Min vård Gävleborg

Så fungerar Min vård Gävleborg

Innehållet gäller Gävleborg

Min vård Gävleborg ger dig möjlighet att ha digitala besök och använda digitala vårdtjänster i Region Gävleborg.

För att kunna använda Min vård Gävleborg behöver du en smartphone, surfplatta eller dator samt internetuppkoppling.

Vad är Min vård Gävleborg?

Min vård Gävleborg erbjuder digitala vårdtjänster för dig som patient hos hälso- och sjukvården eller Folktandvården inom Region Gävleborg.

  • Nytt vårdärende – Du kan söka vård genom att besvara frågor om dina symtom i en chatt.
  • Digitala besök – Du kan ha digitala möten med vårdpersonal genom chatt, ljud och video.
  • Meddelande – Du kan skicka meddelande direkt till din vårdkontakt om du har frågor gällande din vård.
  • Frågeformulär – Du kan förbereda ett besök genom att beskriva dina symtom och hur du mår med hjälp av frågor som skickas till dig.
  • Tidbokning – Du kan få möjlighet att boka och avboka ditt besök själv.
  • Specialutvecklade vårdtjänster för vissa patientgrupper – Du som har ledgångsreumatism kan exempelvis använda reumatologmottagningens digitala vårdtjänst för att få hjälp när din sjukdom är som mest aktiv.

Min vård Gävleborg är ett komplement till dagens vårderbjudande. Det ska göra vården mer tillgänglig för dig.

Att använda Min vård Gävleborg utesluter inte fysiska besök. Ibland kan ett digitalt besök resultera i ett uppföljande fysiskt besök hos vården för att exempelvis göra en undersökning eller ta prover.

Logga in i Min vård Gävleborg

Du kan logga in i Min vård Gävleborg genom webblänk eller app. Länk hittar du nedan. Appen kan du ladda ner på App store och Google play. För att använda Min vård Gävleborg behöver du ha en e-legitimation.

Logga in i Min vård Gävleborg

Nytt ärende

Genom en chatt kan du starta ärenden till vården när du vill på dygnet. Du kan söka vård och få svara på frågor om dina symtom och ditt hälsotillstånd. Efter det kommer du att bli guidad till rätt vård. Du kan få egenvård eller bli rekommenderad att besöka vården. Observera att denna tjänst endast är öppen för invånare i Gävleborg som är över 18 år.

Så gör du

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. Välj Påbörja nytt ärende.
  3. Svara på frågorna.
  4. Efter du har svarat på frågorna kommer du att få en rekommendation till vård, antingen egenvård eller besök till vården.

Att tänka på

  • Vid akuta eller livshotande tillstånd ring 112.
  • Du kan inte söka vård för ditt barn.

Digitala besök

Digitalt besök med logoped

Digitala besök är ett smidigt alternativ när vårdbesöket främst består av samtal och när du inte behöver vara fysiskt på plats för en undersökning. Du behöver då inte resa till vården utan kan ta ditt möte på den plats som passar dig bäst.

För att kunna genomföra ett digitalt besök i Min vård Gävleborg behöver du en smartphone, surfplatta eller dator med webbkamera samt internetuppkoppling.

Så ansluter du

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. Gå till Mina ärenden.
  3. Välj det aktuella besöket och klicka på länken för att starta besöket.
  4. Besöket börjar alltid med en chatt och sedan kan ni välja att slå på ljud och kamera. Kontrollera att du har fungerande kamera och mikrofon.

Att tänka på inför ditt videomöte

  • Använd gärna headset (hörlurar med mikrofon). Då blir ljudet bättre.
  • Ta ditt samtal i en tyst och ljus miljö så att ni hör och ser varandra bra.
  • Det är alltid bra att förbereda sig inför ett besök i vården oavsett om det är ett fysiskt eller digitalt besök. Läs mer här om hur du kan förbereda dig.

Meddelanden

Meddelanden kan vara ett enkelt sätt att kommunicera direkt med din vårdkontakt. Genom den meddelandekanal som ni öppnar mellan varandra kan du ställa frågor om din vård när du har behov av det. Det kan vara en trygghet för dig som patient att ha möjlighet att höra av dig med funderingar om din vård och få svar inom ett par dagar.  

Så skickar du meddelanden

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. Gå till Mina ärenden.
  3. Öppna ärendet för Digital kommunikation.
  4. Skriv din fråga.

Att tänka på gällande meddelanden

  • Inga akuta ärenden hanteras genom meddelanden.
  • Det kan dröja upp till 3 dagar innan du får svar.

Frågeformulär

Frågeformulär kan användas som förberedelse inför ett besök. Frågorna kan göra det lättare för dig som patient att beskriva dina symtom och hur du mår. Dina svar hjälper vården att förstå din situation. Ibland används frågeformulär för att utvärdera ditt hälsotillstånd och din behandling över en längre tid.

Så besvarar du ett frågeformulär

Frågeformulär som vården ber dig att fylla i kan skickas på olika sätt till dig. Du kan bli ombedd att besvara frågor när du chattar med vården eller i samband med att du bokar ett besök. Frågeformulär kan också skickas separat till dig. Då skapas ett nytt ärende i Min vård Gävleborg och du meddelas på SMS.

Att tänka på gällande frågeformulär

För att kunna utvärdera din hälsoutveckling över tid med hjälp av frågeformulär, är det viktigt att du besvarar frågorna så ofta du och din vårdkontakt har kommit överens om.

Tidbokning

Att själv boka besök kan göra det lättare att hitta en tid som passar. För att boka ett besök med hjälp av Min vård Gävleborg, behöver du först ha fått en bokningsbiljett.

En bokningsbiljett får du genom att du sökt vård i Min vård Gävleborg och blivit rekommenderad ett besök till vården. Du kan också redan ha kontakt med din mottagning och fått en bokningsbiljett där. Bokningsbiljetten använder du för att boka in den dag och tid som passar dig bäst för besöket.

Digitala besök bokas när det är möjligt och fysiska besök när det behövs. Ibland kan exempelvis en kroppslig undersökning eller provtagning behöva göras för att utreda dina besvär.

Så här bokar du tid

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. Gå till Mina ärenden.
  3. Öppna ärendet för tidbokning.
  4. Välj och boka tid.

Att tänka på när du bokar tid

  • För att kunna boka tid måste din bokningsbiljett ha aktiverats. Du får ett SMS när din bokningsbiljett är aktiverad.
  • Du kan avboka eller omboka ett besök genom att ringa till mottagningen du har besök hos.

Specialutvecklade vårdtjänster

I Min vård Gävleborg finns vårdtjänster som är speciellt utvecklade för specifika patientgrupper. Läs mer om dessa tjänster på sidan Specialutvecklade vårdtjänster.

Till toppen av sidan