Vård i Sverige om du kommer från ett annat land – Lättläst
Vård i Sverige om du kommer från ett annat land - svenska lättlästI Sverige har du alltid rätt till akut vård. Det gäller även om du kommer från ett annat land och blir sjuk när du är i Sverige. Hur mycket du får betala beror bland annat på vilket land du kommer ifrån. Ibland får man betala hela kostnaden själv.
Du kan läsa en längre version av texten här.
Du som är asylsökande eller inte har tillstånd att vara i Sverige kan läsa här.
Du har alltid rätt till akut vård
Du har alltid rätt till vård som du behöver omedelbart. Det är vård du behöver akut. Det kan till exempel vara om du får en allvarlig infektion eller bryter ett ben som måste gipsas.
Nödvändig vård
En annan typ av vård kallas nödvändig vård. Då ingår vård av till exempel sjukdomar som du har hela livet.
Du har rätt till nödvändig vård om du exempelvis är försäkrad i ett land som är med i EU. Att vara försäkrad i ett land innebär att du ingår i det landets socialförsäkringssystem.
Vad kostar vården?
Vad vården kostar beror på vilket land du är försäkrad i. Det är olika regler för olika länder.
De nordiska länderna
Du som är försäkrad i ett nordiskt land betalar lika mycket för vård som personer som är försäkrade i Sverige. De nordiska länderna är:
- Danmark
- Finland
- Norge
- Färöarna
- Grönland
- Island.
Du behöver visa ett id-kort och uppge din hemadress.
Europeiskt sjukförsäkringskort – EU-kortet
Du som är försäkrad i något av de här länderna betalar också lika mycket för vård som personer som är försäkrade i Sverige:
- ett EU-land
- Liechtenstein
- Schweiz.
Du behöver visa ett europeiskt sjukförsäkringskort. Det kallas också EU-kort.
På engelska heter kortet European Health Insurance Card, EHIC. Kortet beställer du i landet där du är försäkrad. Även barn ska ha ett EU-kort.
Ansöka om pengar i efterhand
Du kan också betala hela kostnaden för vården själv. Du kan sedan ansöka om pengar från ditt hemland.
Om du planerar att söka vård
När man reser till Sverige för att få vård som är planerad gäller andra regler.
Du som kommer från ett nordiskt land
Du som är försäkrad i ett nordiskt land behöver ett särskilt intyg. Då betalar du samma avgifter som personer som är försäkrade i Sverige.
Intyget kan du ansöka om från ditt lands motsvarighet till svenska Försäkringskassan.
En del kan behöva ansöka om pengar i efterhand
Du som är försäkrad i ett EU-land, Norge, Island eller Liechtenstein kan söka planerad vård i Sverige. Då betalar du först för vården, men kan sedan ansöka om pengar från ditt hemland.
Reglerna för hur mycket du kan få tillbaka skiljer sig åt mellan olika länder.
Du som kommer från ett land utanför EU eller EES
De flesta som kommer från ett land som inte tillhör EU, EES eller är Schweiz får betala hela kostnaden själv om de behöver vård i Sverige. Det gäller akut, nödvändig och planerad sjukvård. I EES ingår Norge, Island och Liechtenstein.
Sverige har avtal med vissa länder
Sverige har ett särskilt avtal om vård med några länder. Avtalet innebär att personer från länderna betalar lika mycket för viss vård som personer som är försäkrade i Sverige. Det gäller till exempel om du bryter ett ben som måste gipsas.
De länderna är:
- Australien
- Algeriet
- Israel
- Turkiet
- delstaten Québec i Kanada.
Tolkning till ditt språk
Du kan få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska. Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök.
Texten är översatt – other languages
Texten finns översatt till följande språk:
English – engelska
Устный перевод – ryska
Усний переклад – ukrainska