Graviditet

Abort – Lättläst

Abort - svenska lättläst

Abort betyder att avbryta en graviditet. Du som är gravid bestämmer själv om du vill göra abort. Det kallas för fri abort.

Rätten till abort finns beskriven i en särskild lag som heter abortlagen.

En längre version av texten kan du läsa här.

Boka en tid

Nedan innehåll gäller region Skåne
Slut på det regionala tillägget från region Skåne

Kontakta en abortmottagning om du funderar på abort.

Vårdpersonalen har tystnadsplikt. Det betyder att de inte får berätta för någon om ditt besök.

På abortmottagningen undersöker en barnmorska eller läkare hur länge du har varit gravid.

Ni pratar om vilket sätt att göra abort som är bäst för dig. Det finns medicinsk abort och kirurgisk abort. Medicinsk abort är det vanligaste sättet att göra abort.

Du får också hjälp med preventivmedel om det behövs.

Nedan innehåll gäller region Skåne

I Skåne får du vänta ungefär en vecka på första undersökningen.

På mottagningen får du också testa dig för sjukdomarna gonorré och klamydia. Sjukdomarna sprids genom sex.

Slut på det regionala tillägget från region Skåne

Så går en medicinsk abort till

Du kommer till abortmottagningen. Där får du en tablett som startar aborten. Sedan får du gå hem. Du får med dig fler läkemedel hem.

En eller ett par dagar efter den första tabletten är det dags att ta tabletterna som du har fått med dig. Efter några timmar börjar du blöda. Oftast kommer det också klumpar av blod. Graviditeten stöts ut med blodet.

En del kan i stället få komma tillbaka till abortmottagningen och avsluta aborten där. Det kan till exempel vara om du har varit gravid i mer än 10 veckor.

Nedan innehåll gäller region Skåne

Så gör du aborten hemma: 

  1. För in fyra tabletter i slidan med fingrarna. För in tabletterna så långt du kan.
  2. Ta de sista två tabletterna efter tre timmar. 
     
    För in tabletterna i slidan om du inte blöder än. 
     
    Lägg tabletterna under tungan i 20 minuter om du blöder. Skölj munnen med vatten efteråt och svälj resterna av tabletterna. 

 Tabletterna gör att du börjar blöda från slidan. Ibland kommer tabletterna ut med blodet. Ring mottagningen om du inte blöder efter tre dagar. 

Så mår du under aborten 

Du kan få feber och ont i huvudet. Du kan också må illa och kräkas. 

Besvären är ofarliga och går över efter några timmar. 

Du kan ta värktabletter om du har ont. Du får tabletter med dig hem från mottagningen.  

Du kan också använda en värmekudde eller duscha med varmt vatten.

Slut på det regionala tillägget från region Skåne
Nedan innehåll gäller region Skåne

Film: Så går en medicinsk abort till

Animerad film om hur en medicinsk abort går till. Filmen har undertext på svenska, engelska och arabiska. Välj språk i videospelaren.

Slut på det regionala tillägget från region Skåne

Så går en kirurgisk abort till

Nedan innehåll gäller region Skåne

Du kommer till abortmottagningen. Där får du tabletter som du ska ta hemma.

Lägg tabletterna under tungan en timme före aborten.

Slut på det regionala tillägget från region Skåne

Kirurgisk abort är en operation. Den görs på ett sjukhus.

Innan operationen kan du bli sövd, men det vanligaste är att man får bedövning och lugnande läkemedel. Operationen tar bara några minuter. 

Läkaren för in en slang i slidan till livmodern och fostret sugs ut.

När du har vaknat får du stanna en stund på sjukhuset, innan du åker hem.

Nedan innehåll gäller region Skåne

Du kan välja att också få ett preventivmedel insatt i kroppen. Preventivmedel skyddar mot en graviditet. 

Slut på det regionala tillägget från region Skåne
Nedan innehåll gäller region Skåne

Film: Så går en kirurgisk abort till

Animerad film om hur en kirurgisk abort går till. Filmen har undertext på svenska, engelska och arabiska. Välj språk i videospelaren.

Slut på det regionala tillägget från region Skåne

När går det att göra abort?

Du kan göra abort fram till och med den 18:e veckan i graviditeten.

När man räknar graviditetens veckor räknar man från senaste mensens första dag. Man räknar inte från dagen för befruktningen.

Abort efter vecka 18

Det kan gå att göra abort efter den 18:e veckan i graviditeten. Men då måste Socialstyrelsen ge tillstånd för aborten. En kurator på abortmottagningen hjälper dig att ansöka om aborten.

Så mår du efter aborten

Efter aborten kan det vara skönt att vila någon dag.

Det är vanligt att blöda efteråt och ha lite ont. I början är blödningen ungefär som en mens, eller lite mer. Efter några veckor slutar man blöda. Hur länge man blöder är olika.

En abort gör det inte svårare att bli gravid i framtiden. Den ökar inte heller risken för missfall i framtiden.

Nedan innehåll gäller region Skåne

Ibland får du med dig ett graviditetstest hem. Till exempel om du gjorde abort tidigt under graviditeten.

Barnmorskan berättar när du ska testa dig. Det brukar vara tre eller fyra veckor efter aborten.

Använd preventivmedel direkt efter aborten.

Slut på det regionala tillägget från region Skåne

Samtalsstöd före och efter abort

Det kan kännas bra att prata med någon. Både före aborten och efteråt.

Du kan boka en tid för samtalsstöd på abortmottagningen.

Nedan innehåll gäller region Skåne

Kontakta någon av de här mottagningarna: 

Abortmottagningar som ger samtalsstöd

Slut på det regionala tillägget från region Skåne

När och var ska jag söka vård?

Det finns en risk för infektion i livmodern efter en abort.

Sök vård om något av detta stämmer på dig:

  • Du får feber över 38 grader.
  • Du får ont i nedre delen av magen.
  • Du har flytningar som luktar illa.

Kontakta abortmottagningen där du gjorde aborten. Om de inte kan ta emot dig, sök vård på en akutmottagning eller en gynekologisk akutmottagning.

Nedan innehåll gäller region Skåne

Du kan också blöda mycket efter aborten.  

Sök vård om allt det här stämmer för dig: 

  • Du blöder väldigt mycket. Du måste byta binda många gånger under en timme. 
  • Du känner dig yr. 
Slut på det regionala tillägget från region Skåne

Ring och få råd på telefonnummer 1177

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra.
De som svarar är sjuksköterskor. De pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.

Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.

Texten finns översatt - other languages

Texten finns översatt till följande språk:

لعربية – arabiska

English – engelska

فارسى – persiska

Pусский – ryska

Soomaali – somaliska

ትግርኛ – tigrinska

українська – ukrainska 

 

Mer innehåll på lättläst och andra språk

Lättläst svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lättläst svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan