Förlossning

Att lämna sjukhuset och första tiden efter en förlossning

Att lämna sjukhuset och första tiden efter en förlossning - svenska lättläst

Det är olika hur länge man stannar på sjukhuset efter förlossningen. Det beror på vilken vård och hjälp du och barnet behöver. Även om du har åkt hem med barnet kan du kontakta sjukhuset om du behöver.

Ni kan gå hem tidigast efter sex timmar

Hur länge ni stannar kvar på sjukhuset beror på hur du och barnet mår. Det beror också på hur mycket stöd du och barnet behöver.

Du behöver alltid stanna minst sex timmar på sjukhuset efter att barnet föddes. Det är för att vårdpersonalen ska se att du och barnet mår bra.

En del behöver stanna några dagar.

Om ni går hem tidigt

Det är vanligare att lämna sjukhuset tidigt om du har fött barn förut.

Ni kan behöva komma tillbaka för undersökningar om ni har gått hem tidigt.

Innan ni lämnar sjukhuset

Innan ni lämnar sjukhuset tar personalen reda hur det går med matningen av barnet. Det kan vara hur det går att amma eller hur det går att att ge bröstmjölksersättning.

Du får hjälp och stöd av personalen om du behöver.

Barnet undersöks innan ni går hem

Barnet undersöks av en barnläkare innan ni går hem.

Kontakta BVC när ni har kommit hem

Kontakta barnavårdscentralen, BVC, när du har kommit hem.

På BVC kan du fråga om allt du vill veta om barn. Det kan till exempel vara hur man sköter ett barn och hur det är att vara förälder. Sjuksköterskan på BVC undersöker hur barnet mår och utvecklas.

Här kan du hitta barnavårdscentraler.

Undersökningar efter ni har kommit hem

När ni har kommit hem undersöks barnet på BVC.

Du blir undersökt

Alla som har fött barn får tid för besök hos en barnmorska efter att barnet är fött. Vid besöket blir du undersökt i och kring slidan.

En del kan också behöva undersökas tidigare. Det kan till exempel vara om du fick några skador i samband med förlossningen.

Du kan få hjälp med matningen av barnet

Du kan få hjälp med matningen av barnet på sjukhuset där du födda barnet, på BVC eller på en barnmorskemottagning. De hjälper dig med amningen eller med matningen med flaska.

När och var ska jag söka vård?

Kontakta vården om något av följande stämmer:

  • Barnet är sjuk.
  • Du får besvär efter förlossningen.
  • Du är orolig för hur barnet mår.

Söka vård de första sju dagarna efter förlossningen

Sök vård om du eller barnet behöver vård de första sju dagarna efter förlossningen.
Kontakta förlossningsavdelningen eller sjukhuset där barnet föddes. De har öppet dygnet runt.

Söka vård efter sju dagar

Du kan kontakta någon av dessa om du eller barnet behöver vård:

Om det är bråttom

Sök vård på en akutmottagning.

Ring och få råd på telefonnummer 1177

Du kan ringa telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De kan berätta för dig var du kan söka vård, om det behövs.

Sjuksköterskorna pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.

Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.

Texten finns översatt – other languages

Texten finns översatt till följande språk:

لعربية – arabiska

English – engelska

فارسی – persiska

Soomaali – somaliska

 

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan