Min vård Gävleborg

Så fungerar Min vård Gävleborg

Innehållet gäller Gävleborg

Genom appen Min vård Gävleborg kan du söka vård och ha digitala möten med vården i Region Gävleborg.

Person sitter med dator i knä och samtalar med vårdpersonal genom datorn

Vad är Min vård Gävleborg?

Min vård Gävleborg är en digital vårdtjänst som finns som både nedladdningsbar app och webblänk.

Med appen kan du bland annat söka vård och ha digitala möten hos hälso- och sjukvården eller Folktandvården i Region Gävleborg.

För att kunna använda Min vård Gävleborg behöver du en e-legitimation samt smartphone, surfplatta eller dator med internetuppkoppling.

Logga in i Min vård Gävleborg

Min vård Gävleborg finns som både app som du kan ladda ner och webblänk. För att använda Min vård Gävleborg behöver du ha en e-legitimation.

 

 

Ladda ner appen

Ladda ned Min vård Gävleborg från app store
Ladda ned Min vård Gävleborg från Google Play

Film om hur du loggar in i Min vård Gävleborg.

Sök vård

I Min vård Gävleborg kan du söka vård när du vill på dygnet. När du söker vård i appen får du svara på frågor om dina symtom och ditt hälsotillstånd i en chatt. När du svarat på frågorna blir du guidad till rätt vård. Du kan bli rekommenderad egenvård eller att besöka vården.

Tjänsten är öppen för dig som är listad på en hälsocentral i Gävleborgs län.

Så gör du

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. Välj Sök vård.
  3. Svara på frågorna.
  4. Efter du har svarat på frågorna kommer du att få en rekommendation för vård, antingen egenvård eller besök till vården.

Att tänka på

  • Vid akuta eller livshotande tillstånd ring 112.
  • Du kan endast söka vård för dig själv eller för barn som är 1–12 år och som du är vårdnadshavare för.

Film om hur du söker vård i Min vård Gävleborg.

Recept, intyg och provtagning

I Min vård Gävleborg kan du förnya recept på läkemedel, preventivmedel, hjälpmedel och speciallivsmedel. Du kan även få hjälp med intyg samt boka tid för provtagning på hälsocentral.

Så gör du

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. Välj Recept, intyg och provtagning på startsidan.
  3. Välj vad du vill ha hjälp med (recept, intyg eller provtagning).
  4. Svara på frågorna och skicka in din förfrågan.
  5. Du får ett svar inom tre arbetsdagar. Du får ett sms när du har fått svar. Logga in i Min vård Gävleborg för att se svaret.

Att tänka på

  • Skicka alltid din förfrågan i god tid innan receptet tar slut.
  • Du kan endast förnya recept på läkemedel som hämtats ut de senaste 15 månaderna.
  • Du behöver ha en remiss från vården för att boka tid för provtagning.

Digitala möten

I Min vård Gävleborg kan du ha digitala möten med vården. Det kan vara ett smidigt alternativ när vårdbesöket främst består av samtal och när du inte behöver vara fysiskt på plats för en undersökning. Du behöver då inte resa till vården utan kan ta ditt möte på den plats som passar dig bäst.

Så ansluter du

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. Gå till Mina ärenden.
  3. Välj det aktuella mötet och klicka på länken för att starta mötet.
  4. Mötet börjar alltid med en chatt och sedan kan du välja att slå på ljud och kamera. Kontrollera att du har fungerande kamera och mikrofon.

Att tänka på inför ditt videosamtal

  • Använd gärna headset (hörlurar med mikrofon). Då blir ljudet bättre.
  • Ta ditt samtal i en tyst och ljus miljö så att ni hör och ser varandra bra.
  • Det är alltid bra att förbereda sig inför ett besök i vården, oavsett om det är ett fysiskt eller digitalt möte. Läs mer här om hur du kan förbereda dig.

Film om digitala möten i Min vård Gävleborg.

Meddelande

I Min vård Gävleborg kan du och din mottagning eller vårdkontakt skicka meddelanden till varandra. Genom den meddelandekanal som ni öppnar mellan varandra kan du ställa frågor om din vård när du har behov av det.

Det kan vara en trygghet för dig som patient att ha möjlighet att höra av dig med funderingar om din vård och få svar inom ett par dagar.  

Så skickar du meddelanden

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. Gå till Mina ärenden.
  3. Öppna ärendet för Digital kommunikation som har öppnats för dig. Om du har en fast vårdkontakt eller behandlande roll kopplad till dig, kan du själv starta en chatt med din vårdkontakt.
  4. Skriv din fråga.

Att tänka på gällande meddelanden

  • Inga akuta ärenden hanteras genom meddelanden.
  • Det kan dröja upp till 3 dagar innan du får svar.

Film om hur du skickar meddelande i Min vård Gävleborg.

Boka tid

I Min vård Gävleborg kan du boka tid för ditt vårdbesök. För att boka ett besök genom appen, behöver du först ha fått en bokningsbiljett.

En bokningsbiljett får du genom att du sökt vård i Min vård Gävleborg och blivit rekommenderad ett besök till vården. Du kan också få en bokningsbiljett direkt av din mottagning. Bokningsbiljetten använder du för att boka in den dag och tid som passar dig bäst för besöket.

Så här bokar du tid

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. Gå till Mina ärenden.
  3. Öppna ärendet för tidbokning.
  4. Välj och boka tid.

Att tänka på när du bokar tid

  • För att kunna boka tid måste din bokningsbiljett ha aktiverats. Du får ett SMS när din bokningsbiljett är aktiverad.
  • Du kan avboka eller omboka ett besök genom att ringa till mottagningen du har besök hos.

Film om hur du bokar tid i Min vård Gävleborg.

Omboka eller avboka tid

I Min vård Gävleborg kan du meddela vården att du behöver omboka eller avboka ditt vårdbesök.

Så gör du

  1. Logga in i Min vård Gävleborg.
  2. Välj Omboka eller avboka tid på startsidan.
  3. Svara på frågorna och skicka sedan in ditt ärende.
  4. Om du vill omboka ditt besök får du svar så snart som möjligt

Att tänka på

  • Du kan inte omboka eller avboka besök som ska ske inom 24 timmar.

Frågeformulär

I Min vård Gävleborg kan du ta emot och besvara frågeformulär. Frågeformulär kan ibland användas som förberedelse inför ett besök.

Frågorna kan göra det lättare för dig som patient att beskriva dina symtom och hur du mår. Dina svar hjälper vården att förstå din situation. Ibland används frågeformulär för att utvärdera ditt hälsotillstånd och din behandling över en längre tid.

Så besvarar du ett frågeformulär

Frågeformulär som vården ber dig att fylla i kan skickas på olika sätt till dig. Du kan bli ombedd att besvara frågor när du chattar med vården eller i samband med att du bokar ett besök. Frågeformulär kan också skickas separat till dig. Då skapas ett nytt ärende i Min vård Gävleborg och du meddelas på SMS.

Att tänka på gällande frågeformulär

För att kunna utvärdera din hälsoutveckling över tid med hjälp av frågeformulär, är det viktigt att du besvarar frågorna så ofta du och din vårdkontakt har kommit överens om.

Film om hur du svarar på frågeformulär i Min vård Gävleborg.

Till toppen av sidan