När du loggar in på 1177.se

Chatta med vården

Innehållet gäller Västmanland

Få råd om vård i chatten. Du får svara på några förberedande frågor om dina besvär. Utifrån dina svar får du sedan antingen råd om egenvård eller får chatta med sjuksköterska. Sjuksköterskan kan vid behov boka in dig på ett videomöte med läkare.

Börja chatta med vården (tjänst utanför 1177.se)

Chatten är öppen klockan 8-22. Ring alltid 112 vid akut livshotande tillstånd.

Så funkar det

  1. Du loggar in med BankID och väljer ”Avgiftsfri rådgivning”.
  2. Du väljer om ditt ärende gäller dig själv eller ditt barn.
  3. Du börjar beskriva ditt problem med egna ord. Utifrån ditt problem, får du svara på ett antal följdfrågor.
  4. En första automatisk bedömning görs. Beroende på bedömningen får du fortsätta chatta med en sjuksköterska, egenvårdsråd eller uppmaning att ringa 112.
  5. Om du får egenvårdsråd och har frågor, kan du välja att gå vidare till chatt med sjuksköterska.
  6. Sjuksköterskan gör ytterligare bedömning av dina besvär och hjälper dig med råd eller guidar dig till rätt vård.
  7. Om du vill kan sjuksköterskan starta ett röstsamtal eller videosamtal om det behös för en bättre bedömning av dina besvär. / Vid behov kan sjuksköterskan starta ett röstsamtal eller videosamtal med dig om det krävs för en bättre bedömning av dina besvär.
  8. När chatten/besöket är avslutat får du möjlighet att lämna ett betyg på hjälpen du fick.

Du kan alltid logga in i tjänsten igen om du vill se dina avslutade ärenden och läsa de råd du fick.

Chatten med sjuksköterskor är öppen alla dagar mellan klockan 8-22. Du kan skicka din fråga även efter kl 22 men vi svarar först nästkommande dag. Blir du sämre medan du väntar ring telefonnummer 1177 för råd. 

Du kan använda tjänsten både från dator, mobil och surfplatta.

Tekniska krav

  • För att använda tjänsten behöver du webbläsaren Safari för iPhone/iPad och Chrome för Android eller dator. Vi rekommenderar att du alltid använder den senaste versionen av webbläsare och operativsystem för att tjänsten ska fungera optimalt.
  • För att kunna identifiera dig behöver du ett BankID och svenskt personnummer. BankID skaffar du via din bank.
  • För bokat videomöte behöver du ladda mer appen Min hälsa på din mobiltelefon. 
  • Tjänsten erbjuds som ett alternativ till 1177 på telefon. Om du får tekniska problem som gör att du inte kan använda chatten hänvisar vi dig att ringa till 1177 istället.
Till toppen av sidan