Vårdgaranti

Skriv ut (ca 4 sidor)

Vårdgarantin anger hur länge du som längst ska behöva vänta på att få kontakt med vården. Den anger också hur länge du som längst ska behöva vänta på att få den vård som du behöver.

Skriv ut

Vårdgarantin styr inte om du ska få vård eller vilken vård du ska få.

När du kontaktar vården görs en bedömning av vilket behov av vård du har och hur du kan få hjälp. Utifrån bedömningen kan du erbjudas till exempel ett besök eller så kan du bli hänvisad till en annan sorts vårdmottagning, som passar bättre. Du kan också få råd om vad du kan göra själv.

Så fungerar vårdgarantin

Så fungerar vårdgarantin

Detta gäller enligt den nationella vårdgarantin:

  • Kontakt med primärvården samma dag
    Samma dag som du söker vård ska du få kontakt med till exempel en vårdcentral. Kontakten kan ske till exempel genom ett telefonsamtal, ett videosamtal eller ett besök. 
  • Inom tre dagar ska du få en medicinsk bedömning av en legitimerad vårdpersonal i primärvården
    Du ska få en medicinsk bedömning av en läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal i primärvården inom högst tre dagar. Det är den vårdpersonal som du först har kontakt med som avgör om den medicinska bedömningen ska göras av en läkare eller av till exempel en sjuksköterska, psykoterapeut eller fysioterapeut.
  • Besök i den specialiserade vården inom 90 dagar
    Du ska få en tid för ett första besök i den specialiserade vården inom 90 dagar, om du har fått en remiss för det. Samma tidsgräns gäller om du själv har sökt vård på en öppen specialistvårdsmottagning. Ibland kan specialistmottagningen välja att hänvisa dig till någon annan vårdmottagning.
  • Behandling påbörjad inom 90 dagar
    Efter det att läkaren tillsammans med dig har beslutat om en viss behandling, till exempel en operation, ska du få en tid för det inom 90 dagar.

Du kan bli hänvisad till en annan mottagning

Du ska erbjudas vård på en annan mottagning om den första mottagningen inte kan ge dig den vård som du behöver inom vårdgarantins tidsgränser. Den nya mottagningen kan finnas i din egen region, eller i en annan.

Du behöver en remiss om du hänvisas till en annan mottagning för att få specialistvård. Remissen får du från den första mottagningen.

Du kan inte själv välja vilken mottagning du ska hänvisas till, om du vill använda dig av vårdgarantin.

Du kan få ersättning för de extra kostnader du kan få om du blir hänvisad till en annan mottagning. Det gäller till exempel vissa resor. Kontakta din region för att få veta vad som gäller för dig.  

Du behöver inte tacka ja till erbjudandet om vård på en annan mottagning. Då avstår du från vårdgarantin. Det kan göra att du får vänta längre på vård. Kontakta mottagningen där du väntar på vård, om du ångar dig och vill ha vård på en annan mottagning. Då börjar vårdgarantin räknas på nytt från det datum du meddelade att du ändrade dig.

Du ska få information om vårdgarantin

Fråga om vårdgarantin på mottagningen där du väntar på att få vård. Du ska få information om hur vårdgarantin fungerar och vilka följder det kan bli för dig beroende på vilka val du gör.

I vissa regioner finns det också ett väntetidskansli eller liknande som du kan kontakta.

Halland

I Halland gäller även följande

  • Du ska få besked om tidpunkt för besök i den specialiserade vården inom 14 dagar efter att din remiss togs emot. Det gäller även om du sökt vård utan remiss.
  • Du ska samtidigt med beslut om behandling få besked om tidpunkt för behandling.
  • I Region Halland omfattar vårdgarantin även utredningar såsom röntgen, tester och prover. Det innebär att undersökningar, till exempel röntgen och provtagning, ska ske inom vårdgarantin som i Halland är 60 dagar. 
  • Du ska få besked om besök hos den specialiserade vården senast 14 dagar efter att du fått din remiss. 
  • Du ska få tid för besök hos den specialiserade vården inom 60 dagar. 
  • Vid beslut om operation ska du erbjudas tid för operation inom 60 dagar. 
  • Om du känner stark oro eller om läkaren befarar en allvarlig sjukdom ska du erbjudas besök inom en månad.
Fäll ihop

