Hiv och aids
Hiv och aids - svenska lättlästHiv är ett virus som kan spridas mellan människor och orsaka en infektion. Då kan du få andra sjukdomar som kallas aids. Det finns behandling mot hiv och aids.
Du som har hiv men får hivbehandling smittar inte andra.
Hiv är en förkortning för humant immunbristvirus.
En längre version av texten kan du läsa här.
Symtom
Det vanligaste är att inte få några symtom om man får hiv.
Symtom som kan komma tidigt
En del symtom kan komma två till tre veckor efter att man har blivit smittad.
Det här är exempel på sådana symtom:
- feber
- ont i halsen
- svullna och ömma lymfkörtlar.
Symtom som kan komma sent
Ibland kan det ta flera år innan man får symtom efter att man har blivit smittad.
Det här är exempel på sådana symtom:
- trötthet
- svettningar på natten
- bältros.
När och var ska jag söka vård?
Kontakta en vårdcentral, en hudmottagning eller en mottagning för sexuell hälsa om du misstänker att du kan ha fått hiv.
Du som är under 25 år kan oftast kontakta en ungdomsmottagning.
Det är alltid gratis att testa sig för hiv på alla mottagningar.
Ring och få råd på telefonnummer 1177
Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk. Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.
Om det är bråttom
Du som vet säkert att du kan ha utsatts för smitta ska genast kontakta en infektionsmottagning på ett sjukhus. Det kan till exempel vara om kondomen gick sönder när du hade sex med någon som har hiv, men som inte behandlas för det.
Kontakta en jouröppen mottagning eller en akutmottagning om infektionsmottagningen är stängd.
Hur kan jag minska risken för att få hiv och aids?
Så här kan du skydda dig mot hivinfektion:
- Använd kondom om du har slidsamlag, analsamlag eller munsex med någon som har en penis.
- Sätt en kondom på sexleksaker du för in i munnen, slidan eller ändtarmen om du använder dem tillsammans med någon annan.
- Dela inte sprutor med någon annan.
Så överförs hiv
Du kan få hiv genom blod, sperma eller sekret från slidan.
Så kan barn smittas
Ett barn kan få hiv på olika sätt:
- Barnet får hiv av sin mamma under graviditeten.
- Barnet får hiv vid förlossningen.
- Barnet får hiv genom bröstmjölken.
Risken är mycket liten om mamman använder läkemedel mot hiv.
Hur överförs inte hiv?
Du får inte hiv om du har sex med en person som har hiv men får behandling mot hiv.
Du kan inte få hiv genom att krama eller kyssa någon.
Hiv sprids inte heller genom att du använder samma handduk eller kaffemugg som någon annan.
Att få besked
Det kan kännas svårt att få veta att du har hiv. Därför kan det kan vara bra att ha med en närstående vid de första besöken.
Behandling
Det finns inget sätt att helt bli av med hiv. Men det finns läkemedel som minskar viruset i kroppen. Behandlingen förhindrar också att du får aids.
Barn med hiv
Alla barn med hiv i Sverige får behandling med läkemedel.
Barn med hiv kan göra samma saker som andra barn, till exempel gå i skolan och leka.
Smittskyddslagen
Enligt smittskyddslagen ska du berätta att du har hiv för den du ska ha sex med. Det kallas informationsplikt. Din läkare kan ta bort informationsplikten om behandlingen fungerar bra.
Texten finns översatt – other languages
Texten finns översatt till följande språk:
Pусский – ryska
Українська – ukrainska
English – engelska