Så loggar du in på 1177.se

Att använda e-tjänsterna på 1177.se

Innehållet gäller Västra Götaland

I e-tjänsterna på 1177.se kan du kontakta din mottagning, se dina recept och bokade tider, läsa din journal med mera. Du kan logga in via dator, surfplatta, mobiltelefon eller använda appen 1177.

Logga in med e-legitimation

För att logga in behöver du e-legitimation. 

För den som inte har BankID finns exempelvis Freja plus.

Mer information om e-tjänsterna på 1177.se och e-legitimationer hittar du på sidan "Att logga in på 1177.se".

Få en avisering när du fått ett meddelande

För att veta när du får ett meddelande från vården är det viktigt att du lägger in ditt mobilnummer och/eller e-postadress i dina inställningar.

  • Skriv in ditt mobilnummer och/eller e-postadress.
  • Kryssa i att du vill ha aviseringar.
  • Klicka på spara.

Då får du ett avisering med e-post och/eller sms när du har ett nytt meddelande i din inkorg.

Du kan också välja att få information från vården digitalt i första hand, och välja om du vill dela ditt mobilnummer och/eller e-postadress med vården.

I aviseringen som kommer via sms och/eller e-post står det att du har ett meddelande från 1177. Det står inte vilken mottagning som har skickat meddelandet. Logga in på 1177.se för att titta i din inkorg. Av säkerhetsskäl finns det inga länkar i sms eller e-post från 1177.se.

Du som loggar in via webbläsare

Du kan logga in via en webbläsare i en dator, smartphone eller surfplatta.  

På startsidan finns ingångar till alla tjänster.

Här ser du bland annat den vårdcentral du är listad på och de mottagningar du har kontakt med. Om du saknar en mottagning kan du lägga till den.

För att skicka ett ärende eller boka en tid klickar du på en mottagning. Då ser du vilka tjänster den mottagningen erbjuder.

Om du är osäker på hur du använder de olika delarna kan du klicka på i:et vid respektive rubrik.

Du som loggar in via appen 1177

För att se dina ärenden eller läsa din journal i appen behöver du logga in med e-legitimation. Appen hittar du där appar finns.

Under "Alla övriga tjänster" hittar du samma startsida som via en webbläsare i dator eller mobil.

I appen hittar du allt som finns på 1177.se.

Göra ärenden för ditt barn

Du som är vårdnadshavare kan göra ärenden för ditt barn fram till dess att barnet fyller 13 år som ombud. Därefter behöver barnet logga in själv för att göra sina vårdärenden via sin egen e-legitimation.

Under rubriken "Agera ombud" ser du de barn du är vårdnadshavare för.

För att skicka ärenden via ditt barns konto måste du först logga in som dig själv på 1177. Klicka på barnets namn under "Agera ombud". Du kommer då över till barnets konto. Där kan du söka fram mottagningen och skicka ett ärende. Vården ser att du gör det som ombud för ditt barn.

Du kan få ett mejl eller ett sms när barnet har fått ett nytt meddelande i sin inkorg. Du kan ange telefonnummer eller e-postadress under inställningar.

Se ditt barns läkemedel

För att se ditt barns läkemedel klickar du på "Läkemedelstjänster" och sedan "Se information om recept". Du kommer då över till Läkemedelskollen där du kan se recept för dina barn.

Logga ut

När du är klar är det viktigt att du loggar ut.

För att logga ut, tryck på "Logga ut" som ligger högst upp till höger på sidan under ditt namn. Stäng gärna webbläsarfönstret. 

Om du använder appen 1177 loggar du ut genom att trycka på "Logga ut" som ligger till höger under ditt namn högst upp i appen.

Till toppen av sidan