Kontakta vården på nätet

Digital vårdcentral

Innehållet gäller Dalarna

Med Region Dalarnas app Min vård kan du träffa läkare eller ungdomsmottagning och få medicinska konsultationer via videosamtal. Det enda du behöver är en internetuppkoppling och mobilt BankID.

Appen min vård som den ser ut i en mobiltelefon

Vad kan vi hjälpa dig med?

Precis som på din ordinarie vårdcentral kan vi hjälpa dig med en rad olika sjukdomar och besvär. Är du akut sjuk bör du ringa 112.

Läkarbesök
Vi kan hjälpa dig med de lindriga besvär som inte kräver regelbunden kontakt med din ordinarie vårdcentral. Till exempel allergi, förkylning, hosta, hudbesvär, preventivmedel, magbesvär, migrän och ögoninflammation. Enklare sjukintyg kan utfärdas. Du som förälder kan söka vård för sjukt barn samt intyg för vård av barn.

Tandläkare
Vi kan hjälpa dig med ilande tänder, visdomständer, frågor om besvär efter en behandling med mera.

Fysioterapeut
Sjukgymastik/fysioterapi kan du söka för hjälp med egenbehandling vid smärta/värk i muskler eller leder, till exempel axel, rygg, nacke och knän. Vi kan även instruera dig i egenbehandling vid kristallsjuka samt gå igenom och följa upp olika typer av träningsprogram och gå igenom avslappningsövningar vid stress- och spänningstillstånd.

Psykologisk behandling och rådgivning
Är du i behov av psykologisk behandling och rådgivning. Vi kan hjälpa dig som är 18 år eller äldre med bedömning, rådgivning och psykologisk behandling av många olika slags besvär. Det kan exempelvis handla om att du är nedstämd eller deprimerad, känner stress/utmattningssymtom, oro eller ångest, har sömnsvårigheter eller är i kris.

Ung i Dalarna
För dig som är 13-24 år finns appen Ung i Dalarna

Hur söker jag vård för mitt barn?

Som förälder kan du via Min vård söka vård för barn som är under 16 år. Du gör på samma sätt som när du bokar ett besök åt dig själv, men efter att du valt en tid kryssar du i rutan "Jag är ombud". Ett fält visas där du kan skriva in patientens (ditt barns) personnummer, samt beskriva ditt barns besvär. Då vet vi att tiden gäller ditt barn. Du kan också söka intyg för vård av sjukt barn.

För barn upp till 20 år är ett videosamtal på Min vård kostnadsfritt.

Symptomlista

Allergi och Astma, till exempel matallergi, pollenallergi, pälsdjursallergi

Övre luftvägsbesvär, till exempel bihålebesvär, halsont, hosta och feber.

Virus eller bakterier, till exempel borrelia, besvär från halsen, influensa, vinterkräksjuka, urinvägsinfektion eller ögoninflammation.

Hudbesvär, till exempel hudförändringar, akne, herpes, psoriasis, insektsbett, eksem och andra utslag.

Magbesvär, till exempel diarré, förstoppning, illamående, kräkningar, magknip, gallbesvär, sura uppstötningar och halsbränna. 

Muskel- och ledbesvär, till exempel ont i ryggen, nacken eller knäna. 

Allmänna hälsofrågor såsom sömnsvårigheter, munsår, nageltrång, migrän och annan huvudvärk.

Kortare sjukintyg

Vanliga barnsymtom, till exempel feber, astma, eksem, vattkoppor, bett och utslag. Vårdnadshavare kan söka vård för barn som är under 16 år.

Ungdomsmottagning, till exempel lättare ångest och oro, stress, sömnproblem, lättare depression, psykosociala besvär, identitetsfrågor, sex och relationsfrågor.

Så här går det till

Börja med att ladda hem Min vård-appen via Google Play eller i AppStore.

Följ sedan dessa steg:

  1. Logga in säkert med ditt mobila BankID eller Freja eID Plus (se nedan hur du skaffar dig Freja eID Plus). 
  2. Boka en ledig tid som passar dig. Du får en mejlbekräftelse samt ett sms att din tid är bokad.
  3. Dagen innan mötet får du en första påminnelse och en timme innan mötet ska äga rum får du ytterligare en påminnelse.
  4. Gå in i appen. Då du är inloggad i appen kommer du att placeras i ett väntrum. Videomötet startats därefter automatiskt på vårdgivarens initiativ. 
  5. Mötet genomförs via videolänk i din mobiltelefon eller surfplatta. Besöket journalförs precis som vid ett vanligt besök på din ordinarie vårdcentral. Vårdgivaren gör sedan en medicinsk bedömning och skriver remiss eller recept om behov finns. Medicin kan hämtas ut på närmsta apotek. Vi skriver inte ut beroendeframkallande preparat.
  6. Efter ditt besök skickas en faktura till din folkbokföringsadress. Besöket kostar lika mycket som vid ett besök hos din ordinarie vårdcentral. Högkostnadsskydd gäller.

