Söka vård

Vårdgaranti – Lättläst

Vårdgaranti - svenska lättläst

Det finns en gräns för hur länge du ska behöva vänta på att få vård. Du ska få den vård som vårdpersonalen bedömer att du ska få inom en viss tid. Det kallas vårdgaranti.

Så fungerar vårdgarantin

Det här är dina rättigheter enligt vårdgarantin:

Kontakt med vårdcentralen samma dag

Du ska få kontakt med den vårdcentral som du har valt att tillhöra samma dag som du söker vård. Att välja en vårdcentral kallas att vara listad på en vårdcentral.

Du kan till exempel ringa eller besöka vårdcentralen. Många mottagningar erbjuder också videosamtal. 

Bedömning av ditt behov av vård inom tre dagar

Personalen på vårdcentralen bestämmer om du ska få vård. Det ska ske inom tre dagar.

Beslutet kan tas av till exempel en läkare, sjuksköterska eller fysioterapeut.

Besök på en specialistmottagning inom 90 dagar

Ibland kan du behöva vård på en specialistmottagning. Personalen på vårdcentralen skickar då en remiss dit. Remissen innehåller information om dina besvär.

Du ska få en tid inom 90 dagar om specialistmottagningen bestämmer att du ska få specialistvård. Det gäller även om du söker själv, utan remiss från en läkare.

Behandling börjar inom 90 dagar

Du ska få behandling inom 90 dagar. Läkaren på specialistmottagningen beslutar om du ska få en behandling. Det kan till exempel vara en operation.  

En del regioner har kortare tider för att få vård.

Person pratar med vårdpersonal på en vårdmottagning. Fotografi.
Du ska få information om vårdgarantin. Det är viktigt att du förstår hur dina val påverkar hur länge du får vänta på vård.

Om du inte får vård inom vårdgarantin

Om vårdcentralen inte kan erbjuda dig vård enligt vårdgarantin kan du välja att lista dig på en annan vårdcentral. Du kan byta vårdcentral högst två gånger på ett år.

Vård på specialistmottagning

I regionerna finns personer som kan svara på frågor om vårdgarantin. De kan till exempel heta vårdlotsar. Om du har väntat för länge på vård kan en vårdlots hjälpa dig att komma till en annan specialistmottagning. Den kan finnas i en annan region än din egen.

Du kan inte själv välja specialistmottagning om du vill använda dig av vårdgarantin.

Du kan tacka nej till vård på en annan specialistmottagning. Då gäller inte vårdgarantin och du kan få vänta längre på vård.

Om du ångrar att du tackade nej

Kontakta specialistmottagningen där du blev erbjuden vård om du ångrar att du tackade nej.

Vårdgarantin börjar räknas på nytt från det datum du meddelade att du ändrade dig.

Om du söker vård i en annan region

Skatteverket registrerar var du bor någonstans. Det kallas att vara folkbokförd. Vårdgarantin gäller bara där du är folkbokförd. Det är inte säkert att du får vård inom någon bestämd tid om du söker vård i en annan region.

Det är ditt behov av vård som avgör hur fort du får vård. Den som har störst behov får vård först. Det gäller oavsett var personen är folkbokförd.

Nedan innehåll gäller region Kalmar län

Information om din rätt till vårdgaranti

Om en mottagning inte kan ge dig vård i tid ska du få besked om det. Du får då information om vårdgarantin. Informationen får du på 1177.se eller i ett brev.

Det är bra om du svarar ja eller nej på erbjudandet så snart du kan.

Om du tackar ja

Region Kalmar län försöker hitta en annan vårdgivare som kan ta emot dig inom tidsgränsen. Först söker man i Kalmar län, sedan i andra regioner.

Om du tackar nej

Du står kvar i samma kö som tidigare. Regionen letar då inte efter någon annan vårdgivare åt dig.

Möjlighet att få vård på annan plats

Var du kan få vård beror på flera saker, till exempel ditt vårdbehov och hur lång kö det är.

När en ny vårdgivare hittas

Du får veta vilken vårdgivare som kan ta emot dig och var den finns i landet.
Tackar du ja skickas en remiss till den nya vårdgivaren. De bedömer om de kan hjälpa dig. Om de kan det får du en kallelse.

Tackar du nej står du kvar i kön, och regionen söker inte fler alternativ.

Om ingen vårdgivare kan ta emot dig i tid

Du får information om det. Du står då kvar i kön i Region Kalmar län.

Slut på det regionala tillägget från region Kalmar län
Nedan innehåll gäller region Kalmar län

Ersättning för resa och boende

Om du behöver åka till en annan region för vård kan du få ersättning för resor. Om du behöver boende kan regionens kundtjänst hjälpa dig att boka. Den mottagning som skickat remissen måste godkänna boendet i förväg. Då behöver du inte betala något.

Spara alla intyg och kvitton från vårdbesöket, resor och boende. Skicka dem till:
Sjukreseenheten
Box 54
579 22 Högsby

Ersättning för resor

  • Kollektivtrafik (buss/tåg): Du får full ersättning. Spara biljetter och intyg.
  • Egen bil: Du får 25 kronor per mil. 155 kronor dras av per resa (dit eller hem). Skriv hur många kilometer du kört på intyget eller kvittot från vårdgivaren.
  • Andra sätt att resa: Kontakta Kalmar länstrafiks beställningscentral.

Kontaktuppgifter för resor och boende 

  • Kalmar länstrafiks beställningscentral: 010-357 50 50, vardagar 08.00–17.00
  • Boka boende: patienthotell@regionkalmar.se eller 010-358 42 22, vardagar 08.00–16.00, knappval 5.

Undvik att skicka personuppgifter i mejl.

Patientavgift

Du betalar den patientavgift som gäller hos den vårdgivare du besöker. Avgiften räknas in i ditt högkostnadsskydd.

Högkostnadsskydd

Ditt högkostnadsskydd gäller i hela Sverige. Du måste ta med ett frikortsintyg, eftersom vårdgivare i andra regioner inte kan se ditt frikort.

För att få intyget kan du kontakta faktura- och frikortsservice:
010-358 42 22, knappval 2 eller mejla: fakturaservice@regionkalmar.se.

Du kan också kontakta din hälsocentral eller den mottagning som skickade remissen.

Slut på det regionala tillägget från region Kalmar län

Du ska få information om vårdgarantin

Fråga om vårdgarantin på mottagningen där du väntar på att få vård. Du ska få information om hur vårdgarantin fungerar. Det är viktigt att du förstår hur dina val påverkar hur länge du får vänta på vård.

Mer innehåll på lättläst och andra språk

Lättläst svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lättläst svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan