Samlad information om covid-19 på lättläst svenska

Vaccination mot covid-19

Vaccination mot covid-19 - svenska lättläst

Covid-19 är en smittsam sjukdom. En del har en högre risk att bli allvarligt sjuka och dö av sjukdomen. De rekommenderas att vaccinera sig.

Person får plåster på armen efter vaccination
Du får vaccinet med en spruta i armen.

På den här sidan får du veta om du rekommenderas vaccination mot covid-19. Du får veta hur du gör för att få vaccinet.

Det finns en längre version av den här texten.

Du bestämmer själv om du ska vaccinera dig.

Vaccinationen är gratis för dig om du rekommenderas att vaccinera dig. Det gäller även om du söker asyl eller är i Sverige utan tillstånd.

Här kan du läsa mer om sjukdomen covid-19.

Vem rekommenderas att vaccinera sig hösten 2025?

Från och med i höst är rekommendationerna förändrade.

Du rekommenderas vaccination om något av följande gäller:

  • Du ska fylla 75 år i år eller är äldre.
  • Du kan bli allvarligt sjuk i covid-19.

Du behöver inte vaccinera dig för att du är gravid. Men om du är gravid och har en ökad risk att bli allvarligt sjuk rekommenderas du att vaccinera dig.

En dos vaccin om året

Förut rekommenderades en del personer två doser covidvaccin om året. Från och med i höst räcker det med en dos om året för alla.

När och var kan jag vaccinera mig?

Vaccinationen startar i mitten av oktober.

Det är din region som ansvarar för vaccinationen. Välj region högst upp på den här sidan. Då får du rätt information.

Du kan vaccinera dig samtidigt mot covid-19 och vissa andra sjukdomar, till exempel influensa och pneumokocker. Du kan behöva betala.

Nedan innehåll gäller region Skåne

Vaccination mot både covid-19 och influensa

Rekommenderas du att vaccinera dig mot både covid-19 och influensa? Då kan du vaccinera dig på din vårdcentral.

Så här går det till: 

  • Om du är 80 år eller äldre: Du får en bokad tid i ett brev eller meddelande på 1177.se. 
  • Om du är mellan 75 och 79 år: På vissa vårdcentraler bokar du själv en tid. På andra vårdcentraler får du en bokad tid. I så fall får du ett brev eller ett meddelande på 1177.se. 
     
    Har du inte fått ett brev eller meddelande från vårdcentralen? Då behöver du själv boka en tid. 
  • Om du kan bli allvarligt sjuk i covid-19: Boka en tid på vårdcentralen. 

Vaccination mot bara influensa

Rekommenderas du bara att vaccinera dig mot influensa? Då bokar du själv en tid på din vårdcentral. Du kan du vaccinera dig från 3 november. 

Så bokar du tid på din vårdcentral

Du kan boka tid på något av de här sätten:

  • Logga in på 1177.se och boka en tid på din vårdcentral.  
  • Ring vårdcentralen och boka tid. 

Vissa vårdcentraler har också drop-in. Då kan du komma till vårdcentralen och vaccinera dig utan att boka tid. 

Vårdcentraler i Skåne

Slut på det regionala tillägget från region Skåne

Så här går vaccinationen till

Nedan innehåll gäller region Skåne

Ta med din legitimation om du har en. Till exempel ett id-kort, körkort eller pass.

Ha gärna på dig kläder med korta ärmar. Då blir det lättare för sjuksköterskan att ge dig sprutan i armen.

Du får svara på frågor om din hälsa på en blankett. Blanketten kallas hälsodeklaration.

Slut på det regionala tillägget från region Skåne

Du får vaccinet med en spruta i armen.

Det räcker med en spruta, oavsett hur många sprutor du har fått förut.

Men om du har mycket svagt immunförsvar kan du behöva flera sprutor. Då får du sprutorna vid olika tillfällen.

Fråga vårdpersonalen om du undrar något om din vaccination.

Kan jag vaccinera mig om jag är sjuk?

Du ska inte vaccinera dig om du har feber eller känner dig sjuk. Vänta tills du mår bra igen.

Hur mår jag efteråt?

Du kan få ont i armen, ont i huvudet eller bli trött det första dygnet efter vaccinationen. Du kan också frysa, få feber eller få ont i lederna och musklerna. Det kallas biverkningar och är vanligt.

Biverkningarna brukar försvinna inom några dagar.  

Säg till personalen om du känner dig yr eller mår dåligt efter vaccinationen. Risken är liten för allvarliga biverkningar. Det kan vara en större risk att bli allvarligt sjuk om man inte vaccinerar sig.

Andra som kan vaccinera sig

Man kan få vaccin mot covid-19 fast man är utanför rekommendationen. Det kan vara olika i regionerna. Men du kan vaccinera dig om en läkare tycker att du ska göra det. Du kan behöva betala för vaccinationen. 

Mer innehåll på lättläst och andra språk

Lättläst svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lättläst svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan