Min vård Gävleborg

Så fungerar Min vård Gävleborg

Innehållet gäller för Gävleborg

Genom appen Min vård Gävleborg kan du söka vård och ha digitala möten med vården i Region Gävleborg.

Person sitter med dator i knä och samtalar med vårdpersonal genom datorn

Vad är Min vård Gävleborg?

Min vård Gävleborg är en digital vårdtjänst som finns som både nedladdningsbar app och webblänk.

Med appen kan du bland annat söka vård och ha digitala möten hos hälso- och sjukvården eller Folktandvården i Region Gävleborg.

Tjänsten är öppen för dig som är listad på en hälsocentral i Gävleborgs län. Du kan endast söka vård för dig själv eller för barn upp till 12 år som du är vårdnadshavare för.

Logga in i Min vård Gävleborg

Min vård Gävleborg finns som både app som du kan ladda ner och webblänk. För att använda Min vård Gävleborg behöver du ha en e-legitimation.

 

 

Ladda ner appen

Ladda ned Min vård Gävleborg från app store
Ladda ned Min vård Gävleborg från Google Play

Film om hur du loggar in i Min vård Gävleborg.

Sök vård

I Min vård Gävleborg kan du söka vård när du vill på dygnet. När du söker vård i appen får du svara på frågor om dina symtom och ditt hälsotillstånd i en chatt. När du svarat på frågorna blir du guidad till rätt vård. Du kan bli rekommenderad egenvård eller att besöka vården.

Vid akuta eller livshotande tillstånd ring 112.

Så gör du

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. Välj Sök vård.
  3. Svara på frågorna.
  4. Efter du har svarat på frågorna kommer du att få en rekommendation för vård, antingen egenvård eller besök till vården.

Film om hur du söker vård i Min vård Gävleborg.

Recept och intyg

I Min vård Gävleborg kan du förnya recept på läkemedel, preventivmedel, hjälpmedel och speciallivsmedel. Skicka alltid din förfrågan i god tid innan receptet tar slut. Du kan även få hjälp med intyg.

Så gör du

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. Välj Recept, intyg och provtagning på startsidan.
  3. Välj vad du vill ha hjälp med (recept eller intyg).
  4. Svara på frågorna och skicka in din förfrågan.
  5. Du får ett svar inom tre arbetsdagar. Du får ett sms när du har fått svar. Logga in i Min vård Gävleborg för att se svaret.

Provtagning

I Min vård Gävleborg kan du boka tid för provtagning på en hälsocentral. Du behöver ha en remiss från vården för att boka tid för provtagning.

Så gör du

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. Välj Recept, intyg och provtagning på startsidan.
  3. Välj Boka tid för provtagning.
  4. Boka den dag och tid som passar dig bäst.

Digitala möten

I Min vård Gävleborg kan du ha digitala möten med vården. Det kan vara ett smidigt alternativ när vårdbesöket främst består av samtal och när du inte behöver vara fysiskt på plats för en undersökning. Du behöver då inte resa till vården utan kan ta ditt möte på den plats som passar dig bäst.

Så ansluter du

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. Gå till Mina ärenden.
  3. Välj det aktuella mötet och klicka på länken för att starta mötet.
  4. Mötet börjar alltid med en chatt och sedan kan du välja att slå på ljud och kamera. Kontrollera att du har fungerande kamera och mikrofon.

Att tänka på inför ditt videosamtal

  • Använd gärna headset (hörlurar med mikrofon). Då blir ljudet bättre.
  • Ta ditt samtal i en tyst och ljus miljö så att ni hör och ser varandra bra.
  • Det är alltid bra att förbereda sig inför ett besök i vården, oavsett om det är ett fysiskt eller digitalt möte. Läs mer här om hur du kan förbereda dig.

Film om digitala möten i Min vård Gävleborg.

Meddelanden

Skicka meddelande till din hälsocentral

Du kan kontakta din hälsocentral genom att skicka meddelanden via Min vård Gävleborg. Det kan vara en lämplig kontaktväg när du har frågor som inte är brådskande, till exempel frågor om fakturor eller väntetider.

Så skickar du meddelande till din hälsocentral

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. På startsidan väljer du alternativet ”Skicka meddelande till din hälsocentral”.
  3. Besvara några frågor, skriv ditt ärende och skicka in meddelandet.

Ärendet skickas direkt till den hälsocentral där du är listad. Vårdenheten svarar senast inom tre helgfria arbetsdagar.

Meddelandekanal med vården

I Min vård Gävleborg kan du och din mottagning eller vårdkontakt skicka meddelanden till varandra. Genom den meddelandekanal som vården öppnar för dig kan du ställa frågor om din vård när du har behov av det. Inga akuta ärenden hanteras genom meddelanden, det kan dröja upp till tre dagar innan du får svar. 

Det kan vara en trygghet för dig som patient att ha möjlighet att höra av dig med funderingar om din vård och få svar inom ett par dagar.

Så skickar du meddelanden till din mottagning eller vårdkontakt

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. Gå till Mina ärenden.
  3. Öppna ärendet som har öppnats för dig. Om du har en fast vårdkontakt eller behandlande roll kopplad till dig, kan du själv starta en chatt med din vårdkontakt.
  4. Skriv din fråga.

Film om hur du skickar meddelande i Min vård Gävleborg.

Boka tid

Du kan själv boka tid för ett vårdbesök i Min vård Gävleborg om du får en bokningsbiljett. Du får en bokningsbiljett om du har sökt vård i Min vård Gävleborg och blivit rekommenderad ett besök. Du kan också få en bokningsbiljett direkt från mottagningen.

Bokningsbiljetten ska aktiveras innan du kan använda den, du får ett sms när den är aktiverad. Då kan du själv välja en dag och tid som passar dig för besöket.

Så här bokar du tid

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. Gå till Mina ärenden.
  3. Öppna ärendet för tidbokning.
  4. Välj och boka tid.

Film om hur du bokar tid i Min vård Gävleborg.

Omboka eller avboka tid

I Min vård Gävleborg kan du meddela vården att du behöver omboka eller avboka ditt vårdbesök. Du kan inte omboka eller avboka besök som ska ske inom 24 timmar.

Så gör du

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. Välj Omboka eller avboka tid på startsidan.
  3. Svara på frågorna och skicka sedan in ditt ärende.
  4. Om du vill omboka ditt besök får du svar så snart som möjligt.

Frågeformulär

I Min vård Gävleborg kan du ta emot och besvara frågeformulär. Frågeformulär kan ibland användas som förberedelse inför ett besök.

Frågorna kan göra det lättare för dig som patient att beskriva dina symtom och hur du mår. Dina svar hjälper vården att förstå din situation. Ibland används frågeformulär för att utvärdera ditt hälsotillstånd och din behandling över en längre tid.

Så besvarar du ett frågeformulär

Frågeformulär som vården ber dig att fylla i kan skickas på olika sätt till dig. Du kan bli ombedd att besvara frågor när du chattar med vården eller i samband med att du bokar ett besök. Frågeformulär kan också skickas separat till dig. Då skapas ett nytt ärende i Min vård Gävleborg och du meddelas på SMS.

Att tänka på gällande frågeformulär

För att kunna utvärdera din hälsoutveckling över tid med hjälp av frågeformulär, är det viktigt att du besvarar frågorna så ofta du och din vårdkontakt har kommit överens om.

Film om hur du svarar på frågeformulär i Min vård Gävleborg.

Till toppen av sidan