Vårdgarantin gäller bara i din region

Vårdgarantin gäller bara i din region

Vårdgarantin gäller bara i den region där du är folkbokförd. Du som väljer att söka vård i en annan region är inte garanterad att få vård inom någon bestämd tid. Det som avgör hur fort du ska få vård är ditt behov. Den person som har störst behov av vård har företräde till vård, oavsett var personen är folkbokförd.

Några regioner har särskilda överenskommelser. Det gör att vårdgarantin kan gälla även i andra regioner eller landsting än där du bor. Fråga vårdpersonalen för att få veta om det är så i din region.

Fäll ihop

När gäller inte vårdgarantin?

När gäller inte vårdgarantin?

Vårdgarantin gäller inte för exempelvis följande situationer:

  • Vårdgarantin gäller inte för återbesök.
  • Vårdgarantin gäller inte om du av medicinska skäl bör vänta längre än garantins tidsgränser.
  • Vårdgarantin gäller inte för medicinsk service, till exempel laboratorieundersökningar.
  • Vårdgarantin gäller inte för utredningar och undersökningar som till exempel röntgen, provtagningar och tester.
  • Vårdgarantin gäller inte när du ska få ett hjälpmedel, med undantag av utprovning av hörapparater.
  • Vårdgarantin gäller inte om du väljer att söka vård hos en privat vårdgivare som inte finansieras med skattemedel eller som saknar avtal med ett landsting eller en region. Fråga vårdgivaren om du är osäker på om vårdgarantin gäller.
Fäll ihop

Väntetider i vården

Väntetider i vården

Det finns en nationell webbplats för uppföljning av vårdgaranti och väntetider. På webbplatsen visas väntetiderna inom alla regioner i Sverige.

Fäll ihop

Om du behöver hjälp – kontakta Vårdgarantiservice

Halland

Om du behöver hjälp – kontakta Vårdgarantiservice

Om vi i Halland inte kan erbjuda dig vård inom vårdgarantins tidsgränser har du rätt att få hjälp hos annan vårdgivare inom Region Halland eller i annat landsting och region. Vårdgarantiservice hjälper dig till en ny vårdgivare. Du kan också kontakta dem om du vill veta landstingets regler för vårdgaranti, väntetider, vård utomlands och valfrihet.

Har du fått besked om att din väntetid överstiger vårdgarantins tidsgränser – vänd dig till Vårdgarantiservice så får du hjälp att komma till en annan vårdgivare med kortare väntetid, i Halland eller annat landsting eller region.

Vårdgarantiservice ansvarar för det vårdgarantiintyg som du måste ha med dig som betalningsförbindelse från Region Halland. Intyget ger dig också rätt till reseersättning.

Vårdgarantiservice ger även besked om:

  • regionens regler för valfrihet och vårdgaranti, väntetider för läkarbesök och olika typer av operationer och behandlingar i Halland och övriga Sverige
  • och vård utomlands.

Mer information om just väntetider finns också på webbplatsen www.vantetider.se. Där kan du jämföra inom vilket antal veckor som olika sjukhus och mottagningar kan erbjuda vård.

Kontakta Vårdgarantiservice

Du kontaktar oss enklast genom att logga in i 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Vill du ringa så är våra öppettider måndag-fredag kl 08:00-14:30, tfn: 0771-900 600

Vårdgarantiservice 
Box 517
30180 Halmstad

Vårdgivare med avtal med Region Halland

Fäll ihop
Skriv ut (ca 4 sidor)
Senast uppdaterad:
2019-01-01
Redaktör:

Klara Johansson

Granskare:

Lena Jönsson, landstingsjurist Region Dalarna, Falun


Halland
Tillägg uppdaterade:
2019-01-18
Skribent:
Åsa Johnsson, kommunikatör Region Halland
Manusunderlag:
Carina Werner, utvecklare Region Halland