Vården i Västmanland

När du är på akuten

Innehållet gäller för Västmanland

Varför hjälper ni andra patienter före mig, fast de kom in efter?

Det första vi gör när du kommer till akutmottagningen är att göra en bedömning (triagering) av ditt tillstånd och behov av hjälp i förhållande till andra patienter. Denna prioritering kan ändras allteftersom nya patienter kommer in på akuten. Vi har inte glömt bort dig!

Akutmottagningen hanterar patienter med en mängd olika åkommor vilka hanteras av olika specialiteter (exempelvis kirurgi, medicin eller ortopedi). Om du får vänta längre än andra i väntrummet har du antingen blivit bedömd som mindre sjuk än den person som fått gå före dig, eller så ska den personen bedömas av en annan specialitet.

Det här gäller oavsett om du kommit in med ambulans eller annat färdmedel.

Det verkar lugnt, varför måste jag vänta?

Väntrummet kan verka lugnt, men patienter i ambulans kommer direkt in på akutmottagningen och det ser du inte i väntrummet. Vi har också patienter som vistas i rum eller på övervakningsplatser, dessa syns inte heller från väntrummet. Det kan också vara så att vissa patienter kräver extra mycket resurser av oss.

Jag behöver kissa - ska jag lämna urinprov?

Har du buksmärta, underlivsbesvär eller feber vill vi gärna att du lämnar ett urinprov. Kontakta då personalen innan du går på toaletten.

Jag behöver ladda min telefon - kan jag få hjälp?

Det finns powerbank med sladd att hyra i väntrummet.

Jag mår sämre nu än när jag kom, vad gör jag?

Det är viktigt att du säger till direkt om du känner dig sämre så att du kan få en ny bedömning. Detta gäller vid till exempel tilltagande bröstsmärta, plötslig kraftig huvudvärk eller plötsligt illamående.

Jag orkar inte vänta längre - kan jag gå hem?

Om du väljer att gå hem är det på ditt eget ansvar. Meddela oss först, så vi inte letar efter dig. Om du väljer att gå hem och söker igen på nytt, kommer du att få vänta på läkarbedömning som vid första besöket.

Får jag ha med en anhörig under mitt besök?

Om du som patient behöver stöd går det bra att ha med sig en anhörig. Har du flera som vill besöka dig under ditt vårdtillfälle får de turas om att besöka dig.

Jag har remiss, varför måste jag vänta?

En remiss innebär att vårdcentralen anser att du behöver bedömas här på akuten. Du kommer då bedömas i förhållande till andra patienter på akuten. Den vi bedömer har störst vårdbehov går alltid först.

Kan jag äta?

Om du är på akutmottagningen på grund av buksmärta så vill vi generellt inte att du ska äta eller dricka, detta för att inte förvärra ditt tillstånd alternativt inte fördröja eventuell operation på grund av att du inte varit fastande. Om du känner dig osäker - fråga personalen.

Barn får i stort sett alltid dricka klar dryck och äta isglass. I de flesta fall kan de äta fritt. Till våra äldre och sköra patienter, samt de som är diabetiker finns näringsdryck eller lättare mellanmål i automaten i väntrummet. 

Vill du ha annat än det som finns i automaten, så kan du besöka Café Bigarrå vid stora sjukhusentrén. Där finns både varm och kall mat, snacks, tidningar med mera. Öppettider:

Mån-fre 7-18
Lör-sön 9-18

Jag har lämnat prover för längesen - varför tar det sån tid att få svar?

Tiden för analys kan variera beroende på belastningen på laboratoriet. Så fort provsvar finns så ser personalen det, så att de genast kan agera vid kraftigt avvikande svar. Om de inte ser något som måste åtgärdas akut så kommer du att få vänta på provsvar tills en läkare har möjlighet att hjälpa dig.

Jag ska röntgas, varför behöver jag vänta så länge?

Röntgenavdelningen hjälper patienter från hela sjukhuset och behöver precis som akutmottagningen prioritera de patienterna med störst medicinskt behov. Vi på akutmottagningen kan inte se röntgens väntelista, så tyvärr kan vi inte ge en dig en tid för när det är din tur.

När ska jag använda larmknappen?

Om du behöver hjälp medan du väntar, trycker du på din larmknapp. Då kommer det personal som känner till dig och dina besvär. Gå helst inte runt och leta personal eller avbryt någon som är upptagen. För din integritet och allas säkerhet bör du stanna på den plats du fått förutom vid toalettbesök. Vi behöver ha korridorerna fria så vi kan transportera svårt sjuka patienter snabbt om det behövs. 

Varför har jag sladdar på mig kopplade till en skärm?

Siffrorna på skärmen ger oss information om ditt tillstånd, så att vi kan hålla koll på eventuella förändringar av blodtryck, puls, hjärtslag och syresättning. 

Ring på larmknappen om du behöver kopplas loss och gå på toaletten. 

Kan jag få sjukresa hem efter besöket?

Om du av hälsoskäl inte kan resa med kollektivtrafik eller bil kan du ha rätt till en bokad sjukresa med taxi eller speciellt anpassat fordon. Ring till beställningscentralen på telefon 021-473 00 00.

I väntrummet finns en specifik telefon som går direkt till beställningscentralen om du inte har möjlighet att använda din egen telefon.

Hur gör jag för att få en sjukskrivning, om jag inte kan jobba med mitt tillstånd?

I de flesta fall kan vara hemma i sju dagar utan att behöva lämna in sjukskrivning till arbetsgivaren. Behöver du vara hemma mer än 7 dagar så prata antingen med din läkare här på akutmottagningen eller kontakta din vårdcentral.

Kan jag få läkemedel?

På akuten prioriteras endast de läkemedel som behövs för ditt akuta sjukdomstillstånd eller som du inte bedöms kunna vara utan.

Hur funkar det med parkering?

Det finns några få parkeringar i anslutning till akutmottagningen. Du kan registrera din parkering i en digital terminal i väntrummet. På grund av ombyggnationer på sjukhusområdet kan vissa parkeringar vara otillgängliga, kontrollera var du kan parkera här.

När kan man få hjälp på jourmottagning?

Om du inte är allvarligt skadad eller har akuta livshotande besvär, ska du alltid i första hand vända dig till din vårdcentral. På helger och vardagar efter kl 17 ringer eller chattar du med 1177, så kan de efter bedömning hjälpa dig med en bokad tid på vårdcentralernas jourmottagning i Köping eller Västerås.

Till toppen av sidan