Sjukdomar och besvär

RS-virus hos barn

RS-virus hos barn - svenska lättläst

Infektioner med RS-virus är mycket vanliga. De flesta barn blir sjuka som vid en förkylning. En del barn kan bli mycket sjuka och behöva få vård på sjukhus.

RS-viruset är vanligast under hösten och vintern.

Du kan läsa en längre version av texten här.

Symtom

En infektion med RS-virus kan likna en vanlig förkylning. Barn under sex månader kan däremot bli mycket sjuka. Det tar ofta flera veckor innan barnet är frisk.

Det här brukar vara de första symtomen på RS-virus:

  • Barnet är snuvig och täppt i näsan.
  • Barnet har feber.
  • Barnet har svårt att amma, äta eller dricka. Det gör barnet trött.

Under de första dagarna blir en del barn mycket sjuka. De kan då få svårt att andas. Det kan bland annat märkas så här:

  • Barnet andas snabbt.
  • Magen rör sig ut och in när barnet andas.
  • Det verkar vara jobbigt för barnet att andas.

En del barn kan få uppehåll i andningen. Då slutar barnet helt att andas korta stunder.

Svår hosta

RS-virus kan orsaka en svår hosta. Den kan börja några dagar efter att barnet fick de första symtomen. Barnet kan hosta mycket under flera veckor.

När och var ska jag söka vård?

De flesta som har RS-virus behöver inte söka vård. Sjukdomen brukar gå över av sig själv.

Kontakta genast en vårdcentral om något av det här stämmer:

  • Barnet är under 3 månader och har feber.
  • Barnet har svårt att andas.
  • Barnet kan inte amma, dricka eller äta.

Sök vård på en akutmottagning om vårdcentralen är stängd eller inte kan ta emot dig.

Om det är bråttom

Ring genast 112 om barnet har uppehåll i andningen.

Ring och få råd på telefonnummer 1177

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De kan berätta för dig var du kan söka vård, om det behövs.

Sjuksköterskorna pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.

Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.

Hur kan jag hjälpa barnet hemma?

Här är några tips:

  • Ge barnet nässpray eller näsdroppar med koksalt. Det hjälper om barnet är täppt i näsan.
  • Använd en särskild sug för att få ut snor ur näsan. De finns på apotek.
  • Låt barnet sova med huvudet högre än kroppen. Du kan bädda med extra kuddar i sängen.
  • Ge barnet vätska ofta. Du kan till exempel amma eller ge bröstmjölksersättning oftare än vanligt.
  • Ge barnet mat oftare än vanligt om barnet inte orkar äta så mycket varje gång.
  • Ge barnet läkemedel mot feber om barnet mår mycket dåligt av febern. Fråga på apotek vilket du kan använda. Prata med en läkare först om barnet är under sex månader.

Hur smittar RS-virus?

RS-virus kan smitta när en person som har sjukdomen nyser eller hostar. Då bildas små droppar med virus. Du kan bli smittad om du får dropparna i dig. 

RS-virus kan också smitta när du nuddar en person som har viruset på sig, till exempel om ni håller hand. Du kan få in viruset i munnen eller i näsan om du tar med händerna i ansiktet.

Du kan minska risken för RS-virus

Så här kan du minska risken för att få RS-virus:

  • Tvätta händerna ofta.
  • Håll avstånd till andra människor, särskilt inomhus.
  • Undvik kontakt med förkylda personer.
  • Välj aktiviteter där ni träffas utomhus.

En del barn blir allvarligt sjuka

Risken för att bli allvarligt sjuk av RS-virus är större om något av det här stämmer:

  • Barnet är under tre månader.
  • Barnet är yngre än ett år och föddes mer än fem veckor för tidigt.
  • Barnet har en sjukdom i till exempel hjärtat, lungorna eller nervsystemet.

Det är extra viktigt att skydda barn som riskerar att bli allvarligt sjuka.

Behandling

Barn som blir mycket sjuka kan behöva få vård på sjukhus. På sjukhuset får barnet hjälp att få i sig vätska och näring.

Barn som har svårt att andas får hjälp med det.

Läkemedel som hindrar viruset

Det finns ett läkemedel som hindrar viruset från att göra barnet mycket sjuk. Läkemedlet ges på sjukhus. Barn som riskerar att bli allvarligt sjuka av RS-virus kan behöva få det läkemedlet.

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan