Tekniska problem i Min vård Gävleborg
Innehållet gäller för Gävleborg

Just nu är det tekniska problem med vissa delar i appen Min vård Gävleborg. Du kan istället använda Min vård Gävleborg i webbläsaren. Använder du mobil enhet, se till att ta bort appen från enheten först.

Översättningar

Att skriva lättläst svenska på 1177

En text på lättläst svenska är skriven för att så många som möjligt ska kunna förstå. Det är många som har behov av lättlästa texter. Våra översättningar bygger också på lättlästa versioner.

Två språkkonsulter berättar om hur du kan skriva lättläst.

Vad är lättläst?

En lättläst text är enkel och tydlig. Den innehåller bara det viktigaste.

En lättläst text kan vara skriven direkt som lättläst. Den kan också vara en omarbetad version av en längre text som inte är skriven på lättläst svenska.

Lättläst för att så många som möjligt ska förstå

Alla människor har rätt att få information på ett sådant sätt att de förstår. Det är en viktig grund för demokratin. Genom att skriva lättlästa texter kan så många som möjligt ta del av informationen.

Vem behöver lättlästa texter?

Målgruppen för lättlästa texter är alla som har svårt att ta till sig text. Det kan bero på olika saker, till exempel:

  • Du har en funktionsnedsättning.
  • Du har precis börjat lära dig svenska språket.
  • Du är ovan vid att läsa.
  • Du har dyslexi.
  • Du är till exempel stressad, trött eller känslomässigt påverkad på något sätt.

Vad är skillnaden mellan klarspråk och lättläst?

Klarspråk handlar om att skriva klart och begripligt för att så många som möjligt ska kunna förstå. En lättläst text är ännu enklare än en text på klarspråk, både när det gäller språk och struktur.

Det här är några exempel på vad som utmärker en lättläst text:

  • Den har enklare ord och enklare meningar.
  • Den har färre synonymer än vanliga texter.
  • Den är kortare än klarspråkstexter om samma ämne.
  • Den har en enklare och ännu mer överskådlig struktur. Till exempel finns det mer luft i strukturen.

Tips för att skriva lättläst

Här nedan kommer några tips när du ska skriva en lättläst text.

Tänk på vem du skriver till

Tänk på vem som är mottagaren av texten. Vad behöver hen veta? Välj ut det viktigaste ur texten och låt det komma tidigt.

Håll texten kort

En lättläst text på 1177 bör vara runt 500 till 600 ord.

Skriv en tydlig ingress

Ingressen ska vara en sammanfattning av texten. Låt det viktiga komma i ingressen. Håll ingressen kort, ungefär tre meningar.

Skriv tydliga rubriker

Ha med viktig information i rubrikerna. Texten som kommer under rubriken ska handla om det som står i rubriken.

Var generös med mellanrubriker. Tänk på att läsaren ska kunna få mycket information bara från textens rubriker.

Använd blankrader

Var generös med styckeindelningar och blankrader. Det gör att texten får ett mer luftigt utseende. Men håll ihop information som har med varandra att göra.

Punktlistor gör informationen tydligare

All information som räknas upp går bra att lägga i en punktlista. Informationen blir då mer överskådlig.

Använd vardagliga och enkla ord

Använd ord som många kan förstå. Undvik synonymer i samma text.

Undvik fackspråk och ”krångliga” ord. Om du behöver använda ett ord som kan upplevas som svårt, förklara ordet.

Undvik bildspråk och metaforer.

Undvik bisatser

En bisats är en sats som inte kan stå för sig själv. En bisats börjar till exempel med och, att, som, därför att. De gör ofta meningarna längre. Dela hellre upp i två meningar i stället.

Använd ett aktivt språk

Aktivt språk innebär att verben står i aktiv form. Då är det tydligt att det är en person som gör något.

Passiv: Undersökningen görs på vårdcentralen.

Aktiv: En läkare undersöker dig på vårdcentralen.

Skriv lättläst för översättningar

Alla översättningar ska bygga på en lättläst version. Kontakta nationella redaktionen innan du börjar jobba med en lättläst text eller en översättning.

Till toppen av sidan