Mens efter du har fött barn
Mens efter du har fött barn - svenska lättlästDet är olika när mensen kommer tillbaka efter att man har fött barn. Du kan bli gravid innan mensen har kommit tillbaka.
Första tiden efter förlossningen är blodet inte mens
Den första tiden efter en förlossning kommer det blod ur slidan. Det är inte mens.
Hur lång tid tar det innan mensen kommer tillbaka?
Det är olika hur lång tid det tar att få tillbaka mensen.
Om du inte ammar brukar mensen komma tillbaka inom sex till åtta veckor.
Ammar du tar det oftast längre tid. Men de flesta som ammar brukar få tillbaka mensen inom sex månader.
För en del kan det ta upp till ett år innan mensen kommer tillbaka.
Så kan mensen vara
Det är vanligt att få mer mens eller mindre mens, jämfört med hur det var innan du blev gravid. Det är också vanligt att få mer eller mindre ont.
Du kan bli gravid innan mensen har kommit tillbaka
Du kan bli gravid även om mensen inte har kommit tillbaka.
Innan den första mensen får du en ägglossning. Det innebär att du kan bli gravid då.
Preventivmedel för att inte bli gravid
Använd preventivmedel om du inte vill bli gravid.
Alla som har fött barn får tid för besök hos en barnmorska efter att barnet är fött. Då kan ni prata om preventivmedel om du vill.
Flytningar – en vätska från slidan
Flytningar är en slemmig vätska från slidan. Den kan vara vitaktig eller genomskinlig.
Flytningar är naturligt. Det är vanligt att ha flytningar varje dag.
För en del kan flytningarna vara mer och tjockare jämfört med innan graviditeten.
När och var ska jag söka vård?
Sök vård om du inte har fått tillbaka mensen ett år efter förlossningen.
Kontakta en barnmorskemottagning eller en gynekolog.
Kontakta en barnmorskemottagning om dina flytningar luktar mycket illa eller om det kliar mycket i underlivet. Det kan vara tecken på en infektion.
Ring och få råd på telefonnummer 1177
Du kan ringa telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De kan berätta för dig var du kan söka vård, om det behövs.
Sjuksköterskorna pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.
Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.
Du kan få tolk
Du kan få hjälp av en tolk under dina besök i sjukvården om du inte pratar svenska. Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök.