Kok­rekommenda­tion i Visby med omnejd
Innehållet gäller Gotland

På grund av förhöjda nivåer av organismer i dricksvattnet inför Region Gotland en kokrekommendation för boende i Visbyområdet. Detta gäller de som har kommunalt dricksvatten i: Brissund, Själsö, Väskinde, Visby, Vibble och Västerhejde. Läs mer på Gotland.se

Förlossning

Besök på barnmorskemottagningen efter du har fött barn

Besök på barnmorskemottagningen efter du har fött barn - svenska lättläst

Efter att du har fött barn är det viktigt att besöka barnmorskan på barnmorskemottagningen. Ni pratar om hur förlossningen och tiden efter har varit. Du blir undersökt och kan ställa frågor.

Besöket görs för att barnmorskan ska veta hur du mår och om din kropp läker som den ska.

Det är frivilligt att gå på besöket.

Du kan ha med dig barnet om du vill.

Olika hur besöket bokas in

Det är olika hur besöket bokas in. I en del regioner ringer barnmorskan upp dig för att bestämma en tid. I andra regioner får du själv ringa och bestämma en tid.

När är besöket på barnmorskemottagningen?

Besöket sker inom 16 veckor efter förlossningen. Du bestämmer själv när det passar att komma. Om du vill kan du komma efter någon eller några veckor.

Du kan gå på ett eller två besök. Du kan även få komma på fler besök om du vill.

Det är vanligt att besöka samma barnmorska efter förlossningen som du besökte under graviditeten. Men du kan gå till någon annan om du vill.

Vad händer på besöket?

Du kan fråga om det du undrar om.

Ni pratar bland annat om detta:

  • Hur du mår i kroppen och hur du mår psykiskt.
  • Din förlossning och hur du tyckte att den var. Ni läser din journal från förlossningen. Där står det vilket vård du fick och hur du födde barnet.
  • Amning och matning av barnet.
  • Hur du tycker det är att vara förälder.
  • Hur det är att ha fler barn, om du har barn sedan tidigare.
  • Sex och preventivmedel.
  • Relationer.

Olika mätningar

På besöket brukar barnmorskan mäta ditt blodtryck och ta ett blodprov. Du får också väga dig.

Undersökning i och runt slidan

Barnmorskan undersöker dig i och runt slidan. Du får ligga på rygg i en stol som har stöd för dina ben. Benen är isär och du är naken på underkroppen.

Barnmorskan undersöker bland annat detta:

  • Om du har bristningar i slidan efter förlossningen.
  • Hur musklerna i och runt slidan och ändtarmen fungerar.

Om du har gjort kejsarsnitt

Barnmorskan undersöker såret genom att titta och känna.

Om du behöver stöd

Barnmorskan hjälper dig att få träffa en läkare, om du behöver det.

Du kan ibland behöva få vård hos en annan vårdgivare. Det kan till exempel vara hos en fysioterapeut eller en psykolog.
Barnmorskan hjälper dig att få en tid för ett besök.

Du kan få tolk

Du kan få hjälp av en tolk under dina besök i sjukvården om du inte pratar svenska. Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök.

Texten finns översatt – other languages

Texten finns översatt till följande språk:

لعربية – arabiska

English – engelska

فارسى - persiska

Soomaali – somaliska

ትግርኛ – tigrinska

Mer innehåll på lättläst och andra språk

Lättläst svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lättläst svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan