Hemorrojder – Lättläst
Hemorrojder - andra språk - svenska lättlästHemorrojder är ett vanligt besvär som kan gå över inom några veckor. Det brukar blöda och svida runt ändtarmens öppning. Du kan göra mycket själv för att minska besvären.
När du har hemorrojder buktar slemhinnan i ändtarmen ut. Hemorrojderna kan sitta både innanför och utanför ändtarmens öppning.
Symtom
Det här är vanliga besvär om du har hemorrojder:
- Det blöder från ändtarmen när du går på toaletten.
- Det kliar och svider runt ändtarmens öppning.
- Det läcker bajs eller slem.
- Det gör ont när du bajsar.
- Du känner att något buktar ut vid ändtarmens öppning.
Vad kan jag göra själv?
Du kan själv lindra besvären med hemorrojder. Ibland försvinner symtomen efter några veckor.
Det är bra att röra på kroppen. Sitt inte för länge, ta pauser och stå upp. Undvik sådant som ökar trycket mot ändtarmen, som att cykla eller krysta hårt på toaletten.
Här följer några fler råd:
Undvik förstoppning
Förstoppning ökar besvären med hemorrojder. Undvik förstoppning så här:
- Drick mycket vatten.
- Ät mat med mycket fibrer, som frukt och grönsaker.
- Undvik mat som vit pasta, vitt bröd och vitt ris.
Tvätta bara med vatten
Tvätta huden runt ändtarmens öppning med vatten. Använd inte tvål, det kan irritera huden. Tvätta dig morgon och kväll och efter varje toalettbesök.
Tryck försiktigt
Du kan pröva att försiktigt trycka tillbaka hemorrojderna. Det ska inte göra ont.
Läkemedel kan hjälpa
Det finns salvor som kan lindra besvären. Du kan köpa dem på ett apotek. Fråga personalen om råd.
När och var ska jag söka vård?
Många som har hemorrojder behöver inte söka vård. Men det är viktigt att du får hjälp om besvären inte går över.
Kontakta en vårdcentral om du har försökt lindra besvären utan att det blir bättre.
Om det är helg kan du vänta tills det blir vardag.
Om det är bråttom
Kontakta genast en vårdcentral om du blöder mycket eller har väldigt ont.
En del vårdcentraler har öppet på kvällar och helger. Om det är stängt eller de inte kan ta emot dig, sök vård på en akutmottagning.
Ring för att få råd
Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De kan berätta för dig var du kan söka vård, om det behövs.
Sjuksköterskorna pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.
Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.
Du kan få en tolk
Du kan få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska. Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök.
Behandling
Du kan få behandling hos läkare om du har stora besvär.
Läkaren kan till exempel skriva ut recept på läkemedel. Det kan vara en salva eller piller som du för in i ändtarmen.
Det går också att ta bort hemorrojderna med gummiband eller injektion.
Operation vid större besvär
Du kan behöva opereras om du har mycket stora besvär. Prata med din läkare.
Vad beror hemorrojder på
Hemorrojder beror på ökat tryck på blodkärlen. Det är extra vanligt när du är gravid, överviktig, förstoppad eller sitter stilla mycket.
Besvär under graviditet
Det är vanligt att få hemorrojder när du är gravid och efter förlossning.
När du är gravid ökar mängden blod i kroppen. Samtidigt växer livmodern och blodet får svårare att cirkulera. Då kan hemorrojder lättare bildas. Besvären brukar minska cirka en månad efter förlossningen.