Senast reviderad 2017-03-09

Vilken mat bör jag undvika vid Waranbehandling?

Fråga

Är det någon mat jag ska undvika när jag äter Waran? Hur är det med frukt och grönsaker?

Svar

Du behöver inte undvika någon särskild mat, eller några särskilda grönsaker när du äter Waran. Däremot är det en fördel med ett jämnt intag av grönsaker från dag till dag. Det är bättre än stora mängder enstaka dagar och inget alls vissa dagar. Då blir det svårt för läkaren att ställa in dosen Waran på ett bra och säkert sätt.

Waran är en medicin som du får för att minska risken för blodpropp

Waran används som förebyggande behandling eller när du redan fått en blodpropp. Men vanligast är det vid förmaksflimmer, då risken för proppar som kan ge stroke är ökad. Behandlingen kallas ofta blodförtunnande, vilket egentligen är felaktigt då blodet inte blir tunnare. Men blodet levrar sig, koagulerar, långsammare.

För att blodet ska levra sig på normalt sätt krävs bland annat ett flertal äggviteämnen, som bildas i levern. Dessa äggviteämnen cirkulerar i blodet. Men i vissa situationer, till exempel en blödning vid en sårskada, kan dessa äggviteämnen tillsammans bilda en fast plugg som ska hjälpa till att stoppa blödningen. För att blodlevringsämnena ska bildas i levern krävs K-vitamin från mat. K-vitamin finns i många grönsaker. Men speciellt mycket i dessa:

  • broccoli
  • spenat
  • mangold
  • grönkål
  • brysselkål
  • surkål
  • rapsolja
  • sojaolja
  • pestosås
  • viss frukt, som kiwi och jordgubbar.

Waran hämmar effekten av K-vitamin. På så sätt minskar mängden av de äggviteämnen som krävs för att blodet ska levra sig. Vitsen är alltså att blodet ska ha lite svårare att levra sig för att minska propprisken. Hur mycket svårare blodlevring, beror på mängden Waran.

Fortsätt med grönsaker och frukt även om du äter Waran

Även om du tar Waran kan och bör du alltså fortsätta äta nyttiga grönsaker och frukt som vanligt, men alltså så jämt fördelat som möjligt varje dag. Att äta exakt lika stor mängd K-vitamin i form av grönsaker varje dag klarar naturligtvis ingen. Men en strävan bör vara att du äter ungefär lika mycket och i alla fall inte har stora skillnader i ditt intag av grönsaker från en dag till en annan eller från ena veckan till den andra. Livsmedelsverket skriver i frågan om Waran och livsmedel som innehåller K-vitamin:
”Det finns inga skäl till att generellt begränsa konsumtionen av K-vitaminrika livsmedel men förändringar i kostintaget (speciellt radikala kostomläggningar) bör rapporteras till läkare/dietist och man bör vara uppmärksam på att kosttillskott och dietpreparat kan innehålla betydande mängder av tillsatt vitamin K.”

Anders Hernborg, läkare, specialist i allmänmedicin