Liv & hälsa

Sunda vanor

Här finns tips på vad du kan göra för att leva hälsosamt och minska risken att bli sjuk. Du kan bland annat läsa om hur du bäst tvättar händerna och hur du bedömer din vikt.

Innehåll - Sunda vanor

Visa innehåll som:
Hjälp att sluta röka

Det är aldrig för sent att sluta röka. Kroppen börjar återhämta sig nästan omedelbart när du gör ett rökstopp. Det viktigaste för dig som planerar att sluta röka, är att du själv verkligen vill.

Hjälp att sluta snusa

Det finns många fördelar med att sluta snusa. Din hälsa och din ekonomi blir bättre och dessutom gör du dig fri från ett beroende. Det viktigaste för dig som planerar att sluta snusa är att du själv verkligen vill.

Hälsosamtal för förstagångsföräldrar samt 40-, 50-, 60- och 70-åringar

Att hitta motivation och tid till träning, avkoppling och hälsosamma matvanor kan kännas svårt. Samtidigt vet vi att många vanliga sjukdomar är kopplade till vår livsstil, som vad vi äter, hur mycket vi rör på oss och hur våra sömnvanor ser ut.

Stöd till ett hälsosamt liv

Ditt sätt att leva har stor betydelse för din hälsa och livskvalitet. När du behöver hitta nya hälsosamma levnadsvanor kan du få coachning och stöd av ditt lokala hälsocenter.

Lärcafé - Lära och bemästra

Lärcafé är en utbildningsform där du som patient eller närstående får lära dig mer om din sjukdom och stärka dig i din vardag. Lärcafé startar utifrån behov. Det innebär att när personer med samma diagnos eller symtom anmält sitt intresse startas ett lärcafé upp på det efterfrågade temat.

Passion för livet

Passion för livet är ett program för och av seniorer. Tillsammans samtalar ni i livscaféer om hälsa, egna förändringar och livsstil.

Skapa en hållbar vana - gör en hälsoplan

Det kan vara lättare än du tror att byta en dålig vana mot en bra. När du väl bestämt dig för att göra en förändring kan det vara bra att sätta upp realistiska och tydliga mål. Ett sätt kan vara att upprätta ett avtal med dig själv – att göra din egen hälsoplan.

Skriva matdagbok

Att skriva matdagbok innebär att du under en eller flera dagar registrerar allt som du äter och dricker. Matdagboken hjälper dig att få en bra överblick. På så sätt blir det lättare för dig att bestämma vilka förbättringar du vill göra.

Så bedömer du din vikt

Det finns metoder för att ta reda på om du har en övervikt som kan öka risken för vissa sjukdomar. Den vanligaste metoden är att mäta midjemåttet.

Så tvättar du händerna

Många sjukdomar kan spridas genom kontakt med händer. Genom att tvätta händerna kan du undvika att själv bli sjuk och att smitta andra om du redan är sjuk.

Så äter du hälsosamt

Vad du väljer att äta, hur mycket och hur ofta du äter påverkar hur du mår. Hälsosamma matvanor kan bidra till att minska risken för att du ska få hjärtsjukdomar, övervikt, typ 2-diabetes och cancer. Du behöver inte förändra dina matvanor helt och hållet i ett enda steg. Kom ihåg att varje liten förändring kan göra stor skillnad.

Testa dina matvanor

Testa dina matvanor på Livsmedelsverkets webbplats och se om du får i dig den näring du behöver.

Vägledning för dig att ha koll på din hälsa

Det naturliga åldrandet innebär förändringar i kroppen. Här får du som är 65+ stöd att ställa viktiga frågor som rör din hälsa. Det tar dig steg för steg vidare i en takt som du själv bestämmer. Du får även flera tips att använda i vardagen.

Så använder du munskydd

När du använder munskydd är det viktigt att du använder munskyddet på rätt sätt. Det är också viktigt att du använder rätt sorts munskydd.

Till toppen av sidan