Så köper du läkemedel i Sverige
Många vanliga läkemedel kan du köpa utan recept. Du kan handla dem på ett apotek, butik eller godkända webbplatser. För andra läkemedel behövs ett recept. De kallas för receptbelagda. Då behöver du först kontakta vården.
Det är viktigt att du vet hur du ska ta dina läkemedel. Kontakta vårdpersonalen om du har frågor om dina läkemedel. Du kan också fråga på ett apotek.
Olika typer av läkemedel
Det finns olika sorters läkemedel. Vissa läkemedel behöver du inget recept för att köpa. Det kan till exempel vara läkemedel mot hosta, ont i halsen eller läkemedel mot värk eller feber. Det kallas egenvård. Den andra sortens läkemedel ingår som en del i en behandling. Då behöver du ett recept.
När du är hos läkaren
Innan en läkare eller annan vårdpersonal skriver ut ett recept behöver du berätta vilka andra läkemedel du använder. Det är viktigt för att du ska få rätt läkemedel i rätt dos.
Här kan du läsa mer i texten: Så fungerar vården i Sverige.
Var köper jag läkemedel?
Du kan köpa läkemedel på ett apotek eller i en affär.
Köpa på apotek
På ett apotek kan du köpa läkemedel för egenvård och läkemedel på recept. Det är bara apotek och deras webbplatser som får sälja läkemedel som du får på recept.
När du handlar på ett apoteks webbplats skickas läkemedlen hem till dig eller till apoteket. Vissa apotek kan också leverera läkemedel till dig.
All personal på apoteket har tystnadsplikt. Det betyder att personalen inte får berätta något om dig för någon annan.
För att få köpa vissa läkemedel på apotek måste du vara minst 18 år gammal.
Köpa i mataffär eller på bensinstation
Du kan köpa många läkemedel för egenvård i en mataffär eller på en bensinstation.
För att få köpa läkemedel i en affär eller på en bensinstation måste du vara minst 18 år gammal.
Om du har frågor
På alla apotek finns utbildad personal. De kan svara på frågor om läkemedel.
Du kan även ringa Läkemedelsupplysningen som har öppet helgfria vardagar mellan klockan 08.00 och 17.00. Telefonnumret är 0771-46 70 10. De pratar svenska eller engelska.
Vad kostar läkemedel på recept?
Du som bor i Sverige har ett så kallat högkostnadsskydd. Du betalar endast upp till viss summa varje år för dina läkemedel på recept. Barn under 18 år behöver oftast inte betala för läkemedel på recept.
Det gäller också för barn som söker asyl eller som inte har tillstånd att vara i Sverige.
För dig som är vuxen och söker asyl eller saknar tillstånd får du betala en mindre avgift för läkemedel som du fått recept på.
LMA-kort om du är asylsökande
Du får ett särskilt kort av Migrationsverket när du söker asyl. Det kallas för ett LMA-kort. Det gäller både barn och vuxna. När du visar kortet kan du få köpa vissa läkemedel på recept billigare.
Vad ska jag som kommer från Ukraina göra?
Registrera dig hos Migrationsverket om du kommer från Ukraina.
Visa UT- kortet när du besöker ett apotek
Du får ett kort när du registrerar dig hos Migrationsverket. Det kallas för ett UT-kort. Det gäller både barn och vuxna. När du visar kortet kan du få köpa vissa läkemedel på recept billigare.
Du som inte är registrerad hos Migrationsverket
Du som inte är registrerad hos Migrationsverket får betala hela kostnaden för läkemedel.
Tolkning till ditt språk
Du kan få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska. Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök hos sjukvården.
Texten finns översatt – other languages
Texten finns översatt till följande språk:
English – Engelska
русский – Ryska
Українська - Ukrainska