Om du inte är nöjd med tandvården
Du kan lämna synpunkter eller klagomål om du inte är nöjd med den tandvård som du har fått. Mottagningen där du har fått behandlingen är skyldig att utreda vad som har hänt. Du som har råkat ut för en skada kan ha rätt till ersättning.
Du kan också lämna synpunkter eller klagomål för en närstående, om personen inte kan göra det själv. Du kan ibland behöva en fullmakt. I den kan det stå att du till exempel får berätta vad din närstående har varit med om.
Vad kan klagomål handla om?
Du kan lämna synpunkter och klagomål om olika saker. Det kan till exempel vara något av följande:
- Du är missnöjd med arbetet som har gjorts.
- Du tycker att du har betalat för mycket.
- Du har fått fel bemötande.
Du ska förstå svaret
Du kan få svaret på något av följande sätt:
- Skriftligt. Då får du ett brev hem eller till en digital brevlåda.
- Muntligt. Då blir du uppringd eller träffar den som ska dig svaret.
Svaret ska vara lätt för dig att förstå.
Du ska få en förklaring
Svaret ska innehålla följande information:
- En förklaring till det som har hänt.
- Vad personalen ska göra för att händelsen inte ska inträffa igen. Det gäller om mottagningen bedömer att det som hände var felaktigt.
- En ursäkt om det har skett ett misstag.
- Vem du ska kontakta om du har fler frågor.
Klaga på en mottagning inom Folktandvården
Det finns flera sätt att klaga på tandvården inom Folktandvården. Gör på ett eller flera av följande sätt:
- Kontakta den tandläkare eller tandhygienist som undersökte eller behandlade dig.
- Kontakta chefen för mottagningen.
- Kontakta patientnämnden.
Ibland kan mottagningen behöva tid för att utreda vad som har hänt. Oftast får du ett svar inom fyra veckor. Tar det längre tid ska du få information om det.
Om du har råkat ut för en allvarlig tandvårdsskada kan du anmäla det till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.
Klaga på en privat mottagning
Det är olika hur du gör om du vill klaga på tandvården hos en privat tandläkare. Det beror på om tandläkaren tillhör en branschorganisation. Det finns två sådana organisationer: Praktikertjänst eller Privattandläkarna.
Ibland kan du kontakta patientnämden
Du kan i en del fall kontakta patientnämnden om du har behandlats av en privattandläkare där verksamheten helt eller delvis betalas av regionen. Det kan till exempel vara en tandvårdsmottagning för barn och unga. Det kan också vara en mottagning som utför tandvård inom det som kallas regionalt tandvårdsstöd för vuxna.
Genom att klicka på länkarna nedan får du information om vad som ingår i de regionala tandvårdsstöden för vuxna:
- tandvård om du har stort behov av omvårdnad
- tandvård om du har en sjukdom eller funktionsnedsättning
- tandvård som en del av behandling av sjukdom.
Tandläkare som tillhör Praktikertjänst
Kontakta Praktikertjänsts reklamationstjänst om tandläkaren tillhör Praktikertjänst.
Tandläkare som tillhör Privattandläkarna
Gör så här om tandläkaren tillhör Privattandläkarna:
- Kontakta mottagningen.
- Om du och din tandläkare inte kommer överens kan du kontakta Privattandvårdsupplysningen som kan ge dig råd.
Privattandvårdsupplysningen kan hjälpa dig att komma i kontakt med Privattandläkarnas förtroendenämnd. De försöker hitta en lösning som fungerar för både dig och tandläkaren. Om det inte går fattar förtroendenämnden ett beslut.
Inspektionen för vård och omsorg, Ivo
Om du har råkat ut för en allvarlig tandvårdsskada kan du anmäla det till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.
Tandläkaren som inte tillhör en branschorganisation
En del tandläkare tillhör varken Praktikertjänst eller Privattandläkarna. Då kan det finnas särskilda lösningar om du vill klaga. Fråga din tandläkare vad som gäller.
Du kan själv ta ärendet till en domstol för att få ersättning. Domstolen kan bestämma att du inte ska få ersättning. Då finns risken att du måste betala både dina egna och tandläkarens kostnader i domstolen.
Juridiskt stöd
Kontakta ditt försäkringsbolag för att undersöka vad som ingår i din hemförsäkring. Du kan ha möjlighet till visst juridiskt stöd.
Hos Rättshjälpsmyndigheten kan du till exempel ansöka om att få en del av dina rättsliga kostnader betalda. Läs mer på Rättshjälpsmyndighetens webbplats.
Klaga på tandvård utomlands
Har du fått fel behandling utomlands kan du inte anmäla det i Sverige. Det gäller till exempel om du har fått en skada av en behandling. Du behöver göra en anmälan i det land där du blev undersökt eller behandlad.
Läs om tandvård utomlands här.
Ibland kan du få ersättning
Du kan ha rätt till ersättning från en patientförsäkring om du har blivit skadad när du har fått tandvård. Alla tandvårdsmottagningar måste ha en patientförsäkring.
Skada som har hänt i Folktandvården
Om du vill ha ersättning från Folktandvården skickar du en ansökan till Regionernas ömsesidiga försäkringsbolag, Löf.
På Löfs webbplats finns blanketter som du ska fylla i när du gör en anmälan. Där kan du också läsa mer om vad som gäller för att du ska kunna få ersättning.
Om du inte är nöjd med Löfs beslut kan du begära att ditt ärende prövas igen, en så kallad intern omprövning. Läs mer om detta på Löfs webbplats.
Skada som har hänt på en privat mottagning
Vill du anmäla en skada som du har fått under en behandling hos en privat mottagning kontaktar du mottagningens försäkringsbolag.
Gör på något av följande sätt för att ta reda på vilket försäkringsbolag du ska kontakta:
- Fråga på mottagningen.
- Kontakta Patientförsäkringsföreningen, PFF.
Om tandläkaren tillhör Praktikertjänst kontaktar du Praktikertjänst direkt för att göra en anmälan.
Vad gör patientnämnden?
Du kan kontakta patientnämnden i din region om du vill klaga på tandvården. Det gäller för tandvård som betalas helt eller delvis av regionen, till exempel Folktandvården.
Du kan också berätta om du är särskilt nöjd med något eller ge förslag på hur tandvården kan bli bättre.
Du kan ringa eller mejla till patientnämnden. Du kan även logga in på 1177 för att lämna synpunkter eller klaga på tandvården.
Patientnämnden kan till exempel göra följande:
- Hjälpa dig att få svar på dina synpunkter och klagomål på tandvården.
- Berätta om dina rättigheter inom tandvården.
- Berätta om var du kan få mer hjälp om det behövs, till exempel om du ska ansöka om ersättning för en skada.
Du kan kontakta patientnämnden även om det gäller en närstående.
Det kostar inget att kontakta patientnämnden.
Vad gör Inspektionen för vård och omsorg, Ivo?
Du kan anmäla en allvarlig tandvårdsskada till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Det har ingen betydelse om skadan har hänt i Folktandvården eller på en privat mottagning.
Ivo utreder allvarligare händelser inom tandvården. Det kan till exempel vara händelser som har gett dig en skada som inte kommer att försvinna.
Innan du kontaktar Ivo måste du först ha kontaktat mottagningen där du fick vård eller patientnämnden.
Skicka skriftlig anmälan till Ivo
Du måste göra anmälan inom två år efter att du har fått behandlingen. Anmälan ska vara skriftlig. En närstående kan göra en anmälan om du inte kan göra den själv.
Läs om att anmäla klagomål till Ivo.