Covid-19 – Lättläst
Om Covid-19 - svenska lättlästCovid-19 är en sjukdom som beror på ett virus. Du kan få hosta, feber eller ont i halsen. De flesta blir bara lite sjuka, men några behöver vård på sjukhus
Välj region högst upp på sidan för att få mer information om vad som gäller där du är.
Symtom på covid-19
Det här är vanliga symtom på covid-19:
- snuva och täppt näsa
- feber
- ont i halsen
- ont i huvudet
- förändrad lukt och smak
- hosta
- svårt att andas
- ont i kroppen.
De flesta är sjuka i ungefär en vecka. En del har besvär och känner sig trötta en längre tid. Då kan det ta flera veckor eller ännu längre att må som vanligt igen.
Ovanligt att bli allvarligt sjuk
Det är ovanligt att bli allvarligt sjuk och att behöva vård på sjukhus. Men några blir så sjuka. Till exempel om man är ovaccinerad fast man rekommenderas vaccination.
Läs mer på sidan Vaccination mot covid-19. Där kan du se vem som rekommenderas att vaccinera sig för att minska risken att bli svårt sjuk.
När och var ska jag söka vård?
De flesta behöver inte söka vård. Sjukdomen brukar gå över av sig själv.
Om det är bråttom
Kontakta genast en vårdcentral om något av det här stämmer:
- Du blir plötsligt mycket sjukare.
- Du har svårt att andas även när du vilar.
En del vårdcentraler har öppet kvällar och helger.
Sök vård på en akutmottagning om vårdcentralen är stängd eller inte kan ta emot dig.
Ring och få råd på telefonnummer 1177
Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor och pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.
Ring +46 771-11 77 00 om du ringer från en telefon som har ett utländskt nummer.
Vad kan jag göra själv?
Här är tips på vad du kan göra för att må bättre:
- Vila och ta det lugnt. Men du behöver inte ligga ner hela tiden.
- Drick mer än vanligt.
- Ligg med huvudet högt.
- Prova näsdroppar eller nässprej om du är täppt i näsan.
- Drick kall eller varm dryck om du har ont i halsen. Du kan också prova halstabletter.
Du kan använda läkemedel med paracetamol om du har hög feber.
Ring telefonnummer 1177 eller en vårdcentral innan du ger något läkemedel till barn som är yngre än sex månader.
Du kan minska risken för covid-19
Så här kan du minska risken för att få covid-19:
- Tvätta händerna ofta.
- Peta dig inte i onödan i ögonen, näsan eller munnen.
- Håll avstånd till personer som är sjuka.
- Vaccinera dig mot covid-19, om du rekommenderas att få vaccinet.
Du kan få covid-19 även om du vaccinerar dig. Men det minskar risken mycket att bli svårt sjuk.
Så här kan du minska risken för att smitta andra:
- Hosta eller nys i armvecket.