Hjälp oss att bli bättre!

Delta gärna i vår webbundersökning och berätta vad du tycker om 1177.se. Undersökningen tar några minuter att göra och svaren är anonyma.

Du hittar undersökningen här.
Vården i Kronoberg

Bra att veta när du besöker en akutmottagning

Innehållet gäller Kronoberg

Jag upplever att ni hjälper andra patienter före mig

Det första vi gör när du kommer till akuten är att göra en bedömning (triagering) av ditt tillstånd och behov av hjälp i förhållande till andra patienter. Denna prioritering kan ändras allteftersom nya patienter kommer in på akuten.

Vi har inte glömt bort dig!

Det verkar lugnt, varför måste jag ändå vänta?

Väntrummet kan verka lugnt, men patienter i ambulans kommer direkt in på akutmottagningen och det ser inte du i väntrummet. Vi har också patienter som vistas i rum eller på övervakningsplatser, dessa syns inte heller från väntrummet. Det kan också vara så att vissa patienter kräver extra mycket resurser.

Vi har ett begränsat antal rum och väntplatser inne på akutmottagningen. Sitter du i väntrummet efter att du har fått träffa en sjuksköterska har bedömningen gjorts att du är tillräckligt stabil att vänta i väntrummet. Vår receptionist finns alltid tillgänglig vid frågor och håller koll på dig under din väntetid.

Jag behöver gå på toaletten, var finns den?

Toaletter finns på flera ställen på akutmottagningen, se skyltning i taket.

Har du buksmärta eller feber vill vi gärna att du lämnar ett urinprov. Kontakta därför personalen innan du går på toaletten så får du en urinmugg med ditt namn på. Provet lämnar du i luckan i väggen inne på toaletten, eller på golvet om ingen lucka finns, så hämtar personalen den där för analys.  När du är klar trycker du på den röda larmknappen. 

Jag behöver ringa, kan jag låna en telefon? Hur kan jag ladda min egen telefon?

Har du med dig laddare är du välkommen att använda något av våra eluttag. Kan du ordna så att en närstående kommer med en laddsladd till dig är det bra. Har du ingen egen telefon eller ingen mobiltäckning så kan du låna telefon av oss för att ringa.

Jag mår sämre nu än när jag kom, vad gör jag?

Vi vill att du säger till direkt om du känner dig sämre så att vi kan göra en ny bedömning av dig. Detta gäller till exempel akut tilltagande bröstsmärta, plötslig kraftig huvudvärk, plötsligt illamående etc. Vi ber dig att ringa på larmknappen.

Jag vill gå hem, för jag orkar inte vänta längre

Om du väljer att gå hem är det på ditt eget ansvar. Vi önskar att du meddelar oss så att vi inte letar efter dig. Viktigt! Om du väljer att gå hem på eget ansvar och söker igen vid annat tillfälle registreras du på nytt och kommer att få vänta på läkarbedömning som vid första besöket. 

Får jag ha med anhörig under mitt besök på akutmottagningen?

Om du som patient behöver stöd på grund av ålder eller för att du har svårt att förmedla dig går det bra att ha med sig en anhörig. Har du flera som vill besöka dig under ditt vårdtillfälle får de turas om att besöka dig.

Jag har remiss, varför måste jag vänta?

En remiss innebär att vårdcentralen anser att du behöver bedömas här på akuten. Du kommer då bedömas i förhållande till andra patienter på akuten. 

Jag är hungrig!

Först behöver du kontrollera om du får äta och inte behöver fasta av medicinska skäl. Fråga personalen! Om du är på akuten på grund av buksmärta så vill vi generellt inte att du ska vare sig äta eller dricka (om inte personalen säger annorlunda), detta för att inte förvärra ditt tillstånd alternativt inte fördröja eventuell operation på grund av att du inte varit fastande. 

Kontakta personal genom att trycka på larmknappen.

