Hjälp oss att bli bättre!

Delta i vår webbundersökning och berätta vad du tycker om 1177.se. Undersökningen tar några minuter att genomföra och svaren är anonyma.

Tack för att du deltar!

Du hittar undersökningen här.
Beroende och skadligt bruk

Datorspelsberoende

Innehållet gäller Västra Götaland

Att spela datorspel är en vanlig hobby och upplevs av många som både roligt och socialt. Men för en del kan spelandet skapa problem i vardagen.

Vad är datorspelsberoende?

Att vara datorspelsberoende innebär att ha ett spelbeteende som har en negativ påverkan på familj, sociala relationer, arbete och studier eller andra viktiga områden i livet.

Den som spelar kan inte kontrollera omfattningen av sitt spelande, exempelvis hur ofta eller länge spelandet pågår. Spelandet prioriteras alltmer över andra intressen och spelandet fortsätter eller ökar trots att det lett till negativa konsekvenser. Normalt ska beteendet ha varit närvarande under minst tolv månader.

Orsaker till datorspelsberoende

Det finns flera orsaker till att en del personer blir beroende av datorspel. Personer med psykisk ohälsa, adhd eller autism kan ha en högre risk att bli beroende av datorspel. För en del personer kan spelandet bli ett sätt att hantera jobbiga och svåra känslor.

Själva spelen har ofta funktioner som gör det lätt att vilja fortsätta spela och det saknas naturliga slut i många spel. En del tycker om att spela i lag eller att umgås socialt i spelen, och det är också något som kan göra det svårare att minska speltiden. Utöver det kan man behöva spendera mycket tid i spelen för att behålla sin plats på en rankinglista.

Orsakerna till att man lägger mycket tid på datorspel, och att vissa utvecklar ett datorspelsberoende, kan alltså vara olika för olika personer.

Varningstecken

För de allra flesta är datorspelande som vilken hobby som helst. Det är viktigt att inte stirra sig blind på hur mycket tid som spenderas på datorspelande. Om livet och vardagen fungerar bra så är spelandet oftast inget problem. För att ta reda på om det finns ett beroende kan det vara bra att ställa sig själv några frågor.

  • Hur fungerar livet med sömn, mat, skola och jobb?
  • Hindrar spelandet mig från saker jag behöver eller vill göra?
  • Spelar jag mer än vad jag har tänkt mig?
  • Känns speltiden värdefull?
  • Har jag kontroll över när jag väljer att spela eller hamnar jag bara framför datorn?

Hur kan man hjälpa en närstående?

En ingång till att hjälpa en närstående kan vara att själv försöka sätta sig in i spelvärlden, ställa frågor och försöka förstå vad personen gillar med spelandet och varför.

För föräldrar är det viktigt att engagera sig i barnens fritidsintressen även om det handlar om digitala aktiviteter på nätet. Barn är extra utsatta och kan fara illa av exempelvis kränkningar eller hot som sker på nätet. Det är också bra att hjälpa sitt barn med att skapa balans mellan olika aktiviteter.

Om en person spenderar mycket tid på datorspel kan det också vara ett symtom på andra saker i livet som är jobbiga. Det är inte säkert att det är datorspelandet i sig som är kärnan i problemet. Bakomliggande orsaker kan vara mobbning, skilsmässa, dödsfall eller något helt annat.

Personer som har svårt med sociala situationer kan uppleva att det är enklare att umgås inom ramen för digitala spel, som kan vara mer förutsägbara och regelstyrda. Därför är det bra att vara öppen för att spelandet kan upplevas som positivt för spelaren, även i de fall där spelandet blivit så omfattande att det också fått negativa konsekvenser i livet.

Vårdmottagning för datorspelsberoende i Göteborg

I Göteborg finns Sveriges första vårdmottagning som erbjuder hjälp för datorspelsberoende eller spelberoende (spel om pengar). På mottagningen kan du få hjälp med att hitta ett kontrollerat sätt att hantera spelandet genom kognitiv beteendeterapi (KBT). Behandlingen kan genomföras på mottagningen eller på distans via videomöten och fokuserar på att lära sig nya sätt att förändra sitt beteende. Mellan träffarna med behandlare tränar du på egen hand.

Du får bland annat arbeta med att:

  • Sätta upp mål (begränsa eller sluta med spel).
  • Lägga märke till och undersöka dina tankar, känslor och beteenden.
  • Långsiktigt påverka dina beteenden.
  • Ersätta spelande med annat som är viktigt för dig i ditt liv.
  • Förebygga återfall.
Till toppen av sidan