Hjälp oss att bli bättre!

Delta gärna i vår webbundersökning och berätta vad du tycker om 1177.se. Undersökningen tar några minuter att göra och svaren är anonyma.

Du hittar undersökningen här.
Vården i Kronoberg

Bra att veta när du besöker en akutmottagning

Innehållet gäller för Kronoberg

Jag upplever att ni hjälper andra patienter före mig

När du kommer till oss på akuten gör vi först en bedömning och prioritering utifrån dina symtom. Den som har störst behov av hjälp får hjälp först. Prioriteringen kan ändras när det kommer nya patienter till akuten.

Vilken läkare du ska träffa kan också spela roll för hur länge du behöver vänta eller vem som får hjälp först.

Det verkar lugnt, varför måste jag ändå vänta?

Vi försöker alltid hjälpa dig så fort vi kan. Även om det verkar lugnt där du är kan vi arbeta med patienter på en annan plats på akuten. Hos oss kan du få vänta på din tur i väntrum, undersökningsrum eller annan undersökningsplats. Vi har ett begränsat antal rum och undersökningsplatser inne på akuten.

Sitter du i väntrummet i Växjö kan du vända dig till undersköterska i receptionen om du undrar något.

Jag kom i ambulans, varför måste jag vänta?

Oavsett hur du kommer till akutmottagningen gör vi en bedömning och prioritering utifrån dina symtom. Du hamnar därefter i samma kö som andra patienter, även om du kommer till oss med ambulans.

Jag har remiss, varför måste jag vänta?

Oavsett om du kommer till akuten själv eller via en remiss gör vi alltid en bedömning och prioritering utifrån dina symtom. Du hamnar därefter i samma kö som andra patienter. En remiss från din vårdcentral innebär att läkare bedömt att du behöver vidare undersökning hos oss.

Får jag ha med mig någon under mitt besök på akutmottagningen?

Om du behöver stöd under ditt besök hos oss får du ha med dig en anhörig eller annan närstående. Har du flera som vill besöka dig under tiden du är här får de turas om att besöka dig.

Jag orkar inte vänta längre, jag vill gå hem

Om du väljer att gå hem på eget initiativ önskar vi att du säger till oss så att vi inte letar efter dig. Om går hem på eget initiativ är det ditt ansvar och om du söker vård igen vid ett annat tillfälle registreras ett nytt besök. En ny bedömning och prioritering utifrån dina symtom görs.

Hur får jag hjälp om jag behöver det? Kan jag bara ta tag i någon?

Vi vill att du i första hand kontaktar personalen genom att trycka på signalknappen – så kommer vi till dig så snart vi kan. Vi vill helst att du håller dig kring anvisad plats och undviker att gå runt. Vi behöver ha korridorer fria så personalen kan röra sig fritt och så vi kan transportera svårt sjuka patienter snabbt om det behövs.

Jag mår sämre nu än när jag kom, vad gör jag?

Om du känner sig sämre ska du säga till oss direkt. Detta gäller till exempel akut tilltagande bröstsmärta, plötslig kraftig huvudvärk, plötsligt illamående etc. Vi ber dig att ringa på signalknappen så kommer vi till dig.

Jag sitter fast med sladdar till en skärm, varför?

Det innebär att du är uppkopplad till vår övervakningsutrustning. Siffrorna på skärmen ger oss information om ditt tillstånd. På så sätt kan vi hålla koll på blodtryck, puls, hjärtrytmslag och syresättning under tiden du är hos oss.

Vi ser alla mätvärden vid vår arbetsstation och har koll på de även om du ligger på ett undersökningsrum eller annan undersökningsplats.

Behöver du komma loss från övervakningen för att exempelvis gå på toalett, ta kontakt med personal genom att ringa på signalknapp.

Varför har jag inte fått mina mediciner jag brukar ta varje dag?

På akuten prioriteras främst de läkemedel som behövs för ditt akuta sjukdomstillstånd som du inte bedöms kunna vara utan. Övriga läkemedel kan vi oftast inte prioritera men fråga oss om du undrar något.

Jag är hungrig!

Ta alltid kontakt med personalen för att ta reda på om du får äta. Kontakta personal genom att trycka på signalknappen. Ibland rekommenderar vi att du inte äter eller dricker då det kan fördröja din behandling eller förvärra ditt tillstånd. Detta gäller särskilt om du är hos oss på grund av buksmärta men även vissa andra tillstånd.

Köpa mat

Växjö sjukhus

Ljungby sjukhus

  • Ljungrättens kiosk, café och restaurang finns i sjukhusets entréplan. 
    Öppet vardagar dagtid.

Jag behöver gå på toaletten, var finns den?

Toaletter finns på flera ställen på akutmottagningen, se skyltning i taket för att hitta närmaste toalett.

Har du buksmärta eller feber vill vi att du lämnar ett urinprov. Kontakta i så fall personal innan du går på toaletten. Du får då en urinmugg med ditt namn på. Provet lämnar du i en lucka på en särskild toalett.

Jag behöver ringa, kan jag låna en telefon? Hur kan jag ladda min egen telefon?

Det finns telefon du kan låna av oss om du behöver.

Växjö: Vi har begränsat med mobilladdare att låna ut. Har du egen laddare med dig passa gärna på att ladda din mobil medan du väntar.

Ljungby: I väntrummet finns laddpuckar att ladda din mobil. Det finns också laddare till utlåning. Har du egen laddare med dig passa gärna på att ladda din mobil medan du väntar.

Jag ska röntgas och har väntat jättelänge, varför dröjer det?

Röntgenavdelningen har sin egen prioriteringslista och behöver precis som vi på akuten prioritera sina undersökningar. De tar emot både akuta och bokade patienter. Akutmottagningen kan tyvärr inte se när det är din tur att röntgas. Vi säger till eller hämtar dig när det är dags.

Jag lämnade prover för flera timmar sedan och det skulle gå snabbare att analysera, varför dröjer det?

Hur lång tid det tar att analysera ett prov kan variera. Det beror på vilken typ av analys som ska göras och hur belastningen på laboratoriet ser ut. När provsvar finns ser personalen det och agerar olika snabbt beroende på vad provsvaret visar. Om provsvar inte kräver direkt åtgärd får du vänta på besked till läkaren bedömt det.

Jag har inga hygienartiklar eller ombyte med mig och nu ska jag läggas in, vad ska jag göra?

Skulle du behöva stanna på sjukhuset så finns det hygienartiklar och kläder på respektive vårdavdelning. Önskar du något hemifrån ber vi dig kontakta en anhörig eller närstående som kan lämna detta. 

Jag kan inte jobba på grund av mitt tillstånd, hur gör jag för att få en sjukskrivning?

De allra flesta kan vara hemma sju dagar utan att behöva lämna in sjukskrivning till arbetsgivaren. Behöver du vara hemma mer än sju dagar kan du prata med läkaren här på akuten, eller kontakta din vårdcentral.

Kan jag få en sjukresa hem efter mitt besök?

För att du ska ha rätt till sjukresa ska du vara 85 år eller äldre. Det kan också finnas medicinska skäl som gör att du har rätt till sjukresa. Det är akutmottagningens personal som avgör detta. Även om du har fått sjukresa till akutmottagningen kan du bli nekad detta när du ska åka hem.

Har du andra frågor som inte är med här?

Skicka ett mejl till kommunikationsavdelningen@kronoberg.se
Frågan får inte vara personlig. 

Till toppen av sidan