Urinvägsinfektion hos vuxna – Lättläst
Urinvägsinfektion hos vuxna - svenska lättlästDu som har urinvägsinfektion kan behöva kissa ofta. Det kan också svida när du kissar. Hos kvinnor brukar urinvägsinfektion gå över av sig själv. Män behöver oftast behandling med antibiotika.
Ibland kan urinvägsinfektion ge hög feber. Då finns infektionen ofta i njurarna, och det är viktigt att du söker vård.
Du kan läsa om urinvägsinfektion hos barn på lättläst svenska här.
Du kan läsa längre versioner av texten i urinvägsinfektion hos kvinnor och urinvägsinfektion hos män.
Vad är urinvägsinfektion
Urinvägsinfektion betyder att det har blivit en infektion i urinvägarna. Det händer för att bakterier har kommit in genom urinröret.
Symtom
Det här är vanliga besvär om du har urinvägsinfektion:
- Det svider när du kissar.
- Du behöver kissa ofta.
- Du har ont i magen.
- Du fryser.
- Det kan komma lite blod i kisset.
Hos kvinnor brukar besvären minska av sig själv efter några dagar. Efter en vecka försvinner ofta besvären helt.
När och var ska jag söka vård
Kontakta vården om du har symtom på urinvägsinfektion och något av detta stämmer på dig:
- Det kommer blod i kisset.
- Du är man.
- Du är gravid eller har nyligen fött barn.
- Du har flytningar från slidan eller urinröret och har haft oskyddat sex.
- Du har stora besvär som inte har blivit bättre efter tre dagar.
- Besvären har inte gått över efter en vecka.
Kontakta en vårdcentral eller en jouröppen mottagning. Du behöver inte söka vård någon annanstans om det är stängt. Vänta tills vårdcentralen eller den jouröppna mottagningen öppnar.
Många mottagningar kan du kontakta genom att logga in.
Om det är bråttom
Det är bråttom att söka vård om du har urinvägsinfektion och något av detta stämmer på dig:
- Du har hög feber. och kan ha frossa.
- Du känner dig väldigt sjuk.
- Du har ont i magen, ryggen eller ena sidan som ibland kallas flanken.
Kontakta en vårdcentral eller jouröppen mottagning. Om det är stängt eller de inte kan ta emot dig, sök vård på en akutmottagning.
Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk. Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.
Vad kan jag göra själv?
Du som är kvinna kan behandla dig själv i upp till en vecka. Här är saker du kan göra:
- Drick lite extra. Då kan du kissa ut bakterierna.
- Du kan ta smärtstillande läkemedel, som till exempel innehåller paracetamol eller ibuprofen.
Undersökningar
Det är vanligt att lämna ett urinprov. Det betyder att du får kissa i en burk. Du kan göra det på en vårdcentral eller hemma.
Om det behövs gör läkaren fler undersökningar.
Behandling
Du kan behöva behandling med antibiotika. Det gäller om något av det här stämmer på dig:
- Du är man.
- Du är gravid.
- Du är kvinna och har haft svåra besvär i mer än tre dagar.
-
Du är kvinna och dina besvär har inte gått över på en vecka.
Behandling vid hög feber
Om du har urinvägsinfektion med hög feber behöver du behandling på sjukhus. Du kan behöva få antibiotika direkt i blodet.
Hur kan jag minska risken för urinvägsinfektion?
Du kan minska risken att få urinvägsinfektion. Här är några saker du kan göra:
- Torka rumpan bakåt när du har bajsat.
- Se till att allt kiss kommer ut. Du kan resa på dig, sätta dig igen och försöka kissa lite till.
- Kissa efter sex.