Köpa mat

Centrallasarettet Växjö

Ljungby Lasarett

  • Ljungrättens kiosk, café och restaurang finns i sjukhusets entréplan. 
    Öppet vardagar dagtid.

Jag kom i ambulans, varför måste jag vänta?

Samtliga patienter, oavsett om de kom gåendes eller med ambulans, tas om hand efter den medicinska prioritering/bedömning som görs vid ankomst till akuten. Att du kom med ambulans betyder därför inte per automatik att du får snabbare hjälp än någon som tog taxi in.

Jag lämnade prover för 3 timmar sedan och det skulle bara ta 1,5 timme att analysera, varför dröjer det?

Tiden för analys kan variera beroende på belastningen på laboratoriet. Så fort provsvar finns så ser personalen det, så att de genast kan agera vid kraftigt avvikande svar. Om de inte ser något som måste åtgärdas akut så kommer du att få vänta på provsvar tills en läkare har möjlighet att hjälpa dig.

Jag ska röntgas och har väntat jättelänge, varför dröjer det?

Röntgenavdelningen hjälper patienter från hela sjukhuset och behöver precis som vi på akutmottagningen prioritera de patienterna med störst medicinskt behov. Vi på akuten kan inte se röntgens väntelista vilket betyder att vi tyvärr inte kan ge en dig en specifik tid för när det är din tur. 

Hur får jag hjälp om jag behöver det? Kan jag bara ta tag i någon?

Har du en larmknapp är det bästa om du använder den. Då kommer det personal som känner till dig och dina besvär. Gå helst inte runt och leta personal eller avbryt någon som är upptagen. För din integritet och allas säkerhet bör du stanna på den plats du fått förutom vid toalettbesök. Vi behöver ha korridorerna fria så vi kan transportera svårt sjuka patienter snabbt om det behövs. Kontakta personal genom att trycka på larmknappen.

Jag har inga hygienartiklar eller ombyte med mig och nu ska jag läggas in, vad ska jag göra?

Skulle du behöva stanna på sjukhuset så finns det hygienartiklar och kläder på respektive vårdavdelning. Önskar du något eget material, ber vi dig kontakta en anhörig som kan komma med detta. 

Jag sitter fast med sladdar till en skärm, vad betyder alla siffror på skärmen?

De olika siffrorna ger oss information om ditt tillstånd. Med hjälp av sladdarna kan vi hålla koll på eventuella förändringar av blodtryck, puls, hjärtslag och syresättning under tiden du är hos oss.

Dessa ser även personalen på expeditionen, vi har koll på dig även fast det inte kanske alltid känns så.

Jag sitter fast med massa sladdar men måste gå på toaletten, hur gör jag?

Ring på larmknappen som hänger i en förlängningssladd så kommer någon som kan hjälpa dig. Bedömer vi ditt tillstånd som stabilt kan vi hjälpa dig att tillfälligt koppla bort sladdarna. Gör i så fall samma sak när du kommer tillbaka så hjälper vi dig att koppla upp allting rätt igen. 

Kan jag få en sjukresa hem efter mitt besök?

För att vara berättigad sjukresa behöver du vara 85 år eller äldre. Du kan också vara beviljad sjukresa sedan tidigare och har då en remiss till sjukresor.

Jag kan inte jobba på grund av mitt tillstånd, hur gör jag för att få en sjukskrivning?

De allra flesta kan vara hemma 7 dagar utan att behöva lämna in sjukskrivning till arbetsgivaren. Behöver du vara hemma mer än 7 dagar så prata antingen med din läkare här på akuten, eller kontakta din vårdcentral.

Läkemedel

På akuten prioriteras endast de läkemedel som behövs för ditt akuta sjukdomstillstånd eller som du inte bedöms kunna vara utan.

Har du andra frågor som inte är med här?

Skicka ett mejl till kommunikationsavdelningen@kronoberg.se
Frågan får inte vara personlig. 

Till toppen av sidan