Att ta hand om barn

Amning

Amning - svenska lättläst

Att amma ger barnet både mat, närhet och trygghet. Men det kan ta tid att få amningen att fungera. Det finns hjälp att få.

Här kan du läsa en längre version av texten.

Filmen visar hur du får ett bra amningsgrepp.

Bröstmjölk kan skydda mot sjukdomar

Bröstmjölk skyddar barnet mot vissa sjukdomar.

Amning kan också minska risken för plötslig spädbarnsdöd.

Bröstmjölksersättning kan ersätta bröstmjölk

En del kan inte amma eller vill inte amma. Då får barnet bröstmjölksersättning.

Den är gjord för att likna bröstmjölk så mycket som möjligt.

Till vilken ålder ska barnet amma?

De första sex månaderna ska barnet enbart få bröstmjölk eller bröstmjölksersättning.

Efter sex månader kan du börja ge barnet mindre mängder mat. Samtidigt fortsätter du att amma eller ge bröstmjölksersättning. Fortsätt med det tills barnet är minst ett år.

Att börja amma ett nyfött barn

När barnet är nyfött är det bra att hålla barnet hud mot hud.

Barnet kan själv börja söka efter bröstet. En del barn kan behöva lite hjälp.

Den första mjölken som kommer kallas för råmjölk. Den är extra nyttig.

Det kan ta tid att komma igång med amningen

Ibland kan det ta några dagar innan amningen kommer igång. Det kan också ta lite tid för barnet att lära sig suga på ett sätt som fungerar bra.

Barnet behöver få ett stort tag

Barnet behöver ha ett stort tag med munnen om både bröstvårtan och vårtgården. Vårtgården är området runt om bröstvårtan. Då kan barnet få i sig tillräckligt med mjölk. Det minskar också risken för att du ska få besvär när du ammar.

Så här märker du att barnet har ett stort tag:

  • Barnet har så mycket som möjligt av vårtgården i munnen.
  • Bröstvårtan ser likadan ut efter att barnet har ammat.
  • Barnets läppar är utvikta.

Du kan behöva mjölka ur för hand

Om amningen inte kommer igång kan du behöva handmjölka eller pumpa ur brösten med en bröstpump. Barnet kan också behöva få bröstmjölksersättning.

Personalen på BB visar dig hur du handmjölkar eller använder en bröstpump.

Du kan ge barnet mjölk eller bröstmjölksersättning med sked, kopp eller mugg.

Hur vet jag att barnet får i sig tillräckligt?

De flesta barn brukar visa när de är nöjda och inte vill ha mer.

Så här kan du märka att barnet får i sig tillräckligt med bröstmjölk:

  • Barnet är pigg.
  • Barnet vaknar av sig själv och vill suga på bröstet.
  • Barnet verkar nöjd efter amningen.
  • Barnet går upp i vikt. Vikten kontrolleras på BVC.
  • Barnet kissar så att du får byta blöja minst sex gånger per dag.
  • Barnets bajs ändrar färg från svart till gult under första veckan.

Råd och stöd

Det kan ta tid att få igång amningen och få den att fungera. Då är det bra med stöd, både från närstående och från vårdpersonal.

Den första veckan efter att barnet har fötts kan du kontakta BB.

Därefter kan du kontakta någon av dessa mottagningar:

Du kan få en tolk

Du kan få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska.

Ring och få råd på telefonnummer 1177

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk. Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.

Texten finns översatt - other languages

English – engelska

Pусский – ryska

Yкраїнська – ukrainska

لعربية - arabiska

Soomaali - somaliska

فارسى - persiska

ትግርኛ - tigrinska

Till toppen av sidan