Skaffa Freja eID Plus

Freja eID Plus är en kostnadsfri statligt godkänd e-legitimation som även går att använda som fysisk legitimation. Kravet är att man har en giltig svensk ID-handling eller svenskt pass. E-legitimationen är kostnadsfri.

  • Ladda ner appen ”Freja eID”
  • Registrera e-post och välj PIN
  • Lägg till ID-handling/pass och ta ID-foto med appen
  • Följ instruktioner för ID-kontroll
  • Besök ett ATG-ombud

Registrera/kom igång med Freja eID

Vad är Freja eID?

Så här gör du när du går till besök i appen Min Vård

Så här gör du när du loggar in med Bank ID

Hur bokar jag en tid?

Du kan omboka eller avboka ditt videosamtal inom 24 timmar innan den bokade tiden. 
Vid uteblivet besök tas en avgift på 300 kronor ut.

Boka tid via smartphone eller surfplatta
Om du använder Min vård på en smartphone eller surfplatta bokar du tid i appen genom att logga in med ditt mobila BankID. Boka sedan en ledig tid som passar dig. Du får en mejlbekräftelse samt ett sms att din tid är bokad.

Boka tid via dator
Om du använder Min vård på en dator bokar du tid på webbplatsen, länk till webbplatsen: https://se.visibacare.com/dalarna/

Vad kostar det?

Läkarbesök och Tandläkarbesök på Min vård kostar 100 kr. För barn upp till 20 år är ett videosamtal på Min vård kostnadsfritt.

En faktura skickas till din folkbokföringsadress. Frikort och högkostnadsskydd gäller, läs mer om högkostnadsskydd på 1177

Ungdomsmottagningsbesök är kostnadsfria för dig som är mellan 13-24 år.

Intyg kostar enligt särskild taxa. Gäller även barn/ungdomar under 20 år och personer över 85 år.

Recept och remiss

Recept
Du kan få recept på läkemedel precis som på din ordinarie vårdcentral. Du kan hämta ut ditt recept på valfritt apotek i Sverige.

Vårdgivare på Min vård skriver inte ut narkotikaklassade läkemedel.

Remiss
Precis som på din ordinarie vårdcentral får du en remiss till vidare vård om vårdgivaren bedömer att det finns ett behov. Din remiss skickas digitalt via journalsystemet på samma sätt som en remiss skickas vid ett besök på din ordinarie vårdcentral.

Journal

Din patientjournal förs precis som vid ett fysiskt besök på din ordinarie vårdcentral. Du kan läsa din journal på 1177 under e-tjänster, läs mer om e-tjänster på 1177

Vilka läkare jobbar i Min vård?

Läkarna och tandläkarna som du träffar i ett videomöte har många års erfarenhet från primärvården eller folktandvården. De arbetar både med videomöten och även på fysiska vårdcentraler och kliniker i Region Dalarna. All vårdpersonal har utbildats för att på bästa möjliga sätt kunna hjälpa dig via ett videomöte.

Säkerhet

All kommunikation och lagring av uppgifter på Min vård sker i krypterad form. Båda parters identitet verifieras med e-legitimation, patient med BankID och vårdgivare med SITHS-kort.

Vilket tekniskt stöd behöver jag för att använda Min vård?

Appen Min vård finns tillgänglig på:

  • Iphone och Ipad:  iOS v.8.0 eller senare
  • Smartphones och läsplattor: Android (v.4.4 eller senare)
  • Dator med webbkamera (Firefox eller Chrome webbläsare).

Du behöver ett BankID/mobilt BankID för att logga in, samt god internetuppkoppling.

Bandbreddstest
Innan samtalet kan du göra ett bandbreddstest via http://www.bredbandskollen.se/ så att du vet att du har bra uppkoppling. Du behöver minst 5MB, men helst 10MB eller mer för optimal kvalitet. 

Var kan jag vända mig med synpunkter och klagomål?

Om du har synpunkter, förslag eller klagomål kan du vända dig till oss på Min vård, vardcentral.minvard@ltdalarna.se , med en så utförlig förklaring som möjligt om varför du är missnöjd så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.

Du kan även vända dig direkt till Patientnämnden. Patientnämnden är en fristående, opartisk instans reglerad enligt lag. Patientnämnden hjälper till att reda ut dina problem genom kontakter med din vårdgivare. Patientnämnden kan informera dig om dina rättigheter som vårdtagare. Läs mer om Patientnämnden

Läs mer om hur du gör om du inte är nöjd med vården på 1177, där finns informationen på fler språk.

Till toppen av sidan