutet samtal kommer du åter till bokningen och kan ansluta på nytt om du behöver.

5. Avsluta videomötet

  • Avsluta videomötet genom att välja den röda knappen.

Om du inte får videomötet att fungera

  • Prova att avsluta videomötet och sedan att starta upp mötet igen.
  • Fungerar det ändå inte kommer du att bli uppringd av vårdpersonalen.
  • Appen Min hälsa fungerar inte för dig som har en Android. Du får istället en länk till mötet när du har loggat in på 1177.se.
Till toppen av